Ministerul Finanțelor a pregătit un proiect de ordonanță care stabilește că autorităților/instituțiilor publice care au calitatea de ordonator de credite nu mai pot emite acte administrative prin care să stabilească drepturi de natură salarială suplimentare față de cele stabilite prin legislația specifică. Măsura vine în contextul în care Guvernul are dificultăți în a controla deficitul bugetar pe final de an.
UPDATE Proiectul a fost aprobat
Guvernul a luat în ultimele luni decizii privind creșterea salariilor unor angajați ai statului, din varii motive, însă noua ordonanță ar putea limita pe final de an astfel de hotărâri din partea ordonatorilor de credite.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
De asemenea, sumele datorate ca drepturi salariale, stabilite prin decizii ale șefilor ordonatorilor de credite, vor fi încadrate la plăți restante, nu la categoria arierate.
Ce prevede proiectul
"Art.1
(1) Instituțiile publice, indiferent de modalitatea de organizare și finanțare nu raportează în categoria arierate astfel cum sunt acestea definite la art.2 alin.(1) pct. 31 din Legea nr.500/2002 privind finantele publice, cu modificările și completările ulterioare, și art.2 alin.(1) pct. 41 din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, eventualele drepturi de natură salarială, stabilite prin acte administrative emise de către conducătorii acestora, suplimentare față de cele stabilite prin legislația specifică în vigoare, precum și contribuțiile aferente acestora, sumele respective raportându-se în categoria plăți restante.
(2) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență conducătorii autorităților/instituțiilor publice care au calitatea de ordonator de credite nu mai pot emite acte administrative definite conform Legii contenciosului administrativ nr.554/2004, cu modificările și completările ulterioare, prin care să stabilească drepturi de natură salarială suplimentare față de cele stabilite prin legislația specifică în vigoare.
(3) Actele administrative emise cu încălcarea prevederilor alin.(2) sunt lovite de nulitate absolută și nu produc efecte juridice.
Art.2 Eventualele provizioane înregistrate în contabilitate de institutiile publice, indiferent de modalitatea de organizare și finanțare, pentru categoriile de datorii față de personal, reprezentând drepturi de natură salarială, stabilite prin acte administrative emise de către conducătorii acestora, suplimentare față de cele stabilite prin legislația specifică în vigoare precum și contribuțiile aferente acestora, la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, se anulează.
CITEȘTE ȘI Plan neobișnuit pentru a evita paralizia bugetară în SUA, prezentat de noul președinte republican al Camerei Reprezentanților, Mike JohnsonArt. 3 Formularul ”Plăți restante și situația numărului de posturi”, prevăzut în Ordinul ministrului finanțelor publice nr.517/2016 pentru aprobarea de proceduri aferente unor module care fac parte din procedura de funcționare a sistemului național de raportare - Forexebug, cu modificările și completările ulterioare, anexă la situațiile financiare aferente lunii octombrie 2023, se redepune de către instituțiile publice care aplică prevederile art.1.
Art.4 În aplicarea dispozițiilor prezentei ordonanțe de urgență ministrul finanțelor emite norme metodologice aprobate prin ordin."