Ministrul Economiei, Radu Oprea, susține că a identificat în lege o perioadă tranzitorie care permite grupoului olandez Damen să își exercite toate prerogativele manageriale, în conformitate cu contractul încheiuat cu statul româna privind șantierul navala de la Mangalia.
Ministrul a amintit că existat o excepție la legea guvernanței corporative, care permitea Damen să aibă managementul șantierului, dar prin PNRR a trebuit modificată această lege și în forma actuală aceatsă excepție a fost eliminată.
Oprea a menționat că se poartă o corespondență cu Comisia Europeană și OCDE pentru a explica de ce este necesară această excepție, iar Damen are încă controlul managerial al șantierului.
CITEȘTE ȘI Grindeanu îi amenință cu sancțiuni pe constructorii care nu respectă contractele. ”Voi verifica șantierele!”
”Suntem într-un termen în care partenerul olandez a notificat statul român asupra acestei dispute. Noi am identificat în lege o perioadă tranzitorie care permite astăzi partenerului olandez să își exercite toate prerogativele în conformitate cu contractul”, a afirmat Radu Oprea, într-o emisiune la B1 TV, potrivit News.ro.
Ministrul a adăugat că a avut loc o întâlnire a Consiliului de Supraveghere de la Mangalia, iar perioada tranzitorie poate dura trei ani și jumătate, pe mandatul actualului Consiliu de Supraveghere și ai reprezentanților din AGA.
”Vom fi în contact, vom răspunde în timp util partenerului olandez astfel încât obiectivul nostru, locurile de muncă de la Damen, din șantierul de la Mangalia și ale celor care lucrează, contractori, subcontractori, să fie niște locuri de muncă sigure. Acesta este obiectivul nostru”, a dat asigurări Oprea.
”Eu nu îi spun litigiu, îi spun o dispută”, a mai spus ministrul Economiei.
CITEȘTE ȘI FOTO Grădinarul-șef al Reginei Elisabeta a II-a, aflat în România, a vizitat Domeniul Regal Săvârșin
Grupul olandez Damen a contrazis afirmația Guvernului, potrivit căreia ar fi fost constituită o comisie interministerială care să negocieze soluționarea amiabilă a situației de la șantierul naval Mangalia.
″Soluția nu este să se formeze comitete și comisii. Ceea ce este, în orice caz, prea puțin și prea târziu. Mai mult, Damen Holding nu a fost contactat de nicio autoritate și nu are discuții în prezent cu nicio comisie″, a transmis oficial compania olandeză.
Aceasta reafirmă că va rămâne în România și își va continua activitatea la Șantierul Naval Galați, unde este acționar majoritar.
″Nu există îndoială că Legea 187/2023 este aplicabilă și Damen este lipsit de controlul operațional și managerial, prin încălcarea totală a acordului inițial de către statul român, de unde și dreptul Damen de a înceta contractul de asociere. Acest lucru a fost recunoscut chiar și în documente oficiale ale Ministerului Economiei din România. Așa cum Damen a notificat toate autoritățile responsabile, încetarea contractului de asociere este deja în vigoare de la 03.08.2023. Damen așteaptă doar cooperarea părții române pentru o implementare eficientă a procedurii de retragere, cu cât mai puține perturbări posibile pentru toate părțile interesate″, se mai menționează în comunicatul Damen.
Aceasta înseamnă, momentan, numai că Damen nu va mai deține managementul operațional al Damen Shipyards Mangalia, management care va trebui să fie preluat de statul român, și, în consecință, olandezii nu se vor mai ocupa de obținerea de finanțări și contracte pentru șantierul naval, pe care lucrează circa 2.000 de oameni. Nu se pune, cel puțin deocamdată, problema retragerii Damen din acționariatul companiei care operează șantierul.
CITEȘTE ȘI Directorul Muzeului Satului, despre măsurile Guvernului: Nu putem reduce cultura la o numărătoare cu bile albe și negre, pentru contabili care au absolvit facultatea cu nota 5. La noi cultura este cel mai prost bugetată
Pe 4 august, Damen a anunțat a anunțat că a emis notificare de reziliere a acordului încheiat în 2018 cu România, prin care statul român a devenit acționar majoritar (51%) al companiei Damen Shipyards Mangalia, ce operează șantierul naval omonim de la malul Mării Negre, după plecarea sud-coreenilor de la Daewoo, iar Damen a rămas cu 49% din capital și a preluat controlul managementului operațional al societății.
Motivul invocat de olandezi a fost acela că, printr-o lege adoptată de Parlament la finalul lunii iunie, companiile aflate în situația specială a Damen Shipyards Mangalia, cu acționar majoritar de stat, dar cu control operațional privat, nu mai sunt exceptate de la legislația locală a guvernanței corporative a întreprinderilor publice.
În replică, ministrul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, Ștefan-Radu Oprea, a declarat că nu înțelege decizia Damen Holding BV de a anula asocierea cu statul român privind Șantierul Mangalia, întrucât Damen nu ar fi într-o poziție în care ar avea vreunul dintre drepturi atinse, iar Guvernul României face demersuri pe lângă Comisia Europeană și OCDE pentru a putea reintroduce această excepție în legea care privește guvernanța corporativă.
La rândul său, Guvernul a transmis că o comisie interministerială negociază cu grupul olandez Damen o soluție amiabilă pentru situația de la șantierul naval Mangalia.
Ministerul Apărării Naționale (MApN) a transmis că procedura de achiziție de corvete multifuncționale de peste 1 miliard de euro inițiată de România în urmă cu 5 ani a fost anulată, întrucât ofertantul declarat câștigător, Naval Group din Franța, nu a semnat contractul și nici nu s-au găsit bani pentru a se încheia deal-ul cu următorul clasat la licitație, grupul olandez Damen.