Piața francizelor din România ajunge la afaceri totale de circa 5 miliarde de euro pe an, mare parte din această sumă fiind realizată de jucătorii străini, precum KFC, Pizza Hut, McDonald’s. Companiile românești, deși au o pondere mică în cifra de afaceri a pieței, încep să își facă resimțită prezența într-o industrie aflată abia la început de drum.
Și se pare că franciza este sistemul de business perfect adaptat pentru această perioadă, dezvoltându-se agresiv în ultimii ani.
„Am văzut în ultimii ani o dezvoltare mare a pieței francizelor, nu atât prin prisma cifrelor, care ne arată că vorbim de 4-5 miliarde de euro pe an, ci prin ceea ce vedem în fiecare zi. Adică magazine La doi Pași, francize Mega Image, 5 to go, ceea ce acum câțiva ani nu se întâmpla. Avem peste 1.000 de magazine La doi Pași, peste 200 de 5 To Go, lucrurile astea spun că lumea a început să aibă curaj în a merge în zona de francize. Suntem încă la început în acest tip de parteneriat”, a spus, la PROFIT NEWS TV, Mircea Coman, Managing Partner Profit System.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
El consideră că orice afacere cu o anumită experiență pe piață poate să scaleze și astfel să fie francizabilă. Sunt însă câteva condiții de îndeplinit.
„Nu există o matrice prin care putem defini care afacere este francizabilă și care nu. Toate afacerile sunt francizabile, în condițiile în care fiecare își găsește unicitatea, acel element care îi asigură viitorul. Totul depinde de transparența pe care o oferă francizorul viitorului partener, respectiv francizatul, și de ceea ce pune la bătaie în ceea ce privește know-how-ul, infrastructura și transferul de informații”, continuă acesta, adăugând că cel mai important aspect într-o afacere de tip franciză nu este structura investițională, ci posibilitatea de a transfera cunoștințele către partener.
Domeniul HoReCa s-a dezvoltat cel mai mult în ultima perioadă în sistem de franciză, pentru că, potrivit lui Mircea Coman, este mai accesibil.
„Lumea preferă să lege această afacere de entertainment. Și, în cazul ăsta, oamenii s-au dus mai mult către piața de HoReCa, fiind o piață care credem că o cunoaștem cu toții și e ușor să o accesăm. Dar nu este chiar așa. Piața de HoReCa nu este simplă deloc și dacă nu găsești partenerul potrivit nu vei reuși să izbândești”, explică el.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Ministrul Finanțelor, anunț-surpriză: Impozitul progresiv este considerat în continuare o opțiune. Mesaj pentru IT și construcții: facilități care trebuie ajustateAlte domenii care sunt pe un trend ascendent în ceea ce privește sistemul de franciză sunt consultanța educațională, serviciile medicale și retail-ul.
„Orice sector este posibil a fi abordat. Nu cred că există neapărat o limitare. Acum depinde și de maturitatea acelui francizor care iese pe piață. Partea de HoReCa rămâne în continuare prezentă. Partea de street food este o adaptarea a pieței de HoReCa la condițiile actuale și se vede o tendință de creștere în această zonă. Pe retail vorbim de magazine mici, care pot să facă concurență marilor supermarketuri. Vedem o creștere și în sistemele medicale și educaționale. Acestea sunt domeniile cu cea mai mare dinamică și tendința pieței se duce în această direcție”, mai spune Mircea Coman.