Proiectele mari de investiții ale statului ar putea să fie și în acest an victimele controlului strict exercitat de Ministerul Finanțelor pentru respectarea țintei de deficit bugetar, în condițiile în care cele mai recente date arată la patru luni un deficit de patru ori mai mare decât în aceeași perioadă anul trecut. Plățile efectuate de Guvern pentru cele mai mari 10 proiecte de investiții de anul acesta s-au ridicat, în ianuarie-aprilie, la mai puțin de 9% din cât a programat Executivul, potrivit informațiilor Profit.ro.
De ce este important: Investițiile statului sunt importante pentru economie, mai ales în ce privește dezvoltarea infrastructurii necesare activității economice. Mulți investitori, inclusiv Dacia și Ford, s-au plâns de infrastructura deficitară, mai ales de lipsa unei rețele de autostrăzi care să le permită să trimită cât mai rapid și mai ușor mărfurile către vestul Europei.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Implicații: Guvernul a sacrificat constant de-a lungul anilor marile proiecte de investiții, alocând banii în alte scopuri. Investiția de acum într-o autostradă ar genera pe viitor creștere economică și salarii mai mari în privat, dar și venituri mai mari din taxe și impozite pentru stat, care ar permite și creșteri sustenabile de salarii și pensii. Sacrificând acum autostrăzile pentru creșteri nejustificate de salarii, autoritățile distrug potențialul de dezvoltare viitoare.
Astfel, ministerele care gestionează cele mai mari proiecte de investiții ale statului, în principal Ministerul Transporturilor, au făcut, în ianuarie-aprilie, plăți reprezentând 8,8% din cât au prevăzut în buget pentru aceste obiective, arată date ale Ministerului Finanțelor, consultate de Profit.ro.
În contextul în care execuția bugetară pentru ianuarie-aprilie arată o creștere a cheltuielilor de două ori mai rapidă comparativ cu cea a veniturilor, determinată în mare măsură de cheltuieli salariale mai mari, capacitatea Guvernului de a ține deficitul în limita de 3% permisă în UE ar putea depinde, din nou, de sacrificarea investițiilor.
Potrivit execuției bugetare pentru primele patru luni, cea mai recentă publicată de Ministerul Finanțelor, cheltuielile pentru investiții, care includ cheltuielile de capital, precum și pe cele aferente programelor de dezvoltare finanțate din surse interne și externe, au fost de 5,9 miliarde lei, de 2 ori mai mari față de aceeași perioadă a anului trecut. Finanțele nu precizează, însă, că această sumă include și sume foarte mari plătite de România pentru achiziția de armament.
Situația investițiilor s-ar putea clarifica în a doua jumătate a anului, când Guvernul face de obicei o rectificare bugetară, în cadrul căreia ia bani necheltuiți de la unele ministere pentru a-i da altora.
CITEȘTE ȘI CE a aprobat o finanțare de 246 milioane euro pentru autostrada Tîrgu Mureș-Câmpia TurziiDe altfel, Ministerul Transporturilor, prezent cu 8 proiecte între cele 10 analizate, este unul dintre ministerele care pierd constant bani la rectificările bugetare. Chiar dacă această situație ajută Guvernul să-și respecte ținta de deficit bugetar, lipsa investițiilor în infrastructură afectează grav economia României și conduce la dezvoltarea inegală a țării, regiunile cu infrastructură deficitară fiind ocolite de multe ori de investitori.