Indicatorul de încredere în economie a scăzut în august, ca urmare a datelor mai slabe din comerț și servicii.
Indicatorul percepției asupra economiei (ESI – economic sentiment indicator) a scăzut cu 1,3 puncte în august față de iulie, la 102,2 puncte și a ajuns la nivelul de la începutul verii. În martie 2020, ESI era la 105 puncte, dar apoi a urmat o cădere de amploare, cea mai mare înregistrată, ca urmare a pandemiei și a stării de urgență.
ESI este un indice compozit, realizat pe bază de sondaj, care arată percepția operatorilor din sectorul serviciilor, industrie, construcții și comerț, dar și a populației privind starea actuală a economiei, precum și așteptările pentru evoluția viitoare. Indicatorul este calculat de Comisia Europeană și are un nivel ridicat de corelare cu evoluția PIB.
Prognozele analiștilor sunt pentru o creștere a economiei a circa 7% în acest an, pe fondul revenirii consumului și al creșterii investițiilor.
Cea mai mare scădere a fost în august în rândul serviciilor, o contracție de 2,5 puncte la 7,9, după o revenire importantă în lunile precedente.
“Atât evoluția cererii din ultimele trei luni cât și cererea așteptată pentru următoarele trei luni s-au deteriorat în august, pe măsură ce creșterile generate de redeschiderea economiei în primăvară se disipează”, arată Eugen Sinca, analist la BCR.
CITEȘTE ȘI RDF Arad a realizat investiții de 5.7 milioane euro în soluții de depozitare, tehnologie și utilaje și vizează să achiziționeze companii cu domenii de activitate conexeSectorul retail arată, de asemenea, o scădere de 1,2 puncte în august.
Încrederea în industrie arată o revenire ușoară a încrederii în august, dar sub vârful din aprilie.
Construcțiile arată o recuperare ușoară cu 1,1 puncte, dar după trei luni mai slabe. Sectorul a fost puțin afectat de criza COVID din ultimul an și jumătate și ar putea beneficia de investiții majore în infrastructură cu fonduri europene în perioada următoare, arată Sinca.
Încrederea populației nu mai este raportată de mai bine de un an, după expirarea contractului cu casa de sondarea care realiza cercetarea pentru România. Nu poate fi evaluat astfel impactul pe care puseul inflaționist recent, inclusiv creșterea abruptă a facturilor la curent și gaze, îl are asupra moralului consumatorilor.
CITEȘTE ȘI Transformarea digitală, răspunsul industriei asigurărilor la provocările pandemiei. Emiterea și plata online a polițelor au crescut exponențialIndicatorul așteptărilor privind angajările (EEI) a crescut cu 0,6 puncte la 106,2 puncte, prima creștere după trei luni consecutive de scădere.