Un costum de seară din trei piese purtat de Constantin Brâncuși în perioada pariziană și întreg ansamblul loturilor colecției ”Brâncuși-Omul și lucrurile” au fost puse în vânzare la casa de licitații Artmark pentru suma de 50.000 de euro. Casa de licitație scoate la vânzare pe 27 septembrie, 12 loturi, obiecte unice, personale, intime, unele funcționale, create de Bâncuși, iar managerul Alexandru Bâldea spune că ideal ar fi ca un singur colecționar să cumpere întregul ansamblu.
Licitația va fi internațională, așa că oricine are posibilitatea de a cumpăra un obiect care i-a aparținut marelui sculptor, scrie News.ro.
Artmark speră că această oportunitate de a achiziționa obiecte care au aparținut lui Brâncuși să fie sesizată și de instituțiile statului: Ministerul Culturii, Primăria București. Casa de licitații sprijină prin aceasta constituirea unui Muzeu ”Brâncuși” în București.
”Obiectele vor ieși la licitație pe rând, dar și întreaga colecție”, a explicat managerul casei de licitație. După ce oferim posibilitatea colecționarilor să liciteze fiecare obiect, oferim și posibilitatea de a licita întreaga colecție, însumând valoarea obiectelor la care s-a ajuns după licitația individuală”, au explicat reprezentanții Casei Artmark. Mai precis, sumele adunate în urma licitației individuale se însumează și, de la această valoare se licitează întregul ansamblu.
Ideal ar fi ca întreaga colecție să fie cumpărată de un singur colecționar, sunt de părere reprezentanții instituției. ”Noi ne dorim ca statul român să participe la licitație, credem că este o oportunitate și pentru Muzeul Național de Artă, pentru Primăria București, și da, însuși Brâncuși-omul ajută campania de achiziție”, a adăugat Alexandru Bâldea.
Emilian Radu este cel care a strâns timp de 20 de ani obiectele expuse mai întâi la Artmark și licitate pe 27 septembrie. Între aceste piese se regăsesc cădelnița lui Constantin Brâncuși, creată de sculptor și utilizat în atelierul din Impasse Ronsin, cu un preț de pornire de 4.050 de euro, o vestă de lucru a sculptorului, cu anchior și din bumbac tricotat, care are un preț de pornire de 1.650 de euro, dar și bilet manuscris, afrism redactat de Dodoica (Constantin Brâncuși) – ”Creierul este fiul risipitor al pântecului”. Prețul de pornire al lotului este de 3.000 de euro.
”Emilian Radu este un colecționar pasionat îndeosebi pe avangarda românească, cu precădere pe Tristan Tzara și Constantin Brâncuși. Strângerea acestei colecții a durat 20 de ani. Obiectele au făcut parte din licitații ce s-au petrecut în 10 ani, în Japonia, în Franța”, a declarat miercuri, Alexandru , director Artmark, într-o conferință de presă.
CITEȘTE ȘI VIDEO A fost scoasă la licitație rochia purtată de Marilyn Monroe când a interpretat "Happy Birthday, Mr. President"În urmă cu șase ani, o casă de licitații din Franța a pus în vânzare întregul atelier al lui Brâncuși din colecția cuplului de artiști Alexandru Istrati și Natalia Dumitrescu. Toate obiectele totalizau nu mai mult de 2 milioane de euro. Toată piața de artă a cunoscut atunci o oportunitate. Statul român a ales să nu participe la această licitație. Însă Emilian Radu este unul dintre colecționarii care au participat, care a făcut sacrificii materiale. Cu greu rivalizând cu resursele financiare de care dispun colecționarii străini.
Valiza lui Brâncuși, cea care poartă etichetele călătoriilor trasatlantice ale lui Constantin Brâncuși, a fost pusă în vânzare fără ca negustorii de artă să cunoască interiorul ei. ”Niciunui dintre ofertanți n-a avut posibilitatea să afle conținutul valizei”, a povestit, miercuri, Alexandru Bâldea, managerul Artmark. Practic, colecționarii au licitat în orb. Conținutul valizei avea vestimentația de lucru, cea de zi și cea de seară a lui Brâncuși. Emilian Radu a cumpărat valiza, iar loturile sunt expuse la Palatul Cesianu-Racoviță și pot fi admirate până în 27 septembrie.
Un pardesiu Burberrys, posibil folosit de Constantin Brâncuși drept halat de lucru, care se afla în valiza cumpărată de Emilian Radu la Paris, va putea fi cumpărat de la 4.250 de euro. Valiza franțuzească de voiaj, folosită de sculptor în călătoriile sale peste Ocean are un preț de pornire de 6.150 de euro. O altă valiză, care are husă olografă și adresele din București și Paris, se vinde cu 5.000 de euro.
Emilian Radu credea că-l trădează un pic pe Brâncuși dacă nu participă într-un fel la această subscripție publică de strângere de fonduri pentru cumpărarea ”Cumințeniei Pământului”. El a decis să pună în vânzare această colecție. Astfel, jumătate din fondurile care se vor strânge din vânzarea loturilor vor fi donate campaniei, iar Artmark va dona, din respect pentru gestul lui Emilian Radu, comisionul pe care-l primește de la colecționar, potrivit directorului casei.
Tot miercuri, în cadrul conferinței de presă, Horia Roman Patapievici, președintele grupului Artmark, a vorbit despre obiectele care sunt expuse la Palatul Cesianu-Racoviță. ”Obiectele care sunt acum în această expoziție dinaintea unei licitații au fost adunate de Emilian Radu, iradiația lui Brâncuși este prezentă. În primul rând, pentru că Brâncuși este un brand, un nume care nu elucidează sursa fascinației pe care o reprezintă, Brâncuși este pur și simplu o aură, așa cum aura în icoane înconjoară sfinții. Este o personalitate care a creat un tip de iradiație care depășește brandul, modelele”.
Patapievici a mai spus că ”statul român are toate datoriile față de Brâncuși”. ”Mă refer explicit la datoria de a avea un muzeu Brâncuși. Să nu uităm că Brâncuși ne-a dăruit nouă românilor și României cea mai superbă, profundă, întinsă instalație modernă din lume, care este Complexul de la Târgu Jiu, o capodoperă de semnificație. Este o instalație cât tot orașul”.
Piesele din colecție vorbesc despre omul-Brâncuși. ”Când vedem un costum de calitate al lui Brâncuși, un trenci la modă, ne putem imediat imagina cum anume Brâncuși în Monparnasse-ul în care locuia era nu numai creatorul acelui univers care este atelierul lui, absolut inclasabil, ci și omul care împreună cu Cocteau se ducea să mănânce stridii într-un restaurant în vogă, și putem face imediat conexiunea între două lucruri care par contradictorii: mondenitatea elegantă și țăranul atemporal, arhaic din Hobița”, a subliniat Patapievici.
Dr. Matei Stîrcea-Crăciun, cercetător în cadrul Institutului de Antropologie “Francisc Rainer” al Academiei Române, brâncușiolog, a fost de părere că această licitație este un eveniment benefic.
”Anul acesta s-a vorbit mult despre Brâncuși și această licitație este un eveniment care continuă, este un efort binevenit deoarece din 1995 încoace se produce lent o revoluție în ceea ce privește cunoașterea operei brâncușiene și evaluarea ei. În 1995 a avut loc cea mai importantă retrospectivă Brâncuși, la Paris și la Philadelphia. Ocazie cu care Hilton Kramer de la The New York Times, o personalitate în zona evaluărilor de artă, făcea o remarcă: «această expoziție este un eveniment uluitor, ea îl plasează pe Brâncuși definitiv ca părinte al sculpturii moderne, iar în consecință poziția relativă a tuturor celorlalte mari stele ale secolului XX va fi revăzută». Este o afirmație formidabilă”, a spus Mircea Stîrcea-Crăciun.