Eticheta pentru carnea comercializată pe teritoriul României va trebui să cuprindă mențiuni privind țara sau țările de origine, naștere, creștere, sacrificare și tranșare a animalului, conform unor modificări propuse în Parlament. Eticheta “carne românească” va fi aplicată doar produsului care a fost obținut în întregime în România.
Membrii Comisiei pentru agricultură și industrie alimentară au propus acest modificări în cadrul unei subcomisii pentru amendarea Legii nr. 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare. Amendamentele, obținute de Profit.ro, urmează a fi aprobate săptămâna viitoare în dezbaterea Comisiei, care le va înainta spre adoptare plenului Camerei Deputaților.
Potrivit amendamentelor, eticheta pentru carnea comercializată pe teritoriul României va cuprinde următoarele mențiuni: a) țara de origine; b) născut în ... (țara); c) crescut în ... (țara); d) sacrificat în ... (țara); e) tranșat în ... (țara); f) marca de sănătate publică veterinară/ marca de identificare.
Totodată, comercianții vor fi obligați să afișeze vizibil sintagma “carne românească” dacă aceasta îndeplinește condițiile prevăzute în Regulamentul UE nr. 1337/2013 privind indicarea țării de origine sau a locului de proveniență pentru carnea proaspătă, refrigerată sau congelată, precum și Regulamentul CE nr. 1760/2000 privind sistemul de identificare și înregistrare a bovinelor și privind etichetarea cărnii de vită și mânzat.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Deputații fac "concesii" supermarketurilor: pot sta deschise și noaptea dacă vând 51% produse românești și elimină costurile serviciilorConform acestor norme comunitare, pentru produsele de origine animală, conceptul de țară de origine se referă la țara în care produsul este obținut integral, care - în cazul cărnii - înseamnă țara în care animalul s-a născut, a fost crescut și sacrificat. În cazul în care mai multe țări au fost implicate în producția unui produs alimentar, acest concept se referă la țara în care produsele au fost supuse ultimei transformări sau prelucrări substanțiale și justificate din punct de vedere economic.
Forurile europene au considerat însă că aplicarea conceptului respectiv în situații în care carnea provine de la animale născute, crescute și sacrificate în țări diferite nu ar informa în mod satisfăcător consumatorii cu privire la originea cărnii respective. Prin urmare, în toate aceste situații este necesar să se indice, pe etichetă, statul membru sau țara terță în care a fost crescut animalul timp de o perioadă care reprezintă o parte importantă a ciclului normal de creștere pentru fiecare specie, precum și statul membru sau țara terță în care animalul a fost sacrificat.
“Termenul "origine" ar trebui să fie rezervat pentru carnea care este obținută de la animale născute, crescute și sacrificate într-un singur stat membru sau într-o singură țară terță și care, prin urmare, este obținută în întregime într-un singur stat membru sau o singură țară terță”, arată în Regulamentul UE nr. 1337/2013.
CITEȘTE ȘI Directorul McDonald’s România a plătit 2 mil. dolari pentru 10% din firma care operează restaurantele localeUn alt amendament, propus de deputați, prevede în acest sens că produsele din carne comercializate în România vor cuprinde pe etichetă și procentele de carne din fiecare țară de proveniență.
Comisia pentru agricultură din Camera Deputaților a stabilit, totodată, într-un raport pentru un alt proiect de lege, ca, la etichetarea laptelui de consum, termenul de ”produs românesc” să poată fi folosit doar pentru produsele obținute exclusiv din lapte provenind din ferme autohtone.