Bilanț pozitiv în 2016 pentru piața de artă în Franța: Christie’s rămâne numărul 1 cu vânzări de 244,6 milioane de euro

Bilanț pozitiv în 2016 pentru piața de artă în Franța: Christie’s rămâne numărul 1 cu vânzări de 244,6 milioane de euro
scris 31 dec 2016

Casele de licitații Sotheby's, Christie's și Artcurial din Franța au înregistrat în 2016 rezultate crescute față de anul trecut, primele două obținând peste 200 de milioane de euro încasări, potrivit unui bilanț transmis News.ro de Artprice, lider mondial în informații despre piața de artă mondială.

Casele de licitație Christie’s, Sotheby’s și Artcurial, care se află în fruntea pieței de artă din Franța, au anunțat rezultatele anuale în progres, scrie News.ro.

Urmărește-ne și pe Google News

An istoric pentru Sotheby’s

A fost un an istoric pentru casa Sotheby’s din Franța, cu un rezultat record de la deschiderea sa în Hexagon, însumând 220 de milioane de euro, rezultatul tuturor vânzărilor. Casa de licitații a vândut cea mai scumpă operă de artă în Franța, în 2016, "Squelette arrêtant masques", un tablou al belgianului James Ensor realizat în 1891 și care a rămas în posesia aceleași familii timp de un secol. 

Recent descoperită, această lucrare în ulei de 30 de centimentri pe 50, a fost estimată între 1 și 1,5 milioane de euro, dar a fost adjudecată pentru mai mult de 7,3 milioane de euro, stabilind un record mondial al artistului.

O altă adjudecare istorică pentru Sotheby’s Franța a fost la departamentul de artă contemporană (56,7 milioane de euro rezultatul anual).

Vânzarea a două pânze de Pierre Soulages și noul record mondial înregistrat de Simon Hantaï au generat mai mult de 13,4 milioane de euro. Grație casei Sotheby's, Pierre Soulages a semnat, pe 6 decembrie 2016, două cele mai bune adjudecări din istoria franceză, cu "Peinture 162 x 130 cm, 14 decembrie 1958", vândut cu 5,22 milioane de euro, și "Peinture 195 x 130 cm, 7 martie 1958", vândut cu 3,7 milioane de euro. Soulages a realizat anul acesta a treia cea mai bună performanță pentru Fine Art, urmat de Hantaï cu 1,5 milioane de dolari pentru pânza "M.A.4 (Mariale)".

Sotheby’s Franța se lasă și anul acesta devansată de Christie’s, care afișează un rezultat anul de 244,6 milioane de euro.

Christie’s rămâne numărul 1

Potrivit casei de licitație Christie’s, cele trei chei pentru reușita pe piața de artă pariziană sunt: prestigiul provenienței, calitatea înaltă a operelor și faptul că acestea apar pentru prima dată pe piața de artă.

Anul acesta, rezultatul societății (244,6 milioane de euro), înseamnă o creștere de 4,2% în raport cu 2015. Christie’s rămâne așadar lider pe piața de artă franceză și realizează a doua cea mai bună performanță din istoria sa în Franța, prima fiind în 2009, anul în care a fost scoasă pe piață faimoasa colecție Yves Saint Laurent și Pierre Bergé.

Reușita casei se datorează mult colecțiilor importante scoase la vânzare: nu mai puțin de 12 au fost anul acesta, printre care cele deținute de Zeineb și Jean-Pierre Marcie-Rivière, de Claude Berri sau cele 12 sculpturi din bronz semnate Rembrandt Bugatti din colecția Alain Delon.

Scarlett Johansson este vedeta de cinema ale cărei filme au generat cele mai mari încasări în 2016 CITEȘTE ȘI Scarlett Johansson este vedeta de cinema ale cărei filme au generat cele mai mari încasări în 2016

Site-ul Artprice citează opera lui Joan Miro din colecția Bernard Monnier, vândută cu 2 milioane de euro, pe 20 octombrie, dar și două figuri de Alberto Giacometti, din aceeași colecție, estimate între 200.000 și 300.000 de dolari, care s-au vândut în final cu 1 milion de dolari. De asemenea, peisajul pictat de Hans Arp din colecția Louis Aragon, cedat în aceeași zi pentru suma de 458.500 de euro.

Însă cel mai bun rezultat pentru Christie's anul acesta ține de vânzarea unei lucrări semnate Francis Bacon - "Man in Blue VII" (1954), o pânză care a fost achiziționată pentru 6 milioane de euro.

Succesul a fost asigurat și de ultimele vânzări de artă contemporană din 7 și 8 decembrie. Acestea au generat 16,6 milioane de euro, cu 84% din loturi vândute.

Societatea de vânzări Artcurial nu are rezultate uimitoare. Ea reprezintă a treia piață pe podiumul francez, cu 200 de milioane de euro, o creștere de 10% față de 2015.

Fondată în 2002, societatea Artcurial mizează pe dezvoltarea internațională (cu o prezență, în special în Asia, Italia, Austria și Germania). 44% din cumpărătorii de anul acesta sunt clienți noi.

În peisajul marcat de o concurență din ce în ce mai mare, Franța constituie epicentrul pieței de artă în Europa. Ea depășește Germania și Italia, devenind al patrulea pol al artei mondiale, clasându-se mult în urma Statelor Unite, Marii Britanii și Chinei (inclusiv Hong Kong). 

viewscnt
Afla mai multe despre
christie’s