Ceea ce veți citi în continuare – o poveste la întâlnirea dintre Caragiale (Căldură Mare) și Bulgakov (Diavoliada) - nu este literatură, din păcate, ci confesiunea unei situații dramatice trăită în ultimele trei săptămâni și jumătate de un antreprenor prins în mreje de ANAF. Un cod de TVA anulat poate distruge o viață, mai ales dacă decizia e o imensă eroare.
Antreprenorul este din București, are o firmă mică, dar plătitoare de impozit pe profit, cu câțiva angajați, cu activitate serioasă, cu taxele la zi. Este singura sursă de venit a familiei, dar și proiectul de viață al proprietarului care a investit în ea tot ce a câșigat și înainte de a o înființa, dar și tot ce a obținut din business. Nu și-a cumpărat nici măcar o casă pentru a-și dezvolta firma.
Până într-o zi de noiembrie când sistemul a intrat în viața lui printr-un sms. Ce a urmat este, fără exagerare spus, halucinant. El a decis să-și povestească experiența pentru Profit.ro sperând că îi va pune pe gânduri pe cei care pot să schimbe ceva în birocrația statului.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Pe 4 noiembrie am primit sms de la un site specializat că societatea este inactivă și că i s-a retras codul de TVA. Am început să folosesc acest site, după ce am avut o problemă cu un partener și am decis să-i verific de acum pe cei cu care nu mai lucrasem. Vă dați seama că am rămas perplex când am văzut că informația e despre firma mea.
Așadar, mă duc la ANAF, mi se explică: da, e adevărat, vi s-a trimis înștiințare în ianuarie pentru expirarea contractului de sediu social. În aprilie, a fost publicată pe site-ul ANAF, timp de 15 zile, notificarea, pe 28 septembrie a fost declarată firma inactivă.
De obicei, primim toată corespondența, nu ni se mai întâmplase până atunci, iar asta cu site-ul...cine își imaginează ei că dă refresh toată ziua la site-ul lor?! Aflasem, însă, motivul anulării codului de TVA: eram inactiv fiscal pentru că expirase contractul de sediul social. Dar problema știți care e? Că nu aveam contractul de sediu social expirat. Deci motivul care m-a trimis în inactivitate și pentru care mi s-a retras codul nu există. Am un contract de comodat încheiat pe 5 ani cu prelungire automată. Ce mi s-a spus?
Că soft-ul ANAF nu are decât căsuță pentru cifre, nu există un câmp în care să se completeze prelungire automată. Și au considerat că expirase. Cum aș fi putut să anticipez că voi avea o problemă legată de sediu?! De unde să cunosc meandrele soft-ului ANAF?!
Conform Codului de procedură fiscală, firmele ale căror contracte de sediu social au expirat sunt declarate inactive fiscal. Inactivarea de către fisc nu înseamnă că societatea este radiată. Teoretic, poate continua să desfășoare activitate, dar practic, pentru că nici ea, nici partenerii săi de afaceri nu își pot deduce cheltuielile și TVA, businessul este blocat. Despre acest subiect, Profit.ro a scris aici .
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Șeful Fiscului: Nu vom mai anula niciun cod de TVA fără o discuție prealabilă cu firmelePe 11 noiembrie, deci la o săptămână după ce aflasem și fusesem la ANAF, a sosit decizia de anulare a codului de TVA la sediul firmei.
Deși eram pur și simplu șocat de situație, am început să fac demersurile pentru reactivare. Am verificat dacă sunt la zi cu toate obligațiile, declarațiile. Am zis să verific personal la ANAF, nu cumva să fie vreun rest de câțiva lei și să mă trezesc că din cauza asta nu îmi acceptă cererea de reactivare.
Cu ocazia asta, am descoperit că sunt două doamne la ghișeu: una spune unde plătești și a doua încasează. Vă închipuiți? Eu nu îmi permit la firmă să am nici măcar o persoană angajată pentru așa ceva. Plățile le fac online...dar să trecem peste asta. A urmat stupoarea când mi s-a spus că suma plătită de mine nu a fost alocată pe conturi și că să fac eu frumușel o cerere.
O cerere ca ei să-și facă job-ul?! Și pe care urmează să mi-o soluționeze în 45 de zile, iar eu eram în criză că nu mai puteam aștepta nici măcar o zi pentru că aveam firma inactivă! Mai mult, după ce le-am adus, în aceeași zi, decizie de la Registrul Comerțului că e valabil contractul de sediu social, mi-au mai dat tot un termen de 45 de zile ...incredibil! După ce primeam decizia de reactivare, trebuia să depun declarația 088.
CITEȘTE ȘI Doroș, ANAF: Declarația de TVA 088 ne va mai da bătăi de cap încă doi, trei aniDeja simțeam că fac atac de panică pentru că știam de la alții ce ar fi însemnat, cât ar fi durat...și ce mă făceam?! Am cerut audiență la directoare, conducătorul unității, ce îmi place expresia asta, care, surprinzător, a fost drăguță și amabilă, dar ce folos? În primul rând, voiam să aflu de ce nu a ajuns la mine înștiințarea privind contractul de sediu social expirat și să îi explic că nu e expirat. Da, sigur, merge colega să aducă înștiințarea. Și dusă a fost. Două ore am așteptat, dar colega nu a mai apărut.
O întreb de când nu pot să mai deduc TVA... păi, din 11 noiembrie de când ați primit decizia. Îmi făceam calculele... plătesc 20% TVA eu, plătește și clientul 20%, că nici el nu poate deduce, nu putem deducem nici cheltuielile. În consecință, statul ia de trei ori TVA, iar marja mea de profit e de 3-4%. Mă lua cu fiori reci. Iar doamna conducător de unitate mă privea senină. Apoi, mai vine o bombă, descoperă doamna că, de fapt, din 28 septembrie nu mai aveam voie să facturez pentru că de atunci e firma inactivă.
În august, șeful ANAF, Dragoș Doroș, anunța că niciun cod de TVA nu va mai fi anulat fără o discuție prealabilă cu reprezentanții firmei. Decizia a fost luată după ce în spațiul public apăruseră cazuri similare cu cel relatat acum de Profit.ro, tocmai pentru a evita neînțelegerile și erorile. Se pare, însă, că în continuare ANAF retrage coduri de TVA fără interviurile cu administratorii societății, așa cum prevede ordinul 2393/2016.
CITEȘTE ȘI Fiscul respinge una din două firme la înregistrare, anticipând că va face evaziune. Mediul privat acuză blocaj în economieAm plecat aproape plângând. Vorbesc cu avocatul și mai încasez un șoc. Se înscrie în cazierul fiscal, nu mai poți să îți faci tu firmă, ori găsești pe cineva, ori te angajezi. Să mă angajez?!
Am muncit ani de zile și am reinvestit tot, pur și simplu temelia pe care stă viața mea se năruie.
A doua zi mă duc cu toate actele și, ce să vezi, nu le mergea soft-ul și nici că și-a revenit vreo 5 zile. Cât pe-aci să clachez, mă duc iar în audiență la doamna conducător de unitate. Din nou plină de bunăvoință ... sigur, se rezolvă, nu veți aștepta 45 de zile, vă vom reactiva mai repede. Eram cu avocatul. Ieșim de la doamna și-i spun: hai să mergem acum să facem o programare și pentru săptămâna viitoare. O să vin în fiecare săptămână – nu are decât 2 zile pe săptămână audiențe, că altfel mă duceam mai des – până se rezolvă, oricum nu mai nimic de pierdut.
Deja era a treia săptămână. Întreb dacă au găsit notificarea pentru sediu. Nu îmi venea să cred: o găsiseră.
Și urmează partea halucinantă: adresa tipărită pe înștiințare nu era a noastră. Primele litere din numele străzii erau diferite.
Curat Caragiale! Eu eram în Pacienței, nu în Sapienței. Eram atât de surescitat că mi se părea de-a dreptul un miracol că nu era vorba de mine, de firma mea și că totul fusesem o enormă și teribilă eroare. Iar doamna conducător de unitate mă privea la fel de senină... Vedeți, s-a rezolvat!
CITEȘTE ȘI V-a expirat contractul pentru sediu sau durata de funcționare a firmei? Fiscul vă poate bloca afacereaIncredibil, a doua zi, adică ieri, am primit decizie care sună cam așa: având în vedere prevederile art 92 alin 9 din codul de procedură fiscală, legea 207/2015 etc, întrucât s-a constatat că decizia de anulare a codului de TVA a fost dintr-o eroare etc, vă informăm că a fost anulată decizia nr...din data...cu efecte pentru trecut și pentru viitor.
Sună aproape poetic, nu? Cu efect pentru trecut și pentru viitor!
Cred că sunt un caz unic, totuși. Am mai auzit de tot felul de situații. Că au schimbat sediul social, dar au uitat să mute domiciliul fiscal, că... una, alta, dar să trimită la o adresă greșită, dintr-o eroare de tastare, iar adresa greșită să și existe?
Când am văzut decizia, am plâns. Au fost 3 săptămâni și jumătate cu o presiune incredibilă, mă trezisem dintr-un coșmar, mă întorsesem la viață, era ca și cum nu se întâmplase nimic. Dar chiar nu se întâmplase nimic?
Nu știu câte riduri mi-au apărut, câte fire albe, câți neuroni mi-au murit. A fost o bătaie de joc. Ce au de câștigat din aplicarea asta brutală a unei proceduri clar exagerate? Cei care fac evaziune nu au nicio jenă să facă firme pe numele altora, să închidă, să deschidă firme. Pentru mine, e singura sursă de venit, pasiunea mea, viața mea.
Ce opțiuni aveam, dacă într-un final nu se rezolva? Pur și simplu descurajează business-ul în România și acum mă gândesc încă dacă n-ar fi cazul să o iau de la capăt în altă țară.
Antreprenorul a preferat să nu își dezvăluie identitatea pentru că partenerii de business nu sunt de acord cu expunerea publică.