În Japonia, gastronomia este o adevărată artă în care tradițiile sunt respectate, dar care lasă loc noilor influențe.
Două dintre cele mai populare tipuri de restaurante japoneze sunt ramen și yakiniku. Restaurantele ramen servesc porții generoase de tăieței ramen în stil chinezesc în boluri mari de supă, asezonate cu diferite sosuri, printre care soia este cel mai popular. Supa ramen, așa cum o cunosc occidentali, este unul dintre cele mai populare preparate japoneze, a cărui succes a trecut dincolo de granițele Japoniei.
În restaurantele yakiniku, care se bazează pe grătarul în stil corean, clienții își pregătesc singuri bucățele de carne și legume pe mici grătare cu cărbune. Această caracteristică a restaurantelor yakiniku pun în valoare convivialitatea, plăcerea de a pregăti mâncarea împreună cu prietenii sau familia, și de a împărtăși cu ei un moment de relaxare.
În districtele urbane nipone gastronomia occidentală este o prezență apreciată. Restaurantele franceze, italiene sau cele cu specific hindu sau corean, sunt nelipsite mai ales din zonele urbane.
În ultimul secol, Japonia a fost un importator de gastronomie occidentală, însă cea mai recentă tendința în lumea bucătăriei nipone este grija pentru o alimentație sănătoasă. Această nouă tendință, care există și în lumea occidentală, a fost de bun augur pentru arta gastronomică japoneză, care este bogată în alimente sănătoase: pește, orez, legume pregătite la abur, soia, fructe proaspete etc.
Această caracteristică foarte importantă a bucătăriei japoneze – accentul pus pe produsele de sezon – a făcut ca meniurile de inspirație niponă să se numere printre preferințele celor care aleg să urmeze un stil de viață sănătos și o dietă echilibrată. Nouă popularitate a gastronomiei japoneze a făcut ca din ce în ce mai multe restaurante cu specific japonez să apară în lumea occidentală. De exemplu, în Franța, în 2011, existau mai multe restaurante japoneze cu stele Michelin, decât restaurante cu specific franțuzesc.
Dincolo de sushi, de departe cel mai popular preparat japonez, restaurantele occidentale cu specific japonez au început să le ofere clienților meniuri din ce în ce mai variate și din ce în ce mai mulți bucătari își pregătesc specializări în gastronomia niponă. Chiar și bucătari care nu se specializează în gastronomia japoneză se inspiră din această artă pentru a oferi preparatelor lor o savoare specială. Condimente japoneze precum sosul de soia, soia fermentată sau lămâia japoneză nu mai lipsesc de ceva vreme de pe listele de cumpărături ale unor chefi celebri.
Pe lângă exportul gastronomiei lor, japonezi au mai exportat în anii '90 ceva la fel de popular: show-ul tv „Iron Chef”. Din 1993 până 1999, în cadrul acestei populare emisiuni de televiziune, chefi japonezi și străini își adresau diferite „provocari culinare”, fermecând în mod decisiv publicul de pe toate continentele. Bineînțeles, gastronomia nu putea lipsi nici din manga. Diferite serii de benzi desenate japoneze au fost dedicate acestui subiect iar unele au devenit atât de populare încât au devenit desene animate.
Dincolo de un loc de a lua masă, restaurantul nipon este în sine un loc al unei experiențe inedite, în care gastronomia este doar un instrument al unei descoperiri mai ample: o cultură în care tradiția și noul se împletesc, o simplitate care denotă cea mai elegantă distincție și o prospețime de un rafinament indefinisabil.