Noul formular pentru înregistrare în scopuri de TVA (088) va intra în vigoare până la 1 iulie, fiind modificat din nou, pentru simplificări suplimentare față de varianta care a fost pusă în dezbatere publică pe site-ul ANAF, a declarat, pentru Profit.ro, Dragoș Doroș, președintele ANAF.
În primul rând, spune șeful Fiscului, nu va mai fi cerut contribuabililor niciun document care se află deja în posesia Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF).
“Noul formular va fi mult simplificat față de varianta propusă pentru dezbatere publică. Faptul că niciun document care se află deja în posesia ANAF nu va mai fi cerut contribuabililor este principala simplificare”, spune Doroș.
Președintele ANAF amintește că în curând se va încheia dezbaterea publică, pentru că a trecut deja o lună de când formularul a fost postat pe site-ul instituției, urmând să fie fi aprobat și publicat în Monitorul Oficial astfel încât să intre în vigoare la 1 iulie.
CITEȘTE ȘI ANALIZĂ Obligația de a completa formularul de TVA va fi pentru toate firmele, nu doar pentru cele care schimbă sediul sau acționariiPe 11 mai, ANAF a publicat pe site două proiecte de ordine referitoare la anularea codului de TVA și formularul 088 care este depus pentru (re)înregistrarea în scopuri de TVA.
Modificările au fost făcute după ce mediul de afaceri a reclamat procedurile administrative foarte greoaie care au dus la invalidarea și refuzul de intrare în sistemul de TVA pentru aproape jumătate dintre aplicanți. Cele mai multe nemulțumiri au fost generate de obligația ca firmele care își schimbă sediul , administratorii sau/și asociații să depună declarația deși multe aveau cifre de afaceri de milioane de lei și sute de angajați. Formularul evaluează capacitatea și intenția de a desfășura activități economice, or, în astfel de situații, procedura a fost considerată abuzivă. Neprimirea sau anularea codului înseamnă o cheltuială în plus pentru firme atâta timp cât nu au posibilitatea să deducă taxa.
Cele două proiecte ale ANAF elimină obligativitatea în aceste cazuri, însă extind cerința pentru toate companiile care au un cod valid de TVA și care prezintă risc fiscal.
Contabilii au remarcat că foarte important pentru societățile aflate deja în sistemul de TVA (având cod de TVA valid) este că vor depune formularul 088 toate societățile identificate de către ANAF ca având risc fiscal, obligația nemaifiind doar pentru cele care își schimbă sediul, asociații și/sau administratorii. Însă, mult așteptatul ordin care își dorea să simplifice procedura de înregistrare în scopuri de TVA va complica și mai mult viața societăților pe care ANAF le consideră că având risc fiscal. Conform procedurii încă în vigoare, firmele care au cod de TVA depun 088 la notificarea ANAF dacă își schimbă sediul, asociații și/sau administratorii. În aceste condiții, obligația revine doar pentru una sau mai multe dintre aceste trei situații.
Conform modificărilor propuse atunci, toate companiile care au cod valid de TVA vor putea fi obligate să depună formularul 088 dacă au datorii sau dacă ANAF identifică diferențe între datele din declarația 394 referitoare la operațiunile care implică taxa, dar ANAF nu va face publice criteriile în baza cărora va fi determinat gradul de risc fiscal.
CITEȘTE ȘI Consultanți: Noul formular de TVA 088 reprezintă un compromis lejer, conține în principal reformulăriÎn varianta supusă dezbaterii publice, numărul de întrebări fusese redus de la 20 la 17, fiind eliminate acelea care erau superflue și fără riscuri din punct de vedere al contribuabilului: cele legate de existența cazierului fiscal și de depunerea anterioară a altor formulare 088.
Au rămas, însă, întrebări precum cea referitoare la debitele fiscale curente, informații care sunt deja în evidența ANAF și au mare relevanță din punct de vedere al identificării potențialului de evaziune, pentru că evaziunea presupune debite nedeclarate, nu declarate si neachitate.
Proiectul ANAF trebuie să fie aprobat pentru a intra în vigoare. Statistica instituției arată că, la sfârșitul lunii aprilie, se aflau în evaluare aproape 15.000 de persoane impozabile, ca urmare a schimbării sediului, asociaților, administratorilor, iar alte 7.000 pentru că au solicitat înregistrarea.