2015, anul în care GSK a renunțat la brandul Europharm: fabrica a fost închisă, iar distribuitorul vândut

2015, anul în care GSK a renunțat la brandul Europharm: fabrica a fost închisă, iar distribuitorul vândut
scris 2 ian 2016

2015 a fost ultimul de an de activitate a fabricii de medicamente Europharm din Brașov, proprietarul, grupul britanic GSK, anunțând încă din 2013 că renunță la această unitate, cu vânzări de peste 100 milioane euro anual și în care a investit peste 100 milioane euro.

Tot anul trecut, grupul a vândut și distribuitorul de medicamente Europharm, unul dintre cei mai importanți de pe piață, către compania de distribuție de bunuri de larg consum Interbrands.

Urmărește-ne și pe Google News

Astfel, GSK a renunțat complet la brandul românesc Europharm. GSK a mai deținut în România și o rețea de farmacii sub brandul Europharm, pe care le-a vândut în 2005 către Sensiblu.

Fabrica Europharm Brașov a fost fondată în anul 1994 de către omul de afaceri Mihai Miron, iar GSK a cumpărat fabrica în două etape: 65% în 1998 și restul de 35% în 2003.

Europharm a fost al doilea cel mai mare producător de medicamente generice din România, după Terapia Cluj, și înaintea unor fabrici cu istorie mai îndelungată precum Zentiva (fostul Sicomed) sau Antibiotice Iași.

Compania a fost și cel mai mare exportator de medicamente din România. Europharm și-a început activitatea de export în 2008, când a inițiat investiții în linii de producție pentru transferul unor produse importante din portofoliul grupului britanic, precum antidepresivul Seroxat sau Retrovir, pentru tratamentul HIV/SIDA. Pe fondul acestor investiții, fabrica GSK din Brașov exporta medicamente în peste 80 de țări, inclusiv în Japonia și SUA. Exporturile ajungeau la peste 70% din producție și GSK anunța planuri pentru o bază de export de 300 milioane dolari.

În aceste condiții, anunțul din iunie 2013 că renunță la fabrica din Brașov a surprins pe toată lumea. GSK a justificat decizia prin supracapacitatea de producție la nivelul grupului pentru unele medicamente. Reprezentanții companiei explicau atunci că la Europharm capacitatea de producție este insuficient utilizată și nu există potențial de creștere pe termen lung pentru producția de alte produse sau volume.

La vremea respectivă, GSK intenționa să vândă fabrica unui investitor cu același domeniu de activitate. Zece luni mai târziu, compania a anunțat că nu a găsit cumpărător și a decis închiderea unității, clădirile și terenul pe care se află acestea fiind scoase la vânzare.

În 2015, Europharm Brașov a lucrat la capacitate maximă, pentru a constitui stocuri, și urmează să fie închisă complet în luna martie a acestui an, concomitent cu transferul produselor către fabricile grupului din Polonia și Spania și cu căutarea unui cumpărător pentru clădiri și teren.

"Procesul de căutare a unui cumpărător pentru terenuri și clădiri este in plină desfășurare si este coordonat de către un partener GSK România. Eforturile noastre sunt concentrate în această direcție si vom face demersurile necesare pentru a finaliza si aceasta etapa cu succes", a declarat pentru Profit.ro Petru Grădinariu, Corporate Affairs and Communication Manager GSK România.

Parasinus - unul dintre cele mai cunoscute OTC-uri folosite în tratarea răcelilor, fabricat de GSK la Brașov și cumpărat împreună cu fabrica de la Mihai Miron -  va fi produs în Spania. De asemenea, brandurile de vitamine Eurovita și Ascovit au fost preluate de Omega Pharma.

Referitor la cei peste 200 de angajați ai fabricii care își pierd locul de muncă, GSK arăta că aceștia vor primi pachete compensatorii și suport în găsirea unui nou job.

În 2014, potrivit datelor de la Ministerul Finanțelor Publice, Europharm a înregistrat o scădere cu 14,3% a cifrei de afaceri, la 426,3 milioane lei (96,5 milioane euro), și și-a redus pierderile de aproape 3 ori, la 9,1 milioane lei (2,2 milioane euro). În 2013, fabrica a avut afaceri de 497 milioane lei și pierderi de 26 milioane lei.

Europharm Distribuție este una dintre cele mai importante companii locale de distribuție a medicamentelor (top 5), activă pe piața locală tot din 1994, iar mulți ani a ocupat primul loc pe piața de profil.

Potrivit datelor de la Ministerul Finanțelor Publice, afacerile Europharm Distribuție au scăzut anul trecut cu aproape 10%, la 870,9 milioane lei (197 milioane euro), dar a trecut pe profit.

Astfel, grupul rămâne în România doar cu partea de import de medicamente. Potrivit datelor Cegedim România, GSK ocupă locul 6 pe piața farmaceutică românească, cu o cotă de 4,4%.                                                                                                                                                                                                                                                                                                         
                                                                                        

viewscnt
Afla mai multe despre
gsk
europharm
renunțare
brand
medicamente