Numărul petițiilor primite anul trecut de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) de la clienții nemulțumiți de firmele de asigurare a scăzut cu 20% față de 2014, mai ales datorită implicării direcției pentru protecția consumatorilor. O evoluție contrară au avut reclamațiile primite de Carpatica Asig și City Insurance, care au crescut cu 56%, respectiv cu 125%.
Numărul total al petițiilor primite de ASF a ajuns la 15.890, mai puțin decât în 2014 cu aproape 20%. Peste 72% din reclamații sunt legate de RCA, iar aproape 87% vizează plata parțială sau neplata despăgubirilor.
Pentru prima dată, clasamentul reclamațiilor nu a fost condus de Astra Asigurări sau Euroins, ci de o societate de dimensiuni mult mai mici. City Insurance a adunat peste 20% din total, peste 3.200 de reclamații, ceea ce reprezintă un procent extrem de mare raportat la dimensiunile asigurătorului (abia locul 11 în topul după primele brute subscrise).
Deși a înregistrat o creștere substanțială, Carpatica Asig nu este pe podium. Locul al doilea în topul petițiilor este ocupat de Euroins, societate prezentă constant în fruntea clasamentului celor mai reclamate firme de asigurare. Pe al treilea loc este Astra Asigurări, care a activat doar până în august 2015, când a fost declanșată procedura de faliment.
ASF a desfășurat în ultimele luni mai multe controale la City Insurance care, potrivit testelor de stres, nu îndeplinea nici condițiile impuse de normele Solvency II. După cum a mai arătat Profit.ro, City are probleme și cu plata daunelor produse în străinătate de clienții săi.
Carpatica Asig este într-o situație foarte dificilă, aflată în proces de rezoluție și cu întreaga conducere suspendată din cauza unor acuzații de corupție. Recent, însă, un investitor olandez a anunțat că s-a înțeles cu acționarul majoritar al asigurătorului, omul de afaceri Ilie Carabulea, să preia societatea. În prezent firma este condusă de Fondul de Garantare a Asiguraților, din poziția sa de administrator de rezoluție.
Euroins are, de asemenea, probleme financiare. Societatea se află în redresare și s-a angajat să realizeze o majorare de capital de 200 de milioane de lei. Până în prezent, acționarii au adus doar aproximativ 80 de milioane de lei, iar restul de 120 de milioane de lei ar trebui să intre până la finele lui martie. ASF a arătat că Euroins a supraevaluat activele disponibile și a subevaluat daunele. Dacă nu aduce cele 120 de milioane de lei, Euroins, lider pe piața RCA, riscă să ajungă sub administrare specială sau chiar în faza de rezoluție.
Acțiunile pentru protecția consumatorilor au redus numărul petițiilor. Comisia pentru rezolvarea litigiilor ar putea face și mai mult
Scăderea numărului de petiții primite de ASF se datorează inclusiv mai multor modificări făcute în structura Autorității. Înființarea direcției pentru protecția consumatorilor a avut un rol important.
"Credem că un rol important în reducerea numărului de petiții l-a avut și Serviciul de Relații cu Publicul prin activitățile de asistență telefonică prin care multe probleme s-au clarificat pe loc, de exemplu din aproximativ 4.400 de telefoane aferente problematicii Astra, după declararea insolvenței, doar aproximativ 1.300 s-au transformat în petiții scrise", arată Călin Rangu, directorul Direcției Protecția Consumatorilor.
CITEȘTE ȘI Șoferii cu amenzi vor plăti mai mult pentru polițele RCA, dacă o inițiativă a ASF va fi adoptatăPotrivit lui Rangu, structura pe care o conduce a menținut o relație permanentă cu firmele de asigurare, cărora le-a transmis nemulțumirile clienților. De asemenea, în premieră pentru piața asigurărilor, protecția consumatorilor a realizat mai multe mysterry shopping-uri care au scos la suprafață erori sau chiar abuzuri comise de firmele de asigurare.
Unele dintre concluziile direcției pentru protecția consumatorilor au generat controale ale direcțiilor specializate din ASF.
Protecția consumatorilor nu are însă cadrul legal pentru a interveni în toate conflictele dintre clienți și firmele de asigurare.
"Un număr apreciabil de petiții s-au rezolvat în favoarea petenților, deși nu întotdeauna Directia Protecția Consumatorilor are cadrul legal de acțiune, de exemplu neputând interveni pe problemele de dinamică ale accidentele care ii exced competentele, pe această zona entitatea de soluționare a litigiilor, prin conciliatori specializați, sperăm să îsi aducă o contribuție importantă", punctează Călin Rangu.
Potrivit datelor oficiale, aproape 62% din totalul petițiilor anului 2015 și 67,57% din cele referitoare la RCA, au fost finalizate în favoarea . Restul petițiilor, de 38,02%, respectiv 32,43% pentru RCA, au fost fie neîntemeiat formulate, fie asupra lor ASF nu are capacitatea de intervenție în aplicarea legislației actuale.
Profit.ro a scris pe larg despre viitoarea Comisie pentru Rezolvarea Amiabilă a Litigiilor, care ar putea rezolva o bună parte a conflictelor dintre clienți și firmele de asigurare. ASF, prin direcția pentru protecția consumatorilor a realizat proiectul acestei comisii încă din noiembrie 2015, însă, din cauza birocrației, entitatea nu funcționează încă.