Noua procedură privind înregistrarea în scopuri de TVA și formularul 088 au fost publicate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Președintele instituției anunța, recent, pentru Profit.ro, că varianta modificată va conține 17 întrebări, în loc de 20, va elimina unele obligații referitoare la documente și nu va mai trebui depus de către companiile care își schimbă sediul, asociații sau administratorii.
“ANAF continuă procesul de debirocratizare și propune o nouă Declarație 088 simplificată prin numărul mai mic de întrebări, scutirea deținătorilor codului de TVA de obligația redepunerii declarației și eliminarea unor formalități inutile. La debirocratizarea procesului contribuie eliminarea obligației depunerii cazierul fiscal și apostilării diplomelor de studii, încadrarea veniturilor administratorilor în categorii generice fără precizarea sumelor și simplificarea declarării situațiilor de insolvență. ANAF a inițiat aceste modificări în urma dialogului cu reprezentanții mediului de afaceri și după ce a identificat soluții pentru corelarea unor seturi de date deja stocate în bazele de date interne”, informează un comunicat al instituției transmis miercuri.
Proiectele de modificare, publicate miercuri și care pot fi analizate în detaliu AICI, comasează prevederile privind criteriile pentru condiționarea înregistrării în scopuri de TVA și procedura de anulare, din oficiu, a înregistrării în scopuri de TVA a persoanelor impozabile care nu justifică intenția și capacitatea de a desfășura activități economice în sfera TVA.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Potrivit datelor statistice deținute de ANAF la 27 aprilie 2016, 22.750 de persoane impozabile înregistrate în scopuri de TVA fac obiectul evaluării. Dintre acestea, 14.930 și-au schimbat sediul, asociații și/sau administratorii, iar 7.820 au cerut înregistrarea ca urmare a atingerii sau depășirii plafonului de scutire de 220 mii lei, cifră de afaceri. ANAF arată că este necesră o selecție mult mai riguroasă care să pună accent pe comportamentul fiscal, așa cum rezultă el din analiza informațiilor existente în bazele de date ANAF utilizând profile de risc.
Astfel, evaluarea intenției și capacității trebuie să vizeze în special persoanele impozabile care, în urma analizei, au fost identificate a se încadra într-un anumit profil de risc, consideră ANAF.
“Analiza de risc ar presupune aplicarea, în mod automat, a unui set de indicatori/criterii de risc care privesc, fără a se limita, gradul de conformare la declarare și plată a acestor persoane impozabile, existența sediului social sau a sediilor secundare unde se desfășoară activitatea pentru care au obținut autorizație de funcționare, existența angajaților în vederea realizării obiectului de activitate, prezența neconcordanțelor între livrările și achizițiile de bunuri declarate de către partenerii acestor persoane impozabile în cadrul relațiilor economice desfășurate, etc”, se arată în referatul de aprobare a proiectului.