O treime dintre români sunt interesați să învețe cum să economisească pe termen lung, arată un studiu realizat de GfK. În Europa, oamenii sunt interesați mai degrabă să afle cum să-și gestioneze cheltuielile zilnice. Unul din zece conaționali este atât de chibzuit încât pune deoparte mai mult de 200 de euro în fiecare lună.
Criza economică a modificat obiceiurile financiare ale românilor. Dacă în perioada de boom erau orientați spre îndatorarea prin credite, după 2009 economisirea a crescut, lucru reflectat și de creșterea depozitelor bancare. Populația avea depozite de 141 de miliarde de lei în august, sumă dublă față de aceeași lună a anului 2008.
Economisirea pe termen lung este principala preocupare a respondenților români atunci când caută să obțină informații financiare, arată un studiu al GfK, realizat la comanda International Personal Finance, grupul din care face parte Provident România.
”Românii și-au schimbat obiceiurile financiare în ultimii ani, devenind tot mai atenți cu cheltuielile zilnice și mai interesați să-și optimizeze finanțele personale pentru a economisi și investi pentru viitor”, a declarat Viktor Boczán, directorul general al Provident Financial România.
În Europa, o treime din respondenții au declarat că sunt interesați să afle cum să-și gestioneze bugetul zilnic și în proporție de 23% cum să economisească.
Trei din zece români reușesc să pună bani deoparte în fiecare lună, nivel similar celui din Europa. Unul din zece reușește să economisească mai mult de 200 de euro pe lună.
Mai mult de jumătate pun bani deoparte pentru pensii private, 10% au economii la bancă și 6% au realizat investiții pe termen lung cu scopul de a economisi.
După ce s-au fript cu creditele luate înainte de 2008, românii cred mai abitir în beneficiile educației financiare decât restul europenilor. Doi din zece cred că educația financiară cu siguranță îi ajută, iar 45% cred că i-ar putea ajuta. În Europa, 12% sunt convinși că educația financiară îi ajută, iar 30% cred că ar putea să o facă.
Doi din zece români ar vrea să-și dezvolte cunoștințele financiare pentru a putea realiza investiții pe termen lung, la bursă sau în imobiliare.
Cercetarea a fost realizată pe un eșantion total de 8.040 de clienți din cele 8 țări (Bulgaria, Cehia, Lituania, Polonia, Slovacia, Ungaria și Mexic) în care este prezent grupul britanic, dintre care 1.034 din România.