Consiliul Concurenței va putea să aplice furnizorilor de servicii de intermediere sau căutare online amenzi cuprinse între 0,01% și 1% din cifra de afaceri totală dacă transmit, în cadrul unei analize preliminare și/sau a unei cercetări aprofundate, informații inexacte, incomplete sau care induc în eroare, cu intenție sau din neglijență.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
De asemenea, Consiliul Concurenței va putea să oblige întreprinderile la plata unor amenzi cominatorii, în sumă de până la 1% din cifra de afaceri totală zilnică medie din anul financiar anterior sancționării, pentru fiecare zi de întârziere, calculată de la data stabilită în decizie, pentru a le determina să respecte obligațiile impuse prin decizie.
"Platformele online, fie ele servicii de intermediere sau motoare de căutare, reprezintă modele de afaceri inovative și au un rol important în crearea de noi oportunități de piață, în special pentru IMM. Acestea sporesc gama opțiunilor oferite consumatorilor la un nivel de preț competitiv, contribuind astfel la bunăstarea consumatorilor. În același timp, există unele preocupări legate de practicile comerciale potențial dăunătoare existente la nivelul relației dintre aceste platforme și utilizatorii lor profesioniști", relevă un proiect pregătit la nivelul Guverrnului.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Serviciile de intermediere online pot fi esențiale pentru succesul comercial al întreprinderilor care le utilizează, în demersul acestora de a ajunge la consumatori.
"Pentru a exploata pe deplin beneficiile economiei platformelor online, este determinant ca întreprinderile să poată avea încredere în serviciile de intermediere online de care le leagă relații comerciale. Acest lucru este important întrucât facilitarea a tot mai multe tranzacții prin serviciile de intermediere online conduce la o dependență sporită a acestor întreprinderi ce sunt preponderent IMM-uri", se mai spune în nota de fundamentare.
De asemenea, motoarele de căutare online pot fi surse importante de trafic de internet pentru întreprinderile care oferă bunuri și servicii consumatorilor prin intermediul site-urilor, așadar pot afecta în mod substanțial succesul comercial al acestora.
"Chiar și în absența unei relații contractuale cu utilizatorii profesionali de site-uri, furnizorii de servicii specifice motoarelor de căutare online pot să se comporte în mod unilateral și într-o manieră care poate fi inechitabilă, putând aduce prejudicii intereselor legitime ale utilizatorilor profesionali de site-uri. Conform studiului de impact al Regulamentului (UE) 1150/2019, aceste categorii de piețe au o tendință de concentrare. Cu cât o platformă este mai mare, cu atât efectele de rețea sunt mai puternice, ceea ce duce la creșterea puterii proprii de negociere. Dezechilibrele la nivelul puterii de negociere sunt abordate de Regulamentul (UE) 1150/2019 tocmai pentru a se asigura că relațiile contractuale au la bază buna credință și loialitatea în afaceri", se mai arată în nota de fundamentare.
CITEȘTE ȘI Comeback în forță: Miliardarul ceh Daniel Kretinsky, care a cumpărat Compari.ro și posturi de radio în România, devine cel mai mare acționar al Metro, după ce inițial a eșuatÎn cazul autorităților și instituțiilor administrației publice centrale și locale care vor furniza informații inexacte, incomplete sau care induc în eroare, cu intenție sau din neglijență, Consiliul Concurenței va putea să aplice amenzi de la 1.000 lei la 20.000 lei.
"Dacă, cu intenție sau din neglijență, nefurnizarea informațiilor solicitate persistă după termenul stabilit de către Consiliul Concurenței, acesta va putea aplica instituției ori autorității administrației publice centrale sau locale o amendă cominatorie de până la 5.000 lei pentru fiecare zi de întârziere", mai scrie în proiectul de act normativ.
O altă sancțiune principală ce va putea fi stabilită pentru încălcări de o gravitate mai redusă este cea a avertismentului, de exemplu pentru nerespectarea anumitor cerințe legate de conținutul termenilor și condițiilor, vizibilitatea identității comercianților pe platformă, sau cerințele legate de implementarea unui sistem intern de soluționare a reclamațiilor primite de la comercianți.
Alături de aceste sancțiuni, pentru a încuraja conformarea și remedierea, Consiliul Concurenței va putea impune și măsuri comportamentale pentru furnizorul de servicii de intermediere.
Astăzi, legislația prevede că furnizorii de date pot fi amendați, în sumă fixă, cu până la 2.000 de lei, 50.000 de lei sau 100.000 de lei, în funcție de natura refuzului de a comunica date - explicit, nejustificat, neîndeplinire.