O fuziune între Tesla și SpaceX ar putea fi tranzacția deceniului, care i-ar permite șefului celor două companii, Elon Musk, să evite presiunile de a publica două runde de rezultate și estimări financiare și cele provocate de investitorii pe termen scurt, potrivit unei analize realizate de Business Insider, publicație citată de News.ro.
În 2016, Tesla a fuzionat cu SolarCity, care avea dificultăți financiare, iar Elon Musk a devenit directorul general al companiei rezultate în urma fuziunii. Operațiunea nu a afectat Tesla în 2017, iar acțiunile companiei au urcat peste 300 de dolari pe unitate, conferindu-i o capitalizare de peste 50 de miliarde de dolari.
Asta nu însemnă că nu a fost un acord prost. Bilanțul contabil al Tesla a fost împovărat cu datoriile SolarCity, iar compania, care era inițial doar producător auto, a devenit dintr-o dată responsabilă cu lansarea unui nou model de panou solar pentru acoperișuri, într-o perioadă în care trebuia să pregătească lansarea producției de masă a Model 3.
Producția Model 3 este cu mult întârziată și, cu toate că noile panouri solare sunt atrăgătoare, divizia SolarCity a Tesla nu este mai organizată ca acum un an.
Musk este și director general al SpaceX, iar săptămâna trecută un analist al Morgan Stanley, Adam Jonas, a spus că o fuziune cu Tesla ar aduce economii mari.
Mecanismele fuziunii SpaceX-Tesla sunt neclare și supuse speculațiilor. În iulie, SpaceX a atras 350 de milioane de dolari, conferindu-i o capitalizare de 21 de miliarde de dolari. Eventualitatea listării la bursă a SpaceX este discutată de mult timp.
Este însă posibil ca Musk să nu dorească să conducă încă o companie listată la bursă. El și-a exprimat o anumită exasperare după listarea Tesla, în condițiile în care investitorii exercită permanent presiuni asupra companiei.
Misiunea SpaceX este mai ambițioasă ca a Tesla, călătoria pe Marte, iar compania a impresionat sectorul spațial prin lansarea frecventă de rachete.
Tesla nu deține suficiente fonduri pentru a prelua direct SpaceX, așa că investitorii ar trebui să accepte o tranzacție bazată în mare parte pe acțiuni, iar pentru unii ar avea sens.
După oferta publică inițială a Tesla, din 2010, acțiunile companiei s-au apreciat cu peste 1.000%, iar mai mulți analiști au spus că acțiunile au potențialul să crească cu sute de dolari, față de nivelul actual.
Din punct de vedere managerial, reunirea sub același acoperiș a mașinilor electrice, a energiei solare și a explorării spațiului poate calma temerile că Musk s-a extins prea mult.
Spre deosebire de SolarCity, SpaceX nu are datorii uriașe, dar riscurile sunt mai mari. Activitățile din industria spațială costă foarte mult și atunci când totul merge foarte bine, dar dacă se întâmplă ceva, atunci costurile sunt ruinătoare. Acesta este și motivul pentru care guvernele, în cea mai mare parte, sunt cele care au proiecte de amploare în acest domeniu. Astfel, Tesla-SpaceX ar expune Tesla la pierderi uriașe într-o perioadă în care are deja pierderi.
Ca avantaje, Tesla ar avea acces la imaginea bună a SpaceX în fața investitorilor și la rezervele de numerar aale acesteia, de aproximativ 1 miliard de dolari.
Analiștii au deja dificultăți să evalueze acest conglomerat divers, format din producție auto, energie și aerospațială, cu o capitalizare teoretică de 70 de miliarde de dolari, iar fuziunea le-ar îngreuna și mai mult estimările.