Echipamentele IT, medicamentele, mobilierul, mașinile, carburantul pentru parcul auto și produsele de birotică vor fi cumpărate pentru toate instituțiile statului, începând cu anul viitor, în sistem centralizat de Oficiul Național pentru Achiziții Centralizate (ONAC), structură care va fi înființată în perioada următoare, relevă un draft obținut de Profit.ro din surse politice. În același timp, vor fi modificate mai multe reglementări privind contestarea licitațiilor, printre care cele referitoare la termene și taxe.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Toate documentele, care conțin viitoarele modificări ale sistemului de achiziții publice, pot fi furnizate abonaților Profit Insider, la cerere transmisă pe adresa de email profit@profit.ro
Autoritățile statului pentru care ONAC va derula achiziții sunt clasificate în două categorii, cea a utilizatorilor principali – instituții centrale sau organisme din subordinea acestora - și categoria utilizatorilor secundari ai sistemului centralizat de achiziții, în care sunt incluse autoritățile contractante ce nu fac parte din prima categorie.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Potrivit draftului, în urma procesului de achiziție centralizată va rezulta un contract cadru, dar care va putea fi utilizat ulterior pentru noi contracte încheiate printr-o aplicație a ONAC. Utilizatorii acestui sistem vor putea încheia, prin intermediul aplicațiilor electronice ale ONAC, noi contracte pe baza acordurilor-cadru centralizate, inclusiv să stabilească operatorii economici cu care vor încheia înțelegeri subsecvente, cu sau fără reluarea licitației.
Cu 30 de zile înainte de începerea procedurii de atribuire centralizate, Oficiul va informa utilizatorii secundari, iar aceștia vor putea cere în cel mult 15 zile să fie excluși. Procedura de atribuire centralizată va fi derulată, astfel, pentru toți utilizatorii principali și pentru cei secundari care nu au cerut excluderea.
Executarea contractelor cadru rezultate în urma procedurilor de atribuire va fi urmărită de ONAC, urmând ca modificarea și încetarea acestora să fie efectuate doar de către Oficiu.
ONAC va începe achizițiile centralizate abia din 1 ianuarie 2019, urmând ca până la această dată să fie pregătită infrastructura, aplicațiile și sistemele electronice.
Planurile pentru achiziții publice prevăd și situații în care utilizatorii principali să fie exceptați de la achiziții prin acest sistem, de exemplu pentru contractele aflate deja în derulare în ianuarie anul următor.
Ministrul Finanțelor, Eugen Teodorovici, a declarat în mai multe rânduri că Guvernul va reforma sistemul achizițiilor publice prin înființarea unei structuri care să centralizeze achizițiile instituțiilor statului.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Fondul Suveran de Dezvoltare și Investiții, amânat din nou: Puterea pregătește o nouă formă a legii de înființare. Concurența a cerut prevederi antitrustRecent, ministrul a afirmat că va fi adoptată, probabil până la finele lunii aprilie, în acest scop o ordonanță de urgență, care va transpune prevederi europene și măsuri care au avut succes în alte state UE. Centralizarea achizițiilor va începe cu câteva domenii pilot, cum ar fi autoturisme și medicamene, a spus ministrul.
De asemena, draftul obținut de Profit.ro schimbă, printre altele, regulile privind contestarea contractelor publice, pentru a urgenta aplicarea acestora. Astfel, este abrogat articolul care astăzi stabilește că formularea unei notificări prealabile în termenul legal de către persoana care se consideră vătămată are ca efect suspendarea dreptului de încheiere a contractului. În locul acestui articol, este introdusă o nouă prevedere, conform căreia o persoană care se consideră vătămată de un act al autorității contractante poate sesiza Consiliul în vederea anulării actului autorității contractante, obligării acesteia la emiterea unui act sau la adoptarea de măsuri de remediere, precum și pentru recunoașterea dreptului pretins sau a interesului legitim.
Pe de altă parte, este redus termenul în care CNSC trebuie să soluționeaze pe fond contestația, de la 20 de zile lucrătoare la 20 de zile calendaristice de la data primirii dosarului achiziției publice, al achiziției sectoriale sau al concesiunii, respectiv de la 10 zile lucrătoare la 10 zile calendaristice în situația incidenței unei excepții care împiedică analiza pe fond a contestației.
Va fi păstrată regula conform căreia CNSC nu poate decide atribuirea contractului către un anumit operator economic, dar va fi introdusă o excepție, respectiv situația în care acesta a fost desemnat de autoritatea contractantă sau calitatea sa de ofertant câștigător rezultă din informațiile cuprinse în dosarul de soluționare a contestației.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Planul RADET de ieșire din insolvență: scumpirea căldurii încă din acest an și eșalonarea a peste 90% din datoriiDecizia CNSC poate fi contestată în continuare la Curtea de Apel București, dar primul termen de judecată va trebui să fie de maximum 20 de zile de la data înregistrării plângerii, iar termenele ulterioare nu vor putea depăși 15 zile. În prezent, legea stabilește că plângerea trebuie soluționată de urgență și cu precădere, într-un termen ce nu va depăși 45 de zile de la data sesizării legale a instanței.
Pentru contestarea unei licitații nu va mai trebui plătit 50% din valoarea taxei de timbru și nici cererile adresate instanței nu vor mai fi taxate.
Astfel, va fi abrogat articolul următor:
"Cererile introduse la instanțele judecătorești potrivit prevederilor prezentului capitol se taxează după cum urmează:
a) până la 450.000 lei inclusiv - 2% din valoarea obiectului cererii;
b) între 450.001 lei și 4.500.000 lei inclusiv - 9.000 lei + 0,2% din ceea ce depășește 450.001 lei;
c) între 4.500.001 lei și 45.000.000 lei inclusiv - 18.000 lei + 0,02% din ceea ce depășește 4.500.001 lei;
d) între 45.000.001 lei și 450.000.000 lei inclusiv - 27.000 lei + 0,002% din ceea ce depășește 45.000.001 lei;
e) între 450.000.001 lei și 4.500.000.000 lei inclusiv - 36.000 lei + 0,0002% din ceea ce depășește 450.000.001 lei;
f) peste 4.500.000.001 lei - 45.000 lei + 0,00002% din ceea ce depășește 4.500.000.001 lei.
(2) Cererile neevaluabile în bani formulate potrivit prezentei legi și cele care nu fac obiectul alin. (1) se taxează cu 450 lei."
Draftul mai prevede că publicarea anunțului și în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nu este necesară în următoarele situații:
a) valoarea estimată a contractului de achiziție publică/acordului-cadru de produse și de servicii care urmează să fie atribuit/încheiat este mai mică decât 648.288 lei;
b) valoarea estimată a contractului de achiziție publică/acordului-cadru de produse și de servicii care urmează să fie atribuit/încheiat este mai mică decât 994.942 lei, în cazul în care acesta este atribuit/încheiat de autoritățile contractante locale, așa cum sunt acestea definite la art. 23 și art. 24 din Legea administrației publice locale nr. 215/2001, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și instituțiile publice aflate în subordinea acestora;
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Surpriză: Split TVA, sub semnul întrebării – Guvernul a fost nevoit să ceară derogare de la Bruxelles, Comisia Europeană se gândește dacă acceptă sau respinge noul sistemc) valoarea estimată a contractului de achiziție publică/acordului-cadru de servicii care are ca obiect servicii sociale și alte servicii specifice, prevăzute în anexa nr. 2 din Legea nr. 98/2016, cu modificările și completările ulterioare, care urmează să fie atribuit/încheiat, este mai mică decât 3.376.500 lei.
d) valoarea estimată a contractului sectorial/acordului-cadru de produse și de servicii care urmează să fie atribuit/încheiat este mai mică decât 1.994.386 lei;
e) valoarea estimată a contractului sectorial/acordului-cadru de servicii care are ca obiect servicii sociale și alte servicii specifice, prevăzute în anexa nr. 2 din Legea nr. 99/2016, cu modificările și completările ulterioare, care urmează să fie atribuit/încheiat, este mai mică decât 4.502.000 lei;
f) valoarea estimată a contractului de achiziție publică/acordului-cadru de lucrări, a contractului sectorial/acordului-cadru de lucrări, respectiv a contractului de concesiune de lucrări sau concesiune de servicii este mai mică decât 24.977.096 lei;