Societățile cu risc fiscal identificate de analiza ANAF trebuie să depună declarația 088, conform unei noi proceduri, aprobată prin ordinul 2.393/2016. Principala modificare este că ANAF nu va mai anula din oficiu codul de TVA, fără o invitație la sediu și un interviu cu reprezentantul legal al contribuabilului, arată într-o analiză a procedurii, Eugenia Ion, tax manager, Contexpert.
“În acest mod, se creează premisele evitării unor situații neplăcute, când, de exemplu, din lipsă de comunicare eficientă, unele societăți se trezeau peste noapte fără coduri de TVA, fiind expuse riscului de a li se bloca activitatea. Trebuie să remarcăm importanța interviului. Sperăm că acesta nu va reprezenta doar o formalitate, mai ales în condițiile în care, chiar în procedură, se stabilește că, în urma informațiilor furnizate de contribuabil în cadrul acestuia, ANAF poate lua decizia de menținere a codului de TVA”, consideră Eugenia Ion.
Conform noii proceduri, ANAF va face o analiză lunară a tuturor societăților, persoanelor înregistrate în scop de TVA, în mod automat, prin intermediul aplicației informatice dezvoltată la nivel central, în baza criteriilor de risc. Parțial, criteriile sunt enumerate de procedură, dar mai există o serie de conditionalități păstrate secrete de autorități. În urma acestei evaluări, precizează consultantul fiscal, este transmisă o notificare pentru depunerea D088 și a documentelor care trebuie să o însoțească. Termenul de depunere este de 15 zile, cu posibilitatea unei singure prelungiri motivate și doar cu aprobarea autorităților fiscale.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Șeful Fiscului: Nu vom mai anula niciun cod de TVA fără o discuție prealabilă cu firmeleDupă depunerea 088, urmează o evaluare a informațiilor declarate de contribuabil, în urma căreia se stabilește riscul fiscal mic, mediu sau mare. În cazul riscului fiscal scăzut, codul de TVA este menținut și se emite o decizie în consecință. În celelalte cazuri, urmează un interviu la sediul ANAF.
Cum se derulează procedura?
Ordinul a fost emis în temeiul art 316 alin. (11) lit. h) din Codul Fiscal care prevede anularea codului de TVA dacă nu se justifică intenția și capacitatea de a desfășura activități economice. Practic, ordinul aprobă o procedura separată față de celelalte situații în care codul de TVA poate fi anulat din oficiu, explică consultantul Contexpert, respectiv:
· declararea inactivității fiscale conform Codului de procedura fiscală sau a inactivității temporare la registrul comerțului
· înscrierea de fapte în cazierul fiscal al asociaților majoritari (peste 50%), administratorilor sau a persoanei impozabile înseși
· nedepunerea niciunui decont de taxa în termen (6 luni sau 2 trimestre consecutive, în funcție de perioadă de depunere lunară sau trimestrială)
· neevidențierea niciunei operațiuni în decontul de taxa.
Pentru aceste situații, procedurile de reobtinere a codului de TVA sunt prevăzute în ordinul 2011/2016. Solicitarea de înregistrare în scopuri de TVA este respinsă, fără a se mai verifică celelalte criterii, dacă persoană impozabila se află într-una din aceste situații.
Ce presupune analiza de risc?
Analiza de risc ar presupune aplicarea, în mod automat, a unui set de indicatori/criterii de risc care se referă la (fără a se limita la):
· gradul de conformare la declarare și plată a acestor persoane impozabile
· existența sediului social sau a sediilor secundare unde se desfășoară activitatea pentru care au obținut autorizație de funcționare
· existența angajaților în vederea realizării obiectului de activitate
· prezența neconcordanțelor între livrările și achizițiile de bunuri declarate de către partenerii acestor persoane impozabile în cadrul relațiilor economice desfășurate etc.
Ce se întâmplă după depunerea D088?
Dacă după depunerea D088, este indentificat risc mediu, reprezentantul legal al persoanei impozabile este invitat la ANAF. Dacă acesta se prezintă și furnizează corect și complet datele și informațiile solicitate, se întocmește un referat cu propunerea de aprobare a înregistrării în scopuri de TVA.
În cazul în care nu se prezintă la sediul ANAF sau se prezintă, dar fără toate documentele solicitate, referatul va fi de respingere a înregistrării în scopuri de TVA și va fi înaintat Direcției Antifrauda, explică Eugenia Ion.
Chiar și în cazul în care se identifică un risc fiscal mare și se emite o decizie de respingere a înregistrării, persoană impozabila va fi invitată la audiere. Orice decizie a ANAF poate fi, ulterior, contestată în termen de 45 de zile.