Guvernul a lansat astăzi procedura de înființare a companiei Casa de Comerț, cu ținta de a promova, centralizat, ofertele economiei românești pe piețele externe. Compania va fi controlată de Ministerul Economiei.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
În vara acestui an, Profit.ro a anunțat că prim-ministrul Mihai Tudose a dezvăluit, într-o reuniune cu oameni de afaceri, că vrea să înființeze un sistem național de colectare a produselor românești, care ulterior să fie valorificate și prin export. Tudose a indicat și o denumire pentru acest sistem național, respectiv ”Casa de Comenzi a României”, care trimite la un cunoscut sistem de distribuție a alimentelor de pe vremea regimului ceaușist.
Informația a fost confirmată ulterior de către președintele PSD, Liviu Dragnea. „Am vorbit cu primul-ministru și în foarte scurt timp vom înființa o «Casă Română de Comerț», o companie de stat care să înceapă să se implice în relațiile și de import-export și de preluare a produselor agricole și legumicole și zootehnice. De exemplu, sunt foarte multe cereri de miei, de oi din diverse țări, din Golf, sunt, de asemenea, solicitări mari din China, de cantități uriașe de carne. Este aproape imposibil ca un trader să vină să „se plimbe” prin România și să găsească el o sută de mii de capete sau două sute de mii de capete de oi sau de miei. De asemenea, cu cerealele, cu legumele, la fel”, spunea Dragnea.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Acum, Guvernul a lansat operațiunea, redactând actul normativ care înființează compania.
"Unul din efectele restructurării economiei românești, prin trecerea de la sistemul economic centralizat la economia de piață începând cu 1990, a fost o reducere a competitivității la export a economiei romănești ca urmare a pierderii capacității de antreprenoriat al obiectivelor complexe, precum și a capacității de a răspunde la cereri de ofertă de dimensiune sau complexitate mare, prin integrarea ofertei de produse și servicii la nivelul economiei românești. Acest lucru a fost cauzat pe de o parte de retragerea treptată a statului din economie, prin desființarea structurilor de tip centrală industrială și prin privatizarea întreprinderilor de comerț exterior, și pe de altă parte de incapacitatea organizațiilor de afaceri nou create de a prelua aceste funcții", este argumentul noii companii.
Potrivit sursei citate, în prezent, atât statul român, prin structurile sale, cât și organizațiile de afaceri românești desfășoară acrivități de promovare comercială și atragere a investițiilor străine, printr-o reprezentare segmentată a afacerilor romănești pe piețele externe, iar capacitatea redusă de integrare sau de sindicalizare a ofertei economiei românești atât la nivel tehnic, cât și la nivel financiar, conduce la o scădere a puterii de negociere și de ofertare a unor proiecte complexe.
"Misiunea societății va fi de a asigura promovarea bunurilor, serviciilor și afacerilor din sectoare economice diverse, acționând ca un intermediar între oferta internă și cererea externă, sau între oferta externă și cererea internă, având ca țintă satisfacerea cererilor de ofertă. Societatea va asigura atât managementul strategic (viziune, ținte, obiective), cât și cel operativ (resurse financiare, umane, promovare, contractare, derulare) al activităților specifice de comerț exterior, în concept unitar și concentrat pe obiectivele de interes. Reprezentarea comercială externă și internă integrată va veni în completarea reprezentării comerciale externe și interne segmentate, conducând la reducerea costului tranzacțiilor și la creșterea eficienței activității de promovare, reprezentare, ofertare și negociere la export și import", se mai menționează în document.
Noua companie de stat va avea un capital social inițial format din aportul în natură al statului, reprezentat de imobilul din str. Olari nr. 23, sector 2, București, imobil care va trece din proprietatea privată a statului în proprietatea privată a societății, precum și din suma de 1,5 milioane lei aport în numerar, banii provenind din bugetul Departamentului pentru Privatizare și Administrarea Participațiilor Statului. Societatea va fi administrată în sistem unitar, de către un Consiliu de Administrație format din 3 membri.
CITEȘTE ȘI România a cerut băncilor propuneri pentru o nouă emisiune de eurobonduriExtras din proiectul de Act constitutiv al societății Casa de Comerț SA
Art. 6 Obiectul de activitate
(1) Domeniul principal de activitate al Societății este cod CAEN 461 ”Activități de intermediere în comerțul cu ridicata”.
(2) Obiectul principal de activitate al Societății este cod CAEN 4619 “Intermedieri în comerțul cu produse diverse”.
(3) Obiectul principal de activitate al Societății este completat cu următoarele activități secundare:
4611 Intermedieri în comerțul cu materii prime agricole, animale vii, materii prime textile și cu semifabricate
4612 Intermedieri în comerțul cu combustibili, minereuri, metale și produse chimice pentru industrie
4613 Intermedieri în comerțul cu material lemnos și materiale de construcții
4614 Intermedieri în comerțul cu mașini, echipamente industriale, nave și avioane
4615 Intermedieri în comerțul cu mobilă, articole de menaj și de fierărie
4616 Intermedieri în comerțul cu textile, confecții din blană, încălțăminte și articole din piele
4617 Intermedieri în comerțul cu produse alimentare, băuturi și tutun
4618 Intermedieri în comerțul specializat în vânzarea produselor cu caracter specific, n.c.a.
5812 Activităti de editarea de ghiduri, compendii, liste de adrese si similare
5819 Alte activități de editare
5829 Activităti de editare a altor produse software
6311 Prelucrarea datelor, administrarea paginilor web si activităti conexe
6312 Activități ale portalurilor web
6399 Alte activități de servicii informaționale n.c.a
6499 Alte intermedieri financiare n.c.a.
7021 Activități de consultanță în domeniul relațiilor publice și al comunicării
7022 Activități de consultanță pentru afaceri și management
7220 Cercetare-dezvoltare în stiinte sociale si umaniste
7320 Activități de studiere a pieței și de sondare a opiniei publice
7490 Alte activități profesionale, științifice și tehnice n.c.a.
8230 Activităti de organizare a expozițiilor, târgurilor și congreselor
8299 Alte activităti de servicii suport pentru întreprinderi n.c.a.