Producătorii de ambalaje din hârtie de pe piața locală încep să resimtă efectele războiului, fiind nevoiți să se reorienteze către alți furnizori de materie primă, în special din Asia și America de Sud. Prețurile sunt estimate să crească cu 10-12%, pe fondul lipsei de hârtie industrială, dar și a scumpirilor la energie și gaze.
„Nu suntem obișnuiți cu astfel de schimbări bruște de situație care ne pune în dificultate în ceea ce privește optimizarea costurilor. Mai mult decât atât avem niște contracte în derulare, în special cu clienți de pe piața din SUA și de pe piața europei de vest, care sunt niște contracte ferme pe o anumită perioadă. Ne pune într-o dificultate mare pentru că va trebui să încercăm să găsim înțelegere din partea acestor clienți. Suntem cumva între ciocan și nicovală”, a spus, la PROFIT NEWS TV, Tiberiu Stoian, CEO Exonia, producător de ambalaje din hârtie.
Compania importa circa 30% din hârtia necesară producerii ambalajelor din Rusia, însă sancționarea statului rus de către UE și SUA a dus la blocarea acestor relații comerciale, Exonia fiind nevoită să se reorienteze către alți furnizori.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
„Erau produse cu o calitate peste medie și prețuri ușor sub medie. Deci, practic, era un raport preț-calitate foarte competitiv. Prima și cea mai importantă măsură pe care am luat-o a fost schimbarea politicii departamentului de vânzări. L-am transformat într-un departament de call-center. Luăm legătura cu principalii producători din UE și din Asia, în special din India, și din America de Sud, Brazilia”, mai spune CEO-ul.
El adaugă că, pe lângă cantitățile insuficiente de hârtie pentru realizarea ambalajelor, producătorii se confruntă și cu scumpiri ale materiei prime, de până la 40%.
„Acest tip de materie primă, hârtia industrială, reprezintă o pondere destul de importantă, în jur de 70%, din costul produsului finit. Majorarea este între 30-40%. Noi am avut și niște negocieri de urgență și am încercat să facem optimizări. Însă, este destul de dificil să putem negocia în condițiile astea, mai ales în cazul în care hârtia este destul de puțin disponibilă. Majorările la materia prima vor influența prețul produsului finit, cu poate 10-12”, explică Tiberiu Stoian, suspectând că există și o creștere artificială a prețului la materia primă, pe motiv că cererea a depășit oferta.
De altfel, CEO-ul Exonia consideră că exista de aproximativ doi ani o tendință ca cererea să depășească oferta, ca urmare a pivotării unora dintre clienți de la utilizarea ambalajelor din plastic, la utilizarea ambalajelor biodegradabile.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Președinte Asociația Română pentru Smart City: Vom vedea investiții masive în anii următori, în toate comunitățile. Buzău va fi campion la nivel european, vine o investiție mare„Însă, cu atât mai mult în această perioadă. În momentul în care au fost interziși pe piața europeană furnizorii din Rusia, acest dezechilibru între cerere și ofertă a crescut foarte mult. Eu consider că o parte din aceasta majorare a prețurilor la materia primă se datorează și acesui aspect, nu numai scumpirilor la energie și gaze”, precizează acesta.
Tiberiu Stoian mai spune că situația este aceeași în toată Europa, nu doar la nivel local, în ceea ce privește producția de ambalaje din hârtie. Există însă o soluție.
„Sperăm să avem posibilitatea să ne unim forțele și să lansăm comenzi împreună astfel încât să putem optimiza costurile în relația cu niște furnziori noi. Sperăm să ajungem la o comandă acumulată de cel puțin 3.000 de tone, astfel încât să putem avea un preț mai bun care să contracareze costurile suplimentare generate de transport. Deocamdată așteptăm niște cotații de preț”, afirmă el.