Europa riscă să se confrunte cu lipsa fructelor și legumelor proaspete, în contextul în care criza generată de coronavirus afectează transportul produselor, dar și circulația forței de muncă necesare pentru recoltare, scrie Reuters.
O bună parte a culegătorilor din statele europene sunt români.
Autoritățile caută modalități de a combate deficitul de aprovizionare, inclusiv prin introducerea unor „culoare verzi" care să permită mărfurilor să treacă mai rapid granițele UE.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Astfel, Comisia Europeană a emis, marți, noi orientări practice pentru a asigura fluxul continuu al mărfurilor în întreaga UE pe durata pandemiei de coronavirus. Pentru a se asigura că lanțurile de aprovizionare din întreaga UE continuă să funcționeze, Comisia a solicitat statelor membre să desemneze neîntârziat toate punctele interne corespunzătoare de trecere a frontierei din cadrul rețelei transeuropene de transport ca puncte de trecere a frontierei pentru așa-numitele “culoare verzi”. Trecerea frontierei, inclusiv toate verificările și controalele medicale, nu trebuie să dureze mai mult de 15 minute.
Chiar dacă supermarketurile din Europa au în continuare acces la majoritatea produselor de care au nevoie, au început să apară presiuni legate de lanțul de aprovizionare, dar și de situația din statele proveniență ale alimentelor, inclusiv în Africa, un furnizor cheie de legume și fructe proaspete pentru Europa. Spre exemplu, în Kenya, un furnizor important de fasole și mazăre, jumătate din lucrătorii din sectorul agricol au fost trimiși acasă din cauza incapacității industriei de a transporta comenzile primite, chiar dacă cererea venită din partea retailerilor europeni este stimulată de panica produsă de pandemie. Livrările din Africa de Sud, un alt furnizor important, întâmpină dificultăți, având în vedere că țara urmează să intre în carantină pentru 21 de zile.
"Eram într-o situație rezonabilă până la începutul săptămânii, dar acum lucrurile devin foarte dificile. Tot mai multe zboruri sunt anulate, deci cred ca vor fi întreruperi mari", afirmă Hans Muylaert-Gelein, Managing Director la Fruits Unlimited din africa de Sus, furnizor important pentru Marea Britanie.
CITEȘTE ȘI Bloomberg: Sistemul fragil care asigură aprovizionarea cu alimente la nivel global este sub presiune din cauza pandemiei. Cum ajunge toată mâncarea la oameni?Pe lângă anularea zborurilor, o altă problemă este aceea că operatorii aerieni au triplat prețurile pentru transportul produselor, afirmă Hosea Machuki, președintele Asociației producătorilor și exportatorilor de produse proaspete din Kenya.
Heinz Schibli, proprietarul unei ferme de căpșune și mure din Elveția, povestește pentru Reuters că, în mod normal, ar avea în această perioadă circa 30 de muncitori din România, Slovacia sau Polonia. Până în mai, vârful sezonului de recoltare, numărul de lucrători necesari urcă la 70.
Totuși, până acum, au sosit doar 12 lucrători, iar cei așteptați săptămânile viitoare sunt blocați de restricții de călătorie, impuse fie în țările de origine sau la trecerea prin Germania și Austria.
Sectorul agroalimentar din Germania are nevoie anual de circa 286.000 de muncitori sezonieri, majoritatea din România și Polonia.
Anterior, ministrul Agriculturii din Germania declara că poartă discuții cu operatorului aerian Lufthansa, căruia i-a cerut să analizeze dacă ar putea transporta muncitorii sezonieri care dovedesc că nu sunt infectați. O altă măsură discutată reprezintă prelungirea permiselor pentru lucrătorii aflați deja în Germania, contractați pentru 70 de zile.