Programul Național de Investiții "Anghel Saligny" va finanța în total proiecte de 65,5 miliarde de lei, prevede un proiect de ordonanță de urgență. În prezent, limita maximă pentru încheierea de contracte de finanțare prin acest program este de 50 miliarde lei, dar valoarea maximă a programului a fost pregătită să urce la la 55,5 miliarde de lei. Pe lângă cele 5,5 miliarde lei pe care Guvernul le pregătise în plus pentru proiecte ale autorităților locale care nu au prins finanțare UE pentru racordarea la rețeaua de gaze, vrea să acorde acum încă 10 miliarde de lei pentru drumuri județene, drumuri de interes local, drumuri comunale și/sau drumuri publice din interiorul localităților, precum și variante ocolitoare ale localităților.
Anghel Saligny a fost aprobat anul trecut și ar urma să se deruleze până în 2028. Programul de invesții este unul dintre motivele care au dus anul trecut la destrămarea coaliției dintre USR și PNL-UDMR.
"Pentru categoria de investiții sisteme de distribuție a gazelor naturale, inclusiv a branșamentelor, precum și a racordului la sistemul de transport al gazelor naturale, este necesară suplimentarea bugetului inițial cu suma de 5,5 miliarde lei ținând cont de faptul că vor fi preluate în cadrul Programului Național de Investiții „Anghel Saligny” 105 proiecte cu suma de 5,5 miliarde lei, inclusiv TVA, care au fost admise în cadrul POIM, dar nu au primit finanțare întrucât valoarea acestora excedează plafonului alocat.
CITEȘTE ȘI Soluțiile GRENKE vă oferă libertatea de care aveți nevoie pentru a vă dezvolta și implementa ideile creative. Interviu cu Liviu Bănulescu, Managing Director GRENKE RomâniaȚinând cont de faptul că pentru categoria de investiții reprezentând drumurile publice clasificate și încadrate în conformitate cu prevederile legale în vigoare ca drumuri județene, drumuri de interes local, respectiv drumuri comunale și/sau drumuri publice din interiorul localităților, precum și variante ocolitoare ale localităților este necesară suplimentarea bugetului inițial cu suma de 10 miliarde lei, având în vedere numărul mare de solicitări pentru această categorie de investiții, respectiv 4.858 cerereri depuse prin Program, cu o valoare aproximativă de 89 miliarde lei", potrivit Ministerului Dezvoltării.
Guvernul își propune să acopere din impactul negativ al acestor cheltuieli din reducerea evaziunii, prin implementarea programului Programului de facturare electronică „e-facturare”. Argumentul nu pare unul realist, reducerea evaziunii ca sursă de venituri fiind invocată de multe ori de-a lungul anilor de către autorități atunci când doreau să justifice cheltuieli.
"Impactul negativ generat de măsurile prevăzute în prezentul proiect de act normativ va fi compensat în anii următori, pe de o parte, de spațiul financiar creat prin încheierea Programelor PNDL I și PNDL II, iar, pe de altă parte, din creșterea veniturilor bugetare încasate ca urmare a implementării Programului de facturare electronică e-facturare", potrivit Ministerului Dezvoltării.
Argumentele Ministerului Dezvoltării
În perspectiva imediată, prin PNDL urmează să fie finalizate obiectivele de investiții din domeniile drumuri si apă și canal, în număr de 3.419 obiective de investiții cu o valoare finanțată de 22,99 miliarde lei, dintr-un total de 6.204 cereri depuse, rămânând un număr de 2.785 de cereri nefinanțate, însumând 26,1 miliarde lei, este nevoie de continuarea unor astfel de programe în vederea asigurării unei dezvoltări armonioase dintre regiunile României, pentru a putea recupera decalajele de dezvoltare între județe și a asigura creșterea calității serviciilor publice la care să aibă acces cetățenii, contribuind astfel la obiectivul de convergență cu economiile statelor mai avansate din Uniunea Europeană.
CITEȘTE ȘI Studiu EY România: 78% dintre Directorii Financiari din România consideră că se vor implica mai mult în dezvoltarea și executarea strategiilor de business în următorii trei aniTotodată, prin Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației se derulează Programul Național de Investiții „Anghel Saligny”. Astfel, în perioada 22.09.2021 – 08.11.2021 a fost derulată de către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației sesiunea de depuneri de cereri de finanțare pentru domeniile alimentare cu apă, canalizare, drumuri și poduri, fiind transmise un număr de 7.368 de cereri de finanțare, din partea a 3.149 unități administrativ-teritoriale (din totalul de 3.228 de UAT-uri din țară), inclusiv un număr de 33 asociații de dezvoltare intercomunitară, însumând o valoare totală solicitată de la bugetul de stat de peste 130 miliarde lei.
Prin Programul Operațional Infrastructură Mare, ”Axa Prioritară 8 - Sisteme inteligente și sustenabile de transport al energiei electrice și gazelor naturale, Obiective specifice 8.2 - Creșterea gradului de interconectare a Sistemului Național de Transport a gazelor naturale cu alte state vecine”, a fost lansat Apelul de proiecte POIM/859/8/2/„Dezvoltarea rețelelor inteligente de distribuție a gazelor naturale”, în cadrul căruia au fost propuse la finanțare un număr de 243 obiective de investiții, în cadrul celor două sesiuni ale apelului, dintre care 105 obiective de investiții, în valoare de 5,5 miliarde lei, inclusiv TVA, au fost admise, dar nu au primit finanțare întrucât valoarea acestora excedează plafonului alocat în cadrul POIM. În cadrul celor două sesiuni ale apelului POIM au fost depuse proiecte în valoare totală de 2,56 miliarde euro, sumă de 10 ori mai mare decât alocarea maximă a apelului (235 milioane euro). Conform ultimelor date statistice publicate, la nivel național, 70% din unitățile administrativ-teritoriale nu au acces la rețele de distribuție de gaze naturale, putându-se estima un necesar de cel puțin 25 miliarde lei pentru asigurarea accesului tuturor unităților administrativ-teritoriale la rețele de distribuție.
Având în vedere necesitatea dezvoltării investițiilor în infrastructura din spațiul rural și urban în scopul asigurării de șanse egale pentru atingerea unui standard decent de viață a populației este necesară continuarea dezvoltării infrastructurii din spațiul rural și urban, pentru domeniul sistemele de distribuție a gazelor naturale.
Ținând cont de faptul că necesarul total la nivel național estimat pentru toate domeniile (infrastructură locală de transport, alimentare cu apă, canalizare, distribuție gaze naturale) depășește 155 miliarde lei, este necesară suplimentarea bugetului alocat inițial programului astfel încât să se asigure soluționarea a circa 35% din nevoile urgente ale autorităților locale, precum și asigurarea unor fonduri suficiente pentru acoperirea obiectivelor de investiții din domeniul „sisteme de distribuție a gazelor naturale și a racordului la sistemul de transport al gazelor naturale”.