Ministrul propus pentru potofoliul Comunicațiilor, deputatul PSD Lucian Șova, a fost în legislatura precedentă autorul unui proiect de lege privind ”covoiajarea”, prin care mai multe persoane ar putea împărți costurile unei călătorii comune cu un autovehicul, ajutați de o platformă online. Acum Lucian Șova susține că Guvernul nu poate pretinde că servicii de ridesharing precum Uber nu există, dar trebuie să găsească o soluție pentru ca astfel de platforme să coexiste legal și corect cu serviciile tradiționale de transport.
Proiectul ministerului propus reglementa posibilitatea transportului în comun pentru autovehicule cu cel mult 9 locuri, fără taxarea vreunui serviciu călătorilor, ci doar împărțirea costurilor unei călătorii. Proiectul a fost prezentat de Profit.ro în luna septembrie.
”În întreaga mea carieră am avut idei puține sau fixe și pretind că și bune – probabil veți tăia partea asta sau poate nu. Întotdeauna m-am străudit să fiu foarte atent la secolul în care trăiesc și secolul 21 este un secol al tehnologiei. Covoiajarea, bazată pe o platformă digitală, care e diferită de Uber sau taximetrie, a deranjat mediile tradționale din domeniul transportului de pasageri, dar cei din mediul digital au fost atrași”, a declarat Șova cu privire la proiectul său, care a fost retras de noul Senat, pentru că nu a apucat să intre în circuitul legislativ.
Viitorul ministru al Comunicațiilor spune, însă, că Guvernul va trebui să găsească o soluție ca servicii moderne precum Uber să coexiste legal și corect cu taximetria și alte servici de transport.
CITEȘTE ȘI Modificări fiscale majore în noul program de guvernare: impozitul pe cifra de afaceri va înlocui impozitul pe profit, reducerea TVA este amânată, PFA vor plăti contribuția la pensie direct pentru pilonul 3”Nu mi-am propus să desființăm sau să lovim de o manieră nelegitimă activitățile de transport așa cum sunt ele reglementate acum, dar care sunt reglementate practic la nivelul secolului 20, și activitățile noi bazate pe platforme digitale. Nu putem noi, oricât de conservatori am fi, nu putem să facem abstracție de ele. Voi milita pentru coexistența mediilor acestea. Eu cred că dacă o activitate deja se petrece, deja este un public larg care manifestă satisfacție față de aceasta, Guvernul nu trebuie să întoarcă capul și să se facă că nu observă. Trebuie însă să găsească soluțiile adecvate ca nici activitățile tradiționale să nu fie concurate de o manieră nelegală, neloială, incorectă”, a afirmat Lucian Șova.
Furnizorul de servicii online Uber a anunțat, luna trecută, că a depus un amendament la proiectul de Ordonanță de Urgență prin care se intenționează modificarea legii ce reglementează activitatea de taximetrie, în linie cu angajamentul luat recent de reprezentanții Guvernului, care au agreat că Uber este un serviciu diferit și că are nevoie de un cadru de reglementare distinct.
CITEȘTE ȘI Salariul minim brut va crește cu câte 200 de lei pe an, până la 2.400 de lei în 2020. Modificările fiscale pregătite generează însă o situație neclarăTextul amendamentului prevede ca platformele tehnologice ce funcționează potrivit legii române, precum și ”deplasarea persoanelor cu autovehicule proprietate personală care s-au organizat în vederea deplasării prin intermediul platformei tehnologice” sunt exceptate de la aplicarea prevederilor legii.
Reprezentanții Uber susțin că, în absența unei reglementări specifice pentru serviciile de ridesharing, această modificare deschide calea unor potențiale abuzuri împotriva șoferilor parteneri Uber, întrucât în acest moment nu se face nicio diferență între cei care oferă servicii de transport neînregistrate și nefiscalizate și cei care își împart mașina ca membri ai unei comunități online, fiscalizat și în condiții de transparență totală.