Scoția va ieși din Marea Britanie înainte de Brexit, iar noul stat independent va introduce o altă monedă, pentru prima oară în ultimii 300 de ani, potrivit unei analize a băncii de investiții JPMorgan intitulată ”Cum se va întâmpla Brexit-ul”.
”Procesul de retragere a Marii Britanii din UE este probabil să exercite presiuni pentru organizarea unui nou referendum referitor la independența Scoției, care va avea loc cu puțin timp înainte de ieșirea Regatului Unit, în 2019”, se arată în analiza JPMorgan.
Potrivit băncii americane, scoțienii vor opta pentru independență, scrie News.ro.
”Scenariul nostru de bază este că Scoția va vota pentru independență și va introduce atunci o nouă monedă”, potrivit JPMorgan, care urmează să facă o analiză mai aprofundată pe această temă.
Dacă Scoția va adopta o nouă monedă, ar fi pentru prima oară când țara va avea o monedă diferită față de cea a Marii Britanii după 1707, când a devenit parte a Regatului Unit, notează Business Insider. Anterior, Scoția a folosit monede precum ducatul sau pistolul.
Independența Scoției și noua monedă fac parte din scenariul de bază al JPMorgan pentru modul în care se va desfășura procesul de ieșire a Marii Britanii din IE, în următorii câțiva ani.
Banca americană anticipează că întregul proces va dura până în 2019 și prezintă etapele de desfășurare a acestuia.
CITEȘTE ȘI Atentatele teroriste au ieftinit croaziereleFaza 1
Alegerea unui nou lider conservator și a primului ministru
Aproape 125.000 de membri ai Partidului Conservator își vor alege liderul dintre doi candidați selectați de membrii Parlamentului. Este foarte probabil ca noul lider conservator să fie ales în baza unei platforme de implementare a rezultatului referendumului și de ieșire din UE.
Faza 2
Articolul 50 (2016)
Este probabil ca noul premier să ceară acordul Parlamentului pentru declanșarea Articolului 50, solicitarea oficială pentru ieșirea din Uniunea Europeană. În condițiile în care UE refuză începerea negocierilor înainte de activarea Articolului 50, JPMorgan anticipează că acest fapt se va întâmpla spre sfârșitul acestui an. JPMorgan consideră că, având în vedere natura consultativă a referendumului, acordul Parlamentului este crucial pentru ieșirea sau nu a Marii Britanii din UE. Dacă ieșirea din UE va fi blocată de Parlament, este probabil să aibă loc un vot de încredere în Parlament, fiind posibil să aibă loc alegeri generale. Banca anticipează însă în scenariul de bază că majoritatea conservatorilor își vor susține liderul și vor implementa ”voința poporului” exprimată la referendum.
Faza 3
După activarea Articolului 50 (2017)
Vor începe negocierile referitoare la forma exit-ului Marii Britanii din UE după activarea Articolului 50. Comisia Europeană va acționa în baza mandatului Consiliului, care va fi reprezentat permanent la discuții. Delegația britanică este probabil să includă reprezentanți ai națiunilor constituente. UE va încerca probabil să se concentreze în primă instanță pe probleme legate de exit, și nu pe cele referitoare la viitoarea relație cu Marea Britanie.
Partea britanică va insista probabil pe relațiile viitoare și va încerca să obțină un acces cât mai mare posibil la piața unică, restricționând în schimb libera circulație a forței de muncă. În scenariul de bază al JPMorgan, negocierile referitoare la exit vor progresa, dar nu și cele privind relațiile viitoare.
CITEȘTE ȘI Anul trecut, România avea 338 de săli de cinema; peste 11 milioane de spectatori au mers la filmFaza 4
Perioada deciziilor (2018-2019)
În primul an, Marea Britanie va dori să obțină accesul la piața unică în termeni foarte apropiați cu cei ai statutului de membră a UE, fără să accepte libera circulație a forței de muncă sau contribuțiile la bugetul UE. Analiștii JPMorgan sunt sceptici că britanicii vor avea succes în această privință și cred că aceștia vor fi nevoiți să accepte fie un aranjament de tip norvegian (libera circulație a forței de muncă, reglementările UE și contribuții la bugetul UE, în schimbul accesului deplin la piața unică), fie un acces mult mai restrâns la piață. În acest moment, este mai probabilă a doua variantă. Asta ar însemna limitarea accesului în special la sectorul serviciilor, precum și unele constrângeri în comerțul cu bunuri.
JPMorgan consideră că impactul exit-ului Regatului Unit va fi o frână persistentă pentru creșterea economică, dar nu va genera o contracție prelungită. În consecință, nu este clar în ce măsură performanțele economice scăzute vor motiva o reanalizare a priorităților.
Marea Britanie va dori ca ieșirea din UE să fie finalizată înainte de alegerile generale din 2020. Activarea Articolului 50 la sfârșitul lui 2016 va însemna că perioada standard de negociere, de doi ani, va expira la sfârșitul lui 2018. Însă, este probabil ca Marea Britanie să obțină extinderea discuțiilor până în 2019, pentru a discuta detaliile acordurilor sectoriale, care să ofere un acces sporit, dincolo de termenii Organizației Mondiale a Comerțului. Accesul referitor la accesul la anumite sectoare ar putea avea loc și dincolo de anul 2020.
Pe parcursul celor patru faze, JPMorgan anticipează că vor avea loc transferuri ale unor companii multinaționale din Marea Britanie, din cauza incertitudinilor legate de reglementări, iar cele mai expuse la acest proces vor fi serviciile financiare.
Chiar dacă Marea Britanie va semnala că va face compromisuri în cazul altor priorități, pentru a-și asigura accesul deplin la piața unică a serviciilor financiare, există riscul clar ca activitățile denominate în euro să fie transferate în UE, pentru a asigura continuitatea relațiilor. Există posibilitatea ca această schimbare să aibă loc relativ rapid. Microeconomia piețelor financiare wholesale indică externalizări semnificative asociate cu împărțirea informațiilor și a legăturilor între piețe.
CITEȘTE ȘI Sancțiunile ANAF ar putea fi anulate dacă inspectorii fiscali nu acordă firmelor timp și consiliere pentru a remedia neregulileNegocierile comerciale non-UE
Pe măsură ce probabilitatea ieșirii Marii Britanii din UE va deveni mai concretă, există trei probleme legate de comerțul non-UE.
Prima este necesitatea de renegociere a acordurilor comerciale cu peste 50 de țări, convenite în perioada în care Marea Britanie făcea parte din UE și care după ieșirea din Uniune nu vor mai fi valabile.
A doua este apartenența Marii Britanii la Organizația Mondială a Comerțului (OMC), în baza apartenenței la UE. Șeful organizației a spus că este probabil ca Regatul Unit să renegocieze termenii statutului de membru al OMC, întrucât unii membri nu vor fi de acord ca apartenența țării la aceasta să continue pur și simplu.
În al treilea rând, susținătorii Brexit susțin că Marea Britanie va putea să încheie propriile acorduri comerciale cu țări precum Statele Unite, China și India, așa că ar putea avea loc unele eforturi în această direcție.
Toate aceste probleme vor fi consumatoare de timp, iar Marea Britanie pornește de pe o poziție în care nu are resurse mari și experiență în negocierea chestiunilor comerciale. Totodată, poziția britanicilor în aceste discuții este probabil să fie foarte slabă. Pierderea simultană sau reducerea unui număr atât de mare de relații comerciale, prin ieșirea din UE, este probabil să lovească exportatorii, ceea ce face ca urgența de a încheia acorduri comerciale să fie mai mare pentru Marea Britanie decât pentru partenerii săi.
CITEȘTE ȘI Lazea, BNR: Toată gargara asta hipsteristă că noi suntem multiculturali ne-a adus în situația de acum din UEMarea Britanie ar putea spera ca progresele să aibă loc înainte de ieșirea din UE și înainte de clarificarea relațiilor cu Uniunea. Totuși, partenerii comerciali non-UE vor dori probabil să vadă detaliile relațiilor Marii Britanii cu UE, înainte de a stabili acorduri comerciale cu statul britanic, având în vedere interdependențele importante dintre aceste relații.
Luând în considerare toate acestea, este probabil ca accesul Marii Britanii la piețele non-UE să fie mult mai limitat, în anii de după Brexit. Și, chiar dacă Marea Britanie va reuși să își asigure acorduri rapide, este improbabil ca termenii acestora să avantajeze țara, potrivit analizei JPMorgan.