Afacerea familiei Drăgoi în domeniul producerii de preforme PET a început cu o idee din lucrarea de diplomă a Mirelei Drăgoi (46 ani) în 1994, la Institutul de Studii Economice Craiova, și două echipamente construite de soțul său, Ion Drăgoi, în clădirea fostului Vinalcool din Căzănești, județul Ialomița. 12 ani mai târziu a ajuns la cea mai mare fabrică de preforme PET din regiune, din care sunt realizate ambalaje pentru 120 de branduri cunoscute, precum Pepsi și Heineken, iar compania țintește să devină un jucător important în regiune.
Din 2009, Pet Star Holding este lider pe piața de preforme PET din România, cu o cotă de peste 54%, iar pentru exporturi vede un potențial de creștere până la 35% din cifra de afaceri în următorii doi ani.
”În perioada de creștere 2009-2013, strategia noastră a fost să ne dezvoltăm pe piața locală, să ne dezvoltăm capacitățile de producție, După ce poziția noastră de lider de piață s-a stabilizat, ne-am dat seama că putem deveni un jucător important în regiune. În 2015 am început să tatonăm piețele externe, deja furnizam pentru Pepsi Grecia de trei ani preforme, dar potențialul era mai mare. În 2016, toate strategiile au dat roade, astfel că la jumătatea anului aveam 9% din cifra de afaceri exporturi, iar pentru sfârșitul anului estimăm că va fi semnificativ mai mare. Activăm pe șase piețe, iar targetul este să devenim lider regional. Piața românească rămâne importantă”, spune Mirela Drăgoi.
Ea povestește că începutul afacerii nu a fost ușor și nu și-a imaginat în anii '90 anvergura pe care o va căpăta.
CITEȘTE ȘI Confesiunea unui antreprenor. Cum era ANAF să-i omoare firma cu un motiv din Caragiale: Nu era Pacienței, ci din Sapienței”Am pornit greu. La acel moment nu ne-am închipuit unde vom ajunge. Ideea afacerii a venit în tinerețe. În timpul anului trei de facultate am avut de făcut un studiu despre ambalaje și alternative la ambalaje. Pe vremea aceea nu erau Google și Excel. Acel studiu cu creionul pe hârtie a adus revelația că ambalajul de sticlă va fi înlocuit cu cel de plastic. Vorbim de anul 1991. Am detaliat planul, dar marea problemă a fost de capital. Am avut norocul să vedem o mașină care face astfel de ambalaje și soțul meu, care este inginer, a spus că poate să construiască o astfel de mașină”, își amintește Mirela Drăgoi.
Au construit mai multe mașini și în clădirea fostului Vinalcool din Căzănești au fabricat flacoane, devenind ulterior cel mai mare producător de flacoane gata umflate. Prima piață abordată a fost cea a uleiului, iar primul client a fost fabrica de ulei din Țăndărei (Topway și apoi Ultex), iar apoi au urmat producătorii din Slobozia și Constanța.
”Din 1996 până în 2004, am produs flacoane - și astăzi le producem - dar în 2004 ne-am decis că trebuie să facem următorul pas, să devenim producător de materie primă pentru flacoane, respectiv de preforme, și am cumpărat primul echipament”, arată cofondatoarea Pet Star.
Principala provocare a fost să găsească finanțare, iar ulterior să urce în clasament de pe locul trei pe care îl deținea. În România sunt trei producători importanți de preforme.
”Am crescut o dată cu piața, nu ne-am lansat într-o piață matură. Ne-am dezvoltat ca antreprenori odată cu piața. Foarte multe branduri le-am construit noi, ca și ambalaj, optimizare de ambalaj, Am reușit în timp să scădem gramajul necesar în producția de preforme, fără a scădea calitatea produsului final. Am pus pe masă o eficiență de cel puțin 20%. În trei ani am ajuns pe locul 2, iar în 2009 am ajuns lider, încă suntem, cu peste 54% cotă de piață. Ne-am păstrat abordarea de a fi aproape de tot ce e tendință în industrie”, povestește Drăgoi
În 2011, au început dezvoltarea celui mai ambițios proiect al lor, o nouă facilitate de producție similară cu cele ale marilor jucători europeni.
”Am simțit că am crescut foarte mult, am simțit potențialul, și ne-am dat seama că trebuie să relocăm fabrica într-o facilitate mai confortabilă și am început un proiect aventuros. Împreună cu producătorii de utiljaje am reușit să construim sub același acoperiș (clădirea fostei filaturi din Slobozia) un flux de industrie optimizat la maxim. Ca și capacitate producem cel mai mult din Europa de Sud Est – 1,2 miliarde preforme pe an”, spune Mirela Drăgoi.
Astfel, în fabrica de la Slobozia intră 2.000 – 2.500 de tone de granule și ies 2.500 de preforme, înseamnând cam 110 tiruri de materie primă și 350 de tiruri de produs finit.
”E un business de volum. Locarea față de Constanța - pentru că tot ce înseamnă materie primă vine prin port din afară (India) - implică un cost logistic și orice optimizare de distanță eficientizează costul. Nu a fost numai o afinitate personală, pentru că avem acolo rădăcini, ci a fost o alegere de business”, mai arată Drăgoi.
Fabrica de la Slobozia este însă dimensionată pentru a-și dubla capacitatea, de opt linii, la 15. Investiția în această facilitate s-a ridicat la 9 milioane de euro, derulată pe parcursul a trei ani și finalizată la jumătatea anului trecut.
”Anul trecut am reușit să concretizăm un club bancar, în care lider este BCR, și în care toate băncile și-au unit eforturile și abordarea de finanțare a companiei are un caracter unitar. Este o industrie care consumă capital, atât de investiții, pentru că tehnica este foarte scumpă, peste 1,5 milioane euro doar un echipament cu o matriță, cât și pentru capital de lucru pentru că lucrăm cu derivate din petrol, care nu au panta de descreștere a prețului pe care a avut-o petrolul în sine”, mai spune Drăgoi.
Înainte de se forma acest club bancar, proprietarii s-au gândit la atragerea unui investitor în companie, idee la care nu a renunțat.
”Noi ne-am gândit de mai multă vreme să atragem un investitor, înainte de a forma clubul bancar, care să susțină planul nostru de dezvoltare. Am fost deschiși, în 2013 am avut o tatonare de piață, dar nu era momentul oportun. A fost însă un exercițiu bun, pentru că am învățat cum se pune problema în acest proces. Ne-am întâlnit cu multe fonduri de investiții. Este dezvoltarea naturală a unui lider regional, nu excludem discuții cu un fond de investiții sau cu un investitor strategic”, mai spune Mirela Drăgoi.
Referitor la indicatorii financiari, proprietara Pet Star Holding spune că, pentru companie, cifra de afaceri nu este un barometru, ci EBITDA, deoarece fabrica produce și în sistem de lohn. Lohnul reprezintă 20-22% din producție
”Cifra noastră de afaceri nu este relevantă, pentru că parte din ea este într-un sistem de lohn, avem parteneri, multinaționale foarte mari, care își aduc materia primă și apoi distribuie către convertori. Noi facem doar prestarea de servicii. Aceasta a început din 2014. Până atunci, noi aveam 36-37 milioane euro, iar de atunci am avut 28-26 milioane euro. Dacă am pune și acea parte, am fi mult mai sus, de aceea consider că cifra de afaceri nu este un barometru pentru evaluarea activității noastre, cel mai relevant este EBITDA, pentru că am ajuns la aproape 4 milioane euro. Am crescut ca și volume. Cel mai bun an al nostru a fost acesta, dar am avut tot timpul un crescendo”, explică Mirela Drăgoi.
Pet Star produce preforme PET pentru ape minerale, sucuri, bere, ulei, lactate și utilizează tehnologii de vârf din domeniul injecției în mase plastice. Compania are peste 100 de angajați.