Taxele ridicate, volatilitatea legislației și condițiile economice sunt principalele bariere acuzate de antreprenorii creativi, potrivit primului studiu realizat în România pentru sectorul acestora. Între timp, haosul fiscal a fost agravat de noi modificări legislative care vor da peste cap, începând de anul viitor, activitatea în întregul mediu de afaceri. Cu toate impedimentele, însă, 45% dintre antreprenorii din industriile creative iau în considerare extinderea afacerii în viitorul apropiat, iar mai mult de 65% vor să facă noi angajări în următorul an, majoritatea cu normă întreagă.
Doar unu din zece antreprenori intervievați consideră că actualul context economic îi este prielnic, o proporție similară reflectând și impactul negativ al instabilității legislației (9 din zece consideră că aceasta le poate afecta dezvoltarea afacerii).
Barierele, identificate în “Barometrul minților creative”, primul studiu din România care își propune să facă o radiografie a antreprenoriatului în industriile creative, sunt mult mai numeroase. Studiul, realizat de UniCredit Bank împreună cu Exact Cercetare și Consultanță, arată însă că, în ciuda acestor obstacole, antreprenorii creativi își fac planuri de viitor programând creșteri ale afacerilor.
“Au fost multe schimbări la mine în birou, am luat decizii importante în privința angajărilor datorită schimbărilor legislative, măririi taxelor. Am luat decizia de a trece de la part-time la full time, chiar concedieri, pentru că nu ne mai permitem. Ne-a afectat în mod concret și direct”. Un astfel de impact al schimbărilor legislative, constatat de realizatorii studiului în urma discuțiilor cu antreprenorii intervievați, explică procentajul uriaș, de 90%, al celor care și-au văzut afectate negativ afacerile.
Majoritatea antreprenorilor intervievați au companii ce se află într-o stare economică favorabilă: 47% reușesc să realizeze investiții, deși trebuie să facă, pentru aceasta, economii majore în alte domenii, iar 13% reușesc să realizeze toate investițiile pe care și le propun. O treime se situează, însă, “pe linia de plutire”, iar 7% sunt la limită, performanța fiind simpla supraviețuire.
Diferențe de maturitate
Diferențe notabile apar în funcție de maturitatea companiei. Cele în curs de dezvoltare realizează mai rar investiții, aceasta fiind și categoria cu cei mai mulți antreprenori care se străduiesc să se mențină pe linia de plutire (43%) și se luptă pentru supraviețuire (încă 5%). Prin comparație, în astfel de situații se află doar 20% din companiile mature.
Diferența este și mai mare – de la simplu la dublu – în proporția celor care reușesc să facă unele investiții, dar cu economii în alte domenii: 70% dintre firmele mature, comparativ cu doar 35% la cele în curs de dezvoltare. Faza incipientă a afacerii are însă și exponenți care reușesc să facă toate investițiile propuse: 17% din companiile în dezvoltare, față de doar 10% dintre firmele mature.
Pentru ambele categorii, legislația financiară, taxele reprezintă principala barieră: 77% din companiile în dezvoltare și 62% dintre cele mature au identificat-o ca prim obstacol. A doua cea mai întâlnită barieră este cash-flow-ul pentru companiile mature (57%), în timp ce pentru firmele în dezvoltare condițiile economice sunt cele care urmează în ierarhia problemelor (60%). Antreprenorii creativi la început de drum se mai plâng, în proporție de 41%, de accesul la finanțări prin programe publice, dar și de blocajul financiar, un procentaj asemănător acuzând ca obstacol și puterea scăzută de cumpărare.
„Barometrul Minților Creative ne arată cum e viața antreprenorilor din industrii creative din România în momentul de față – în ce măsură au încredere în economie, ce planuri de extindere au, ce obstacole resimt, de unde obțin finanțare, ce instrumente financiare folosesc, cum recrutează și pe cine. În prezent, dezvoltarea presupune sacrificii pentru majoritatea afacerilor din industrii creative: 3 din 4 companii care realizează investiții o pot face numai cu economii substanțiale în alte domenii”, spune Lăcrămioara Loghin, Managing Director Exact Cercetare și Consultanță.
Cel puțin una din patru companii din ambele categorii a avut acces insuficient la resurse umane calificate. Pe lângă problemele legislative, de cash-flow sau fiscale, antreprenorii creativi se mai plâng, în proporții mai mari de 10%, de birocrație, de lipsa de maturitate a pieței în care activează, de resursele financiare insuficiente, de probleme de ordin logistic și de lipsa de ajutor din partea statului.
Teamă mare de împrumuturi, nevoie de finanțare și mai mare
Un antreprenor din trei este reticent față de împrumuturi. Mai mult de un sfert au probleme din cauza lipsei garanțiilor, 23% se plâng de dobânzile prea mari și 22% de condițiile prea stricte impuse de bănci.
Timpul prea îndelungat pentru a obține un împrumut, ca și procedurile greoaie în relația cu banca sunt obstacole percepute de 18% dintre antreprenori.
Cele mai utilizate servicii financiare în industriile creative sunt cardul și serviciile de internet/mobile banking, urmate de plăți online și pachete de cont curent.
Linii de credit pe termen scurt, credite pentru finanțare operațiuni curente, împrumuturi pentru dezvoltare sau finanțări prin fonduri europene sunt accesate de cel mult 10%.
Deși accesarea a rămas redusă în practică, din cauza obstacolelor identificate, nevoia de finanțare este ridicată. Peste jumătate dintre companii consideră că le sunt necesare atât finanțări prin fonduri europene, cât și servicii de internet/mobile banking.
Peste 40% dintre antreprenorii creativi au nevoie de carduri, de comerț electronic, de pachete de cont curent și de linii de credit pe termen scurt. Și la creditele pentru dezvoltare nevoia este mai mare decât accesarea în practică: 36% din companii le consideră necesare, dar doar 8% au și reușit să obțină până acum.
„Cu susținerea potrivită, antreprenoriatul creativ poate deveni un motor de creștere pentru economia românească. Barometrul Minților Creative ne arată care sunt problemele pe care le întâmpină acești antreprenori, care sunt nevoile lor, dar și faptul că au o dorință puternică de creștere. În pofida faptului că percep mediul economic ca fiind nefavorabil, 45% dintre ei plănuiesc să își dezvolte afacerile în urmatoarele 12 luni. UniCredit Bank, banca minților creative, va continua să îi susțină pe cei care aleg să își urmeze calea în acest domeniu, chiar dacă de multe ori nu le este ușor. Ne-am bucura ca în acest demers să ni se alăture cât mai mulți actori din mediul de business, dar și instituțional din România”, spune Anca Ungureanu, Director Identitate și Comunicare în cadrul UniCredit Bank.
Pentru ce au, însă, nevoie de sprijin antreprenorii creativi? Potrivit Barometrului, companiile în curs de dezvoltare doresc în mod special suport pentru dezvoltarea bazei de clienți, în timp ce la companiile mature principalele planuri sunt legate de dezvoltarea produselor și serviciilor.
Creșterea notorietății și a prestigiului este dorită de ambele categorii în proporții asemănătoare, la fel ca și finanțarea rapidă și avantajoasă. Strategia și planificarea financiară necesită susținere suplimentară mai ales la companiile aflate la început de drum, în timp ce pentru dezvoltarea abilităților creative cred că au nevoie de suport mai mult cele mature.
Barierele numeroase nu au omoarât optimismul
În ciuda piedicilor, doi din trei antreprenori intenționează să facă angajări în următorul an, iar restul să mențină numărul actual de angajați. 60% dintre cei care vor să crească personalul au în vedere contracte full-time.
Mai mult de 40% urmează să facă angajări pe bază de proiect și să lucreze cu noi freelanceri, iar 31% vor să încheie contracte part-time sau să programe de internship.
Candidații preferați la angajare în industriile creative sunt cei tineri, din generația milenialilor (18-34 de ani). 26% dintre antreprenori cred, însă, că generația nu este importantă. Căutate la angajare sunt calități fără de care activitățile creative nu pot funcționa.
Entuziasmul este descris ca important de toți antreprenorii intervievați, mai mult de jumătate considerându-l chiar foarte important. Pentru 9 din 10 companii contează personalitatea angajatului și potrivirea acestuia la cultura organizațională.
Așteptările financiare ale unul candidat atârnă și ele greu în deciziile de angajare (criteriu important pentru 49% dintre antreprenori și foarte important pentru 36%), urmate de experiența în domeniu și educația, studiile acestuia. În privința activităților de voluntariat, pozițiile sunt împărțite, procentaje mari având și antreprenori care le consideră importante, și cei pentru care acestea nu contează atunci când angajează un om.
Studiul UniCredit Bank și Exact Cercetare și Consultanță a fost realizat în perioada 26 septembrie – 5 octombrie 2017, în două etape: una calitativă și una cantitativă. Rezultatele se bazează pe răspunsurile a peste 70 de antreprenori cu funcții de conducere în întreprinderi mici și mijlocii din toate industriile creative conform codurilor CAEN din România. 57% dintre acestea sunt companii în curs de dezvoltare, 29% firme mature și 13% start-upuri.
Mai mult de 10 angajați au 26% dintre formele incluse în barometru, 6-10 angajați au 14%, 3-5 angajați – 23%, 1-2 angajați – 25% și niciun angajat -12%.
Cei mai mulți antreprenori (77%) sunt din București, 8% sunt din orașe cu peste 200.000 de locuitori și 14% din orașe cu mai puțin de 100.000 de locuitori.
Arta, teatrul și evenimentele culturale sunt zona în care activează 16% dintre respondenți. Din publicitate-marketing și din media provin câte 12%. 11% au ocupații legate de design și fashion. Producția vizuală (foto/video) și alte activități de producție au reprezentanți în procentaje de câte 10%, alte câte 7 procente provenind din IT și din comunicare și relații publice. Antreprenorii cu activități de arhitectură și amenajări reprezintă 5% din eșantion, cei din PR – 3%, cercetare și inovație – 1%, edituri – 1%.