Un proiect de lege care propunea reducerea semnificativă a impozitului pentru multe dintre autovehicule, de la motociclete până la tractoare, a fost respins astăzi de senatori, după ce Guvernul a transmis că astfel ar fi reduse bugetele locale și produsul intern brut al țării. Pentru motociclete, impozitul era prevăzut să scadă la jumătate sau chiar mai mult în cazul celor cu o capacitate de peste 1.600 cmc, în timp ce pentru un autoturism cu 1.800 cmc ar scădea cu peste 30%. La capacități mari de peste 3.000 cmc, reducerea ar fi de peste 80% sau 90%.
În prezent, impozitul pe mijlocul de transport este calculat în funcție de capacitatea cilindrică a acestuia, prin înmulțirea fiecărei grupe de 200 cmc sau fracțiune din aceasta cu suma corespunzătoare din tabelul următor:
Conform propunerii legislative, nu ar mai exista o distincție între capacitatea cilindrică a motocicletelor, astfel încât, dacă pentru o motocicletă cu 1.000 cmc impozitul scade de la 40 lei la 20 lei, adică la jumătate, pentru o motocicletă cu 2.000 cmc impozitul scade de la 90 lei la 40 lei, adică peste jumătate. De asemenea, este propus un impozit redus pentru autovehiculele de până la 2.000 cmc, inclusiv, și pentru cele peste 2.000 cmc, fără alte diferențieri.
În acest fel, pentru o mașină cu 1.800 cmc, impozitul scade de la 162 lei la 108 lei, iar pentru un automobil cu 3.000 cmc scăderea este de la 2.160 lei la 360 lei, adică de peste 80%.
CITEȘTE ȘI Decizie a Parlamentului: Mijloacele de transport care transportă ilegal cereale și produse de panificație nu vor mai fi confiscateScăderea ajunge la peste 90% pentru autovehicuele cu o capacitate cilindrică și mai mare, astfel încât, la 4.000 cmc, impozitul scade de la 5.800 lei la doar 480 lei.
Autorii nu mai specifică însă diferențieri de capacități pentru autoturismele cu capacități mai mici, similar cu modelul porpus la motociclete, astfel încât impozitul la aceste autoturisme va crește. Astfel, este majorat de la 63 lei la 84 lei, pentru 1.400 cmc, și de la 72 lei la 96 lei, pentru 1.600 cmc. După acest prag însă, impozitul este redus, conform datelor proiectului.
Guvernul a transmis însă Parlamentului că nu susține adoptarea proiectului, având în vedere că impactul ar afecta la fel de radical bugetele autorităților locale și chiar produsul intern al țării. CITEȘTE ȘI Statul vrea să-i facă pe români să citească mai mult. Măsuri fiscale pentru stimularea lecturii
Astfel, Executivul a calculat că reducerile propuse, în special pentru automobilele de lux, ar diminua în total veniturile bugetelor locale cu 493,3 milioane lei, reprezentând 42% din suma planificată pentru 2018 a fi încasată din impozitul pe mijloacele de transport.
Mai mult, dacă ar fi puse în aplicare noile cote de impozitare, produsul intern brut al României ar scădea cu 0,05% în 2018.
În urma datelor transmise de Guvern, comisiile de specialitate ale senatorilor au recomandat respingerea propunerii legislative, iar la votul din plen majoritatea Senatului s-au conformat.
Proiectul va fi transmis acum Camerei Deputaților, care va avea decizia finală cu privire la aceste propuneri.