Persoanele care vor da în plată imobilele trebuie să plătească impozit pe transferul proprietății din patrimoniul personal, însă, pentru că legea specială nu conține nicio prevedere în acest sens, valoarea asupra căreia se va calcula cota de 2% sau 3% este neclară, iar notarii au cerut un punct de vedere Finanțelor. Secretarul de stat, Gabriel Biriș, spune că, în opinia sa, valoarea impozabilă ar trebui să fie creanța totală, respectiv valoarea la care se dă în plată, însemnând suma creditului, dobânzilor și penalităților. În aceste condiții, impozitul va fi de cel puțin 1.000 euro.
"Este o problemă nouă, trebuie să o analizăm și noi. Oricum, este un venit impozabil, nu e scutit prin legea specială privind darea în plată. Nu există nicio prevedere referitoare la impozit în legea dării în plată. Înclin să cred că impozitul se va calcula la valoarea la care se dă în plată imobilul pentru că este un transfer din patrimoniul personal al debitorului. Trebuie să analizăm situația la nivelul Ministerului de Finanțe, îi vom cere un punct de vedere și inițiatorului legii dării în plată și vom emite o opinie, în circa o săptămână", a declarat Gabriel Biriș pentru Profit.ro. A doua variantă ar fi ca impozitul să se calculeze la valoarea de referință din grila notarială, însă este mai puțin probabil ca ministerul să opteze pentru această variantă.
Potrivit Codului fiscal, cotele de impozit se aplică la valoarea din actul de transfer al proprietății (vânzare) și sunt stabilite în funcție de perioada de deținere. Dacă au fost dobândite într-un termen de până la trei ani inclusiv, anterior vânzării, impozitul este de 3% până la valoarea de 200.000 lei inclusiv și de 6.000 lei + 2% la valoarea care depășește 200.000 lei inclusiv, dacă prețul este mai mare decât această valoare. Cota de impozit pentru imobilele avute în proprietate mai mult de trei ani este 2% până la valoarea de 200.000 lei inclusiv și de 4.000 lei + 1% calculat la valoarea ce depășește 200.000 lei inclusiv, dacă prețul este mai mare decât această valoare.
CITEȘTE ȘI Raiffeisen Bank a făcut un ghid pentru darea în plată, dar avertizează că legea va da naștere la dispute juridiceÎn aceste condiții, având în vedere că marea majoritate a imobilelor care ar putea fi predate băncilor au fost cumpărate în 2007-2008 și au valori de peste 200.000 lei, impozitul va fi de 4.000 lei plus 1% calculat la valoarea ce depășește 200.000 lei inclusiv.
Prevederile referitoare la impozitarea veniturilor din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal se află în Capitolul IX din Codul fiscal. Normele de aplicare ale Codului fiscal arată la pct 33 ce se înțelege prin contribuabilul care datorează acest impozit, astfel „în cazul transferului dreptului de proprietate sau al dezmembrămintelor acestuia prin acte juridice între vii, contribuabil este cel din patrimoniul căruia se transferă dreptul de proprietate sau dezmembrămintele acestuia: vânzătorul, credirentierul, transmițătorul în cazul contractului de întreținere, al actului de dare în plată, al contractului de tranzacție etc., cu excepția transferului prin donație”.
Prin urmare, legislația fiscală prevede că persoana care dă în plată imobilul datorează impozit. Neclară este valoarea asupra căreia se calculează cota de impozit.
Legea dării în plată a intrat în vigoare vineri, 13 mai. Uniunea Notarilor Publici din România a solicitat Ministerului de Finanțe un punct de vedere despre modul în care se aplică impozitul la actele de dare în plată. Mai mulți notari contactați de Profit.ro au arătat că așteaptă lămuriri de la Uniune în ceea ce privește modul în care vor taxa clienții.
„Având în vedere impactul social al Legii nr.77/2016 privind darea în plată a unor bunuri imobile în vederea stingerii obligațiilor asumate prin credite, precum și dezbaterile existente în spațiul public cu privire la neplata impozitului pe venitul din transferul bunurilor din patrimoniul personal în aplicarea acestei legi, Uniunea Națională a Notarilor Publici din România a solicitat Ministerului Finanțelor Publice un punct de vedere cu privire la obligativitatea plății de către transmițător a acestui impozit la încheierea actelor de dare în plată, în condițiile Legii nr.77/2016”, potrivit unui comunicat de presă al Uniunii.
CITEȘTE ȘI Consultanții imobiliari: Legea privind darea în plată nu va aduce o supraofertă de active imobiliare în piațăAm contactat mai multe notariate publice, sub pretextul că suntem interesați să dăm în plată un bun. Cei mai mulți notari ne-au invitat să revenim luni pentru a depune notificarea către bancă, cu un preț estimat la 200 de lei.
Partea mai scumpă este însă cea care privește onorariul notarial. Mai mulți notari ne-au transmis că așteaptă clarificări de la Uniune privind felul în care se taxează darea în plată, dar că se așteaptă ca taxele să fie similare celor dintr-un contract de vânzare-cumpărare, adică deloc mici.
„Am văzut la televizor că se plângea lumea că trebuie să mai facă încă un credit ca să poată da în plată”, glumește unul dintre notari, care arată că s-au interesat destul de mulți oameni până acum de a scăpa de case.
Nu este clar nici dacă taxele notariale se aplică la valoarea casei din grila notarială sau la valoarea creditului.
Dacă valoarea de grilă a unui imobil dat în plată e de 50.000 de euro, atunci taxele către notar, cu tot cu taxa de intabulare, ar ajunge la 3.300-3.400 de lei, dacă aplicăm procedura dintr-un contract de vânzare-cumpărare. Impozitul către stat este însă și mai mare, la un nivel de aproape 4.300 de lei.
Pe de altă parte, dacă se calculează la soldul creditului, pe care îl presupunem de 80.000 de euro în cazul de față, atunci taxele notariale ajung la aproape 4.800 de lei, iar impozitul către stat la aproape 5.600 de lei.
CITEȘTE ȘI Legea dării în plată intră astăzi în vigoare. Tips & Tricks pentru înțelegerea clară a procedurilorClientul are nevoie de la notariat în primul rând de o dată pe care să o treacă în notificarea către bancă, la care creditorul să se prezinte pentru semnarea actului translativ de proprietate. Acest termen nu poate fi mai mic de 30 de zile libere, adică cel mai scurt termen efectiv e de 32 de zile.
Profit.ro organizează, în 23-24 mai, la Hotel Sheraton, sala Platinul, cu începere de la ora 9.00, prima ediție Profit Financial Forum, un eveniment în care sunt invitați reprezentanții instituțiilor de supraveghere și reglementare, ai asociațiilor profesionale din domeniul bacar și asigurări, șefi de bănci, fonduri de investiții, reprezentanți ai pieței de capital, pentru a dezbate viitorul piețelor financiare.
Pentru detalii și înregistrări, click AICI.
Abia la semnare plătește cel care dă în plată onorariul notarului. Potrivit legii, costurile notariale cad în sarcina celui care dă în plată.
Astfel, abia de săptămâna viitoare vor putea românii să facă notificări către bănci.