Erste: Regiunea din care face parte România, rezistentă economic la coronavirus. Ar putea chiar beneficia de pe urma ieftinirii mărfurilor

Erste: Regiunea din care face parte România, rezistentă economic la coronavirus. Ar putea chiar beneficia de pe urma ieftinirii mărfurilor
scris 5 feb 2020

Impactul epidemiei de coronavirus din China asupra economiilor țărilor din Europa Centrală și de Est ar trebui să fie limitat dacă virusul este controlat rapid, arată un raport al Erste Bank. Mai mult, regiunea ar putea beneficia de pe urma scăderii prețurilor mărfurilor, având în vedere că acestea sunt în mare măsură importate.

Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider

China raportează peste 400 de decese și peste 20.000 de cazuri de îmbolnăvire cauzate de coronavirus. Statul chinez a trecut în carantină mai multe orașe mari din cauza epidemiei cu centrul în Wuhan. Unele companii aeriene au suspendat zborurile spre și din China, mai multe fabrici auto și-au oprit producția (în Wuhan, dar și în alte zone/țări) și măsuri similare au fost luate și în domeniul serviciilor.

Urmărește-ne și pe Google News

Piețele au primit cu îngrijorare situația din China. Bursele au scăzut, mărfurile s-au ieftinit. Petrolul Brent a ajuns la cel mai scăzut preț din ultimele 13 luni. Epidemia curentă este comparată cu cea SARS (Sindromul Acut Respirator Sever) din 2002, care a pornit tot din China, însă acum impactul asupra piețelor pare mai mare ca urmare a creșterii importanței economiei chinezești, care și-a dublat ponderea în cea globală de la 8,7% la 19,3%. Impactul SARS a fost limitat la două trimestre și unele studii sugerează că ar fi tăiat din creșterea produsului intern brut un punct procentual.

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum

Regiunea Europei Centrale și de Est pare să fie mai ferită de impactul pe termen scurt al epidemiei ca urmare a legăturilor economice mai reduse cu China.

EXCLUSIV Finanțele vor să schimbe conducerea CEC și Eximbank în mijlocul mandatului, misiune complicată. CEC va raporta cele mai bune rezultate din ultimii 15 ani, cu profit net de 400 milioane lei și creșteri de două cifre pe toate liniile CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Finanțele vor să schimbe conducerea CEC și Eximbank în mijlocul mandatului, misiune complicată. CEC va raporta cele mai bune rezultate din ultimii 15 ani, cu profit net de 400 milioane lei și creșteri de două cifre pe toate liniile

“Impactul asupra țărilor ECE ar trebui să rămână neglijabil dacă virusul este stăpânit în scurt timp. Efectele negative ar veni printr-o creștere economică mai redusă la nivel global ca urmare a încetinirii creșterii din China și a nivelurilor ridicate de incertitudine. Unele sectoare, cum sunt cele ale producției de materiale de bază – mai ales oțel și cupru – sau care fac parte din lanțurile valorice globale care se bazează exclusiv pe inputurile din China sunt mai probabil să vadă întreruperi ale producției”, arată o analiză Erste Bank.

Doar circa 1% din exporturile regiunii merg către țara asiatică, în timp ce importurile sunt și de două cifre în țări precum Cehia și Polonia. Mai mult de o treime din importuri sunt produse finale, astfel încât reducerea acestora ar avea un efect neutru asupra creșterii economice din ECE, apreciază analiștii Erste. Un impact ar putea veni din întreruperea potențială a importurilor de produse intermediare, unde există dependențe ridicate și lipsesc sursele alternative. Cea mai mare parte a importului de produse intermediare sunt calculatoarele și electronica.

România exportă 1,1% (745 de milioane de euro) din total către China și importă circa 5,3% (4,4 miliarde de euro) din total. Cele mai mari ponderi ale importurilor, de circa 10% din total, sunt în rândul produselor/echipamentelor electrice, respectiv mecanice.

Erste apreciază că ar exista un impact redus și asupra producției auto din Europa, deși producători importanți precum Nissan, PSA Peugeot-Citroen, Honda și GM au fabrici în Wuhan, acestea deservesc în special piața chineză.

“Datorită optimizării ridicate a logisticii, mașinile asamblate în ECE se bazează pe componente produse în principal în Europa. Cu toate acestea, unele fracțiuni minuscule ale pieselor (2,5-3,5% din valoarea adăugată a automobilelor) își au originea în China. Ele constau în principal din cauciuc, materiale textile, produse chimice și electronice”, arată Erste.

EXCLUSIV Surse: Guvernul ia în calcul renunțarea la încasarea redevențelor offshore în bani în favoarea plății în natură CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Surse: Guvernul ia în calcul renunțarea la încasarea redevențelor offshore în bani în favoarea plății în natură

Deși țările din regiunea ECE s-au bucurat de o creștere a numărului de turiști din China în ultimii ani, , ponderea lor în totalul călătoriilor străinilor rămâne în mare parte de o singură cifră. Totodată, chinezii tind să stea mai puțin în medie decât restul vizitatorilor străini. Prin urmare, impactul unei scăderi chiar și considerabile a numărului de vizitatori chinezi nu ar afecta foarte mult sectorul turistic din ECE, apreciază Erste. În România (unde turismul are o pondere redusă în economie) circa 4,2% din turiștii străini vin din Asia, al doilea cel mai ridicat procent după cel din Cehia de 5,9%.

Efecte pozitive ar putea veni pentru țările ECE din prețurile mai mici la mărfurile fungibile (țiței, metale), care sunt importate.

“Întreruperea producției în China datorită măsurilor de izolare ar putea provoca întreruperi vizibile în consumul de cupru și petrol, precum și în consumul de oțel. Evoluțiile de prețuri ale mărfurilor globale indică faptul că piețele par să se teamă de întreruperea producției. Evoluția prețurilor cuprului ar trebui să fie în mare măsură negativă pentru KGHM Polonia ca producător mondial major, în timp ce impactul prețurilor oțelului ar putea fi mixt. Pe de altă parte, efectele cererii asupra țițeiului brut ar trebui să fie în mare parte pozitive pentru ECE, deoarece toate țările sunt de fapt importatoare de mărfuri”, arată Erste.

Analiștii grupului austriac arată că și întreruperile majore ar putea fi însă acoperite mai târziu pe parcursul anului, cu ore suplimentare de lucru.

Potrivit ING, cererea de petrol la nivelul Chinei a scăzut cu 20% și că o asemenea scădere ar putea atrage un răspuns al cartelului OPEC, care ar putea decide reducerea producției.  Totodată, ING arată că cresc riscurile la adresa lanțului de producție de metale, mai ales ca urmare a problemelor de logistică.

viewscnt
Afla mai multe despre
coronavirus
epidemie coronavirus
epidemie china
impact coronavirus
europa centrala si de est