Piața muncii în 2022 s-a apropiat destul de mult de normalitatea de dinainte de pandemie. Companiile au început să facă recrutări și să caute acele profile de candidați care să le ajute să treacă mai ușor prin transformările impuse de contextul actual dificil, spune, la PROFIT NEWS TV, Alina Sîrbu, managing director Arthur Hunt România. Angajații în schimb, au tot mai multe pretenții din partea angajatorilor.
„Oamenii deja își știu valoarea, știu că sunt niște resurse cheie, care nu sunt ușor de găsit pe piață. Prin urmare, au destul de multe pretenții înainte de a decide să plece de la o companie la alta. Am simțit efortul angajatorilor de a-si reține angajații. Aceștia fac destul de multe eforturi, pentru că știu că angajații vor fi destul de greu de înlocuit.
Iar dacă îi vor înlocui, o vor face la prețuri mult mai mari, pentru că salariile cerute sunt mai mari decât cele plătite anterior. Sunt eforturi de retenție, de aceea și candidații sunt dificil de găsit și de convins să schimbe bărcile, ceea ce pune dificultate pe o organizație care este dependentă de noi manageri cu profile diferite, care îi ajută în transformare. Lucrurile acestea vor fi din ce în ce mai pregnante în 2023”, afirmă aceasta, adăugând că organizațiile vor avea nevoie de „game changeri” astfel încât să traverseze mai ușor aceste perioade dificile.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Gabriel Blăniță, Associate Director Colliers, despre revenirea obligativității declarării contractelor de închiriere la ANAF: Orice majorare de taxe vine de regulă și cu creșterea evaziuniiÎn ceea ce privește salariile, doar o mică parte dintre companii au înțeles că trebuie să le ajusteze în funcție de inflație, în special cele care și-au permis financiar aceste majorări.
„Încă din aprilie am văzut că salariile au început să scadă, au intrat sub inflație, lucru care va continua și până la finalul anului și chiar anul următor. Sunt o parte dintre organizații care au înțeles însă că trebuie să ajusteze salariile astfel încât să țină pasul cu inflația, dar în mică măsură. Nu multe companii pot să absoarbă atât de multe creșteri de prețuri.
Toate aceste majorări se reflectă în costuri, care nu mai pot fi transferate către consumatorul final și organizațiile să îi recupereze astfel încât să aibă bani să investească în salarii. Ne așteptăm să fie destul de multă presiune și vor fi organizații care nu vor putea ține pasul, ceea ce înseamnă ca vor fi destul de vulnerabile a li se fura angajații de către alte companii”, mai spune Alina Sîrbu, care observă majorări de salarii în special la personalul cheie din cadrul unei companii.
„Organizațiile s-au concentrat pe acele talente pe care le consideră cheie și atunci au putut să ofere niște creșteri salariale, care chiar au depășit pragul inflației. Dar nu pentru toată lumea. Pe de altă parte, observăm o creștere semnificativă la salarii pentru candidații care sunt invitați să schimbe organizația. În aceste condiții, aceștia cer destul de mult pentru a acoperi inflația, cu 20-30% peste, altfel nu sunt dispuși să facă schimbarea”, continuă ea.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Răzvan Crișan, cofondator Kane Group: Există un interes pentru produsele locale, însă foarte mulți oameni se întreabă cum poate un morcov bio din Germania să fie mai ieftin decât un morcov bio din RomâniaAngajatorii, adaugă ea, ar trebuie să se uite în principal la motivația candidaților atunci când vor să recruteze, de ce aleg aceștia să schimbe organizația.
„În al doilea rând este vorba despre competențele pe care trebuie să le aibă și să se uite în zona de capabilități care sunt deficitare la ei în organizație. Trebuie să-și regândească și politicile de salarizare astfel încât să se adapteze cererilor angajaților viitori. În general, mare parte dintre clienți stau într-o anumită bulă în care așteaptă ca trecutul să revină”, subliniază Alina Sîrbu.