Producția de haine, fibre textile și încălțări din România, estimată la circa 3,7 miliarde de euro anual, are tot mai mult de suferit, pe măsură ce forța de muncă necesară este din ce în ce mai greu de găsit, iar costurile cresc semnificativ.
Anul trecut, când mai multe fabrici locale au fost închise sau relocate în țări considerate mai ieftine, industria a pierdut 3,7 de milioane de lei din cifra de afaceri. Iar în ceea ce privește numărul de firme, aproape 750 au dispărut din statistici.
„Producția, în general, în România are de suferit. Se închid unități de producție, nu mai apar oameni noi care să lucreze în acest domeniu, pentru că tineretul nu mai e așa de interesat de zona de confecții, de marochinărie, asta e o problemă pe termen lung. Trebuie să găsim soluții”, a spus, la PROFIT NEWS TV, Alin Copîndeanu, CEO Tudor Tailor, unul dintre principalii jucători din România pe segmentul de costume bărbătești made to measure (n.red. făcut la comandă).
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Tehnologia din unitățile de producție a compensat această lipsă a forței de muncă, însă nu o poate suplini total.
„Nu știm când se va ajunge la dispariția completă a forței de muncă. Să sperăm că nu se va ajunge acolo. E din ce în ce mai complicat. Bineînțeles, când dispare în România, trebuie să te orientezi către alte piețe care încă mai au forță de muncă calificată, fie că vorbim de Europa, fie că vorbim de Asia, cum fac brandurile de mare masă”, mai spune acesta.
De altfel, nu doar în România pandemia a afectat producția de textile, ci la nivel global s-au resimțit efectele crizei sanitare. Provocările continuă chiar și dacă restricțiile au fost ridicate.
„Producătorii de țesături au pus pe hold producția în perioada pandemiei iar acum, pentru că valul de clienți este destul de mare, nu mai fac față cu producția, au termene foarte îndelungate, livrează mai greu, au ridicat și costurile. E un pic provocator”, precizează Alin Copîndeanu, adăugând că războiul din Ucraina nu afectează în mod direct industria de confecții
„Vrem să continuăm să mai dezvoltăm francize în Belgia. E o piață pe care am început să o înțelegem și asta ne ajută să creștem și acolo. De asemenea, vrem să ne dezvoltăm business-ul și în SUA și Emiratele Arabe Unite”, afirmă CEO-ul Tudor Tailor.