Fiscul trebuie să găsească și o modalitate prin care să explice companiilor de ce le-a fost respinsă acordarea codului de TVA sau de ce le-a retras codul, astfel încât să înțeleagă motivele și să remedieze situația pentru a se încadra în cerințe, în condițiile în care formularul 088 de înregistrare în scop de TVA este evaluat de o aplicație informatică, pe baza unor criterii pe care firmele nu le cunosc, semnalează Coaliția pentru Dezvoltarea României (CDR).
ANAF a anunțat joi că va simplifica și mai mult declarația de înregistrare în scopuri de TVA, reducând numărul de întrebări de la 20 la 13, iar firmele vor depune de la 1 iulie patru tipuri de documente anexate, cu șapte mai puține decât în prezent, nemaifiind astfel necesare actele privind sediul social, sediul secundar, domiciliul fiscal, contractul de muncă, adeverința de venit, extrasul de cont sau diploma de studii, scrie News.ro.
Formularul 088 este o declarație pe propria răspundere a contribuabilului pentru evaluarea intenției și a capacității de a desfășura activități economice care implică operațiuni din sfera TVA.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
ANAF a precizat că informațiile rezultate din Declarația 088 sunt analizate doar agregat, în ansamblul lor, printr-un algoritm informatic automatizat, iar evaluarea izolată a unui singur criteriu, precum nivelul studiilor, este irelevantă pentru atribuirea codului de TVA.
Oamenii de afaceri, care au participat la consultări cu ANAF și apreciază schimbările aduse formularului, spun că încă ar mai fi chestiuni de lămurit sau simplificat, precum motivarea respingerii sau retragerii codului de TVA.
“Astfel, o potențială eroare sau o neînțelegere corectă a unei situații de fapt, nu va putea fi clarificată de către contribuabil pentru simplul motiv că nu i se va aduce la cunoștință existența acesteia, ci doar decizia anulării codului de TVA”, își motivează CDR solicitarea.
Totodată, oamenii de afaceri vor ca firmele care au coduri de TVA să fie anunțate de ANAF înainte de a le anula codul, pentru a discuta și clarifica toate aspectele care au dus la concluzia existenței unui risc fiscal ridicat, care să implice anularea înregistrării.
CITEȘTE ȘI Formularul de înregistrare pentru TVA (Declarația 088) nu va mai impune, din iulie, anexarea a 7 acteMembrii Coaliției mai spun că nu ar trebui să fie obligatorie completarea unor informații sau furnizarea unor documente care sunt deja disponibile la nivelul ANAF saul la nivelul altor autorități, precum Revisal sau Registrul Comerțului, pe care Fiscul le-ar putea obține direct.
Astfel, formularul D088 ar trebui să solicite informații minime din partea contribuabililor, care să permită ANAF evaluarea riscului și doar într-o etapă ulterioară, în baza evaluării de risc și acolo unde acest risc este mare, să existe cereri suplimentare de documentare aprofundată a informațiilor oferite, cu prezentarea unor documente precum diplome de studiu sau declarații de venit.
Președintele ANAF, Dragoș Doroș, afirma în aprilie că firmele nou înființate care sunt respinse de Fisc privind înregistrarea în scop de TVA ar trebui să revizuiască completarea formularului și să-l depună din nou, sugerându-le acestora să fie perseverente pentru a-și atinge scopul.
El a precizat că rata de respingere sau de anulare a codului de TVA la contribuabilii mari și mijlocii este "absolut neglijabilă", în timp ce la companiile mici care se înființează și depun pentru prima dată formularul, rata de respingere este ceva mai mare.
Doroș a explicat că formularul aferent codului de TVA nu respinge o firmă pentru o întrebare, ci este vorba despre o evaluare per ansamblu în urma căreia rezultă un risc mare, mediu sau mic.
"Cei care încearcă o dată au fost respinși și nu mai vin a doua oară. Pentru un business care trebuie și vrea să aibă loc, nu acesta este profilul. Din perspectiva noastră de administrator fiscal, este un indiciu", a arătat șeful Fiscului.
El a subliniat că, pe de altă parte, rata firmelor care nu se întorc pentru depunerea formularului este foarte mare.
Coordonarea Coaliției, care reprezintă o inițiativă privată, este asigurată de un consiliu director format din președinții și vice-președinții Asociației Oamenilor de Afaceri din România (AOAR), Camerei de Comerț Americane în România, (AmCham), Camerei de Comerț Franceze în România (CCIFER), Camerei de Comerț și Industrie Româno-Germană (AHK), Consiliul Investitorilor Străini (FIC) și Romanian Business Leaders (RBL).