Producătorul american de elicoptere Sikorsky, controlat de grupul Lockheed Martin, ia în calcul posibilitatea de a produce elicoptere S-70 Black Hawk în România, la Brașov sau Craiova, în cazul în care armata alege acest model de elicopter pentru a înlocui vechea flotă de elicoptere Puma, au declarat, pentru News.ro, reprezentanți ai companiei americane, care au avut mai multe discuții cu oficialii statului român în ultimul an și jumătate.
Sikorsky, companie care a fost preluată din 2015 de grupul Lockheed Martin - unul dintre cei mai mari jucători pe piața echipamentelor militare (Aerospace & Defense) -, deține din 2007 o fabrică în sud-estul Poloniei, la Mielec, singura unitate a companiei din afara Statelor Unite.
Fabrica PZL Mielec a Sikorsky a produs peste 40 de elicoptere Black Hawk pentru clienți precum Arabia Saudită, Emiratele Arabe Unite, Turcia sau state din Amercica de Sud.
Sikorsky este al doilea competitor al Airbus Helicopters pentru dotarea armatei române cu noi elicoptere militare multirol, care să înlocuiască vechile elicoptere Puma, după Bell Helicopter, care propune asamblarea în România a modelului AH-1Z Viper.
Airbus Helicopters a fost mult timp favorită, cu modelul H215 M, în condițiile în care a construit deja o uzină nouă de elicoptere la Ghimbav, inaugurată în 2016 în prezența președintelui Franței.
Totuși, jucătorii din sector spun că deciziile privind acordarea de contracte de o asemenea anvergură au o componentă politică importantă, iar discuțiile dintre reprezentanții companiilor și oficiali români din guvern sau Ministerul Apărării au loc constant.
"La acest moment, discuțiile (cu oficialii români, n.r.) continuă să fie preliminare, sunt la stadiul de analiză de piață, analiză de produs, referindu-se la capacitățile operaționale ale diferitelor aparate pe care le au în vedere. Sikorsky a fost în discuții în ultimele 18 luni cu reprezentanții guvernului României în legătură cu o eventuală achiziție de elicoptere", a declarat pentru News.ro directorul regional pentru Europa Centrală și de Est al Sikorsky Aircraft, Joel Villa.
Compania americană ia în calcul și producerea elicopterului în România în cazul unei comenzi importante, însă reprezentanții săi se feresc să anunțe angajamente clare în această fază a discuțiilor.
"Sikorsky și Lockheed Martin continuă să fie interesate de parteneriate cu țări care dispun de o bază bună de aprovizionare, de o industrie dezvoltată și de o forță de muncă calificată, așa cum este România. Nu pot face comentarii despre modul exact cum vom acționa până nu cunoaștem mai mult despre intențiile guvernului român în legătură cu achiziția de elicoptere, dar suntem întodeauna deschiși la propuneri", a mai spus Villa, pentru News.ro.
Totuși, surse apropiate discuțiilor au declarat, pentru News.ro, că Sikorsky și compania-mamă, Lockheed Martin, s-au arătat de acord să producă elicoptere Black Hawk în România în cazul în care guvernul decide să cumpere acest model.
Reprezentanți ai Sikorsky au vizitat în ultimul an fabricile din România din industria aeronatică și au reținut două amplasamente unde ar putea fi produs modelul Black Hawk: fabrica de avioane de la Craiova și IAR Brașov, potrivit surselor menționate.
De asemenea, ambasadorul României la Varșovia a vizitat uzina Sikorsky de la Mielec în urmă cu două luni pentru a vedea modul în care funcționează modelul de producere a elicopterelor.
În cazul unei eventuale decizii de fabricare a elicopterului Black Hawk în România, modelul de producție ar putea fi cel introdus la fabrica de la Mielec, o fostă uzină de producere de avioane care a trecut, după preluarea de către Sikorsky, la producția de elicoptere.
La Mielec, cele mai multe componente ale carcasei sunt fabricate local, unele componente sunt produse în Cehia și Statele Unite, alte componente sunt produse tot în Polonia de furnizori ai Sikorsky (precum Pratt & Whitney) veniți odată cu producătorul de elicoptere, iar unele componente fabricate la Mielec sunt exportate în SUA, unde sunt asamblate în elicopterele produse acolo.
Un elicopter Black Hawk costă de la 12 milioane dolari, în varianta de bază, până la 25 milioane dolari, preț care include și echipamente suplimentare, mentenanță sau pregătirea piloților, însă prețul variază și în funcție de dimensiunea comenzii - cu cât comanda este mai mare, cu atât prețul pentru un elicopter este mai mic.
Modelul S-70/UH-60, cunoscut sub numele de Black Hawk, primit de la armata americană, este produs după 1976, an în care a câștigat competiția pentru dotarea armatei SUA cu elicoptere utilitare.
Recent, armata americană a anunțat că va continua programul Black Hawk până în 2070, ceea ce ar face din Black Hawk, model din care s-au produs deja peste 4.000 de exemplare, cel mai longreviv elicopter din istorie.
Fabrica din Mielec deținută în prezent de Sikorsky a fost inaugurată de guvernul polonez în 1938, cu puțin timp înainte de distrugerea țării de către Germania nazistă și Rusia comunistă, în urma pactului Ribbentrop-Molotov.
În halele de producție construite la Mielec în 1938, folosite și astăzi, s-au produs bombardierele PZL 37, din care peste 20 au ajuns în România în septembrie 1939, aduse de aviația poloneză care s-a retras din fața germanilor și sovieticilor. Aparatele au fost folosite ulterior de către armata română pe frontul de est.
CONTEXT
Producătorii de elicoptere vizează un contract pentru înlocuirea elicopterelor Puma ale aviației militare românești, dintr-o generație veche de 45 de ani, chiar dacă unele au fost modernizate la standadul SOCAT.
"Dacă te uiți la necesitățile din României - și nimeni nu știe mai bine decât ministerele despre numărul necesar de elicoptere -, estimarea noastră este că, pentru modernizarea întregii flote militare (a României n.r.), este nevoie de 40-50 de aparate", a declarat recent Olivier Michalon, vicepreședinte senior pentru Europa în cadrul Airbus Helicopters, într-o discuție cu jurnaliștii români.
Reprezentanții Airbus Helicopters, companie considerată mult timp ca fiind favorită pentru obținerea contractului, spun că modernizarea flotei de elicoptere militare se poate face în timp.
Interesul este în creștere mai ales după ce România s-a angajat să aloce, din acest an, echivalentul a 2% din produsul intern brut (PIB) pentru Apărare, ceea ce înseamnă, la valoarea PIB estimată pentru 2017 (de circa 180 miliarde euro), un buget al Armatei de circa 3,6 miliarde euro sau 4 miliarde de dolari, din care sumele disponibile pentru contracte de înzestrare sunt semnificativ mai mari ca în anii trecuți, când bugetul Ministerului Apărării a fost de circa 1,4% din PIB.
Prețul unui aparat H215 al Airbus Helicopters este diferit în funcție de dotarea cu echipamente, dar reprezentanții producătorului scot în evidență flexibilitatea modelului, care poate fi folosit atât pentru transport de trupe, de personal civil sau de echipe de comando, cât și pentru supraveghere aeriană, suportul infanteriei la sol sau chiar pentru lupta antisubmarin.
Un nivel de 20 milioane euro pentru un aparat poate fi considerat un prim reper, dar prețul depinde de echipamentele instalate și de numărul de aparate comandate.
Însă unii experți, mai ales cei americani, susțin că H215M nu este un elicopter militar în adevăratul sens al cuvântului.
"Dacă iei un elicopter comercial și îl vopsești în verde nu înseamnă că ai un elicopter militar. Un elicopter ca Black Hawk a fost creat special pentru luptă, pe baza experienței din Vietnam cu modelul Huey. Americanii știau ce probleme au fost în operațiuni reale și ce voiau de la un elicopter, ceea ce nu este neapărat cazul pentru alte elicoptere de pe piață", a declarat pentru News.ro un expert militar, sub protecția anonimatului.
În ultimele luni au avut loc mai multe discuții la Romtehnica compania prin care se fac achizițiile de tehnică militară, ale reprezentanților producătorilor interesați de contractul pentru noile elicoptere și reprezentanți ai aviației militare și ai altor instituții românești.
Surse avizate au declarat, pentru News.ro, că în rândul experților români implicați în negocieri nu există deocamdată un consens în legătură cu modul în care ar trebui să arate noul elicopter militar al României.
Unii militari ar prefera un elicopter mare, variantă care ar favoriza H215M, în timp ce alții consideră că în luptă un elicopter mare este mai degrabă un dezavantaj și ar prefera un elicopter mai mic și mai rezistent, variantă care ar favoriza Black Hawk.
Singura certitudine este că elicopterul trebuie să fie unul multirol (care poate fi folosit pentru sarcini multiple: trasport de trupe, căutare-salvare, asalt al trupelor speciale și pentru atac - prin echiparea cu sisteme de rachete, mitraliere sau tunuri), deoarece, spre deosebire de Statele Unite (care folosesc trei mai tipuri specializate de elicoptere militare: de atac, de transport și utilitare - UH), România nu își permite deocamdată o astfel de diversitate de tipuri.
Reprezentanții Airbus subliniază că, pentru România, avantajul proiectului H215 ar fi atât militar, cât și economic și scot în evidență avantajul producției pentru toată economia românească și pentru balanța comercială a României.
În 13 septembrie 2016, fabrica de elicoptere de la Ghimbav a Airbus Helicopters a fost inaugurată oficial, în prezența președintelui francez François Hollande și a premierului român Dacian Cioloș.
Airbus Helicopters a precizat că intenționează să creeze în România un cluster de furnizori care să livreze soluții și echipamente pentru fabrica de elicoptere de la Ghimbav.
Airbus Helicopters va demara producția la Ghimbav după ce obține comenzi ferme pentru cel puțin 16 elicoptere H215, civile sau militare, potrivit reprezentanților companiei.