Tensiunea pe piața regională a carburanților se amplifică: După rafinăria OMV de lângă Viena, și rafinăria Dunărea a MOL va fi închisă parțial, ca urmare a unui incendiu

Tensiunea pe piața regională a carburanților se amplifică: După rafinăria OMV de lângă Viena, și rafinăria Dunărea a MOL va fi închisă parțial, ca urmare a unui incendiu

Rafinăria Dunărea a grupului maghiar MOL

Florin Rusu
Florin Rusu
scris 17 iun 2022

Tensiunea pe piața regională a carburanților și implicit presiunea pe prețuri se amplifică, cea mai mare rafinărie din Ungaria, cu o capacitate de procesare anuală de 8 milioane tone, Dunărea, operată de MOL, urmând a-și reduce producția timp de 2 săptămâni în urma unui incendiu. Aceasta este cea de-a doua rafinărie importantă din regiune cu probleme, după cea a OMV de lângă Viena, care, în urma unui „incident mecanic”, funcționează la numai 20% din capacitatea totală anuală de 10 milioane tone. După 3 zile de pauză, atât OMV Petrom, cât și MOL au scumpit joi benzina și motorina cu 4 bani/l.

De ce este important: Cum grupul austriac OMV și compania maghiară MOL se numără printre primele 3 companii din punct de vedere al cotei de piață atât în Ungaria, cât și în România, impactul se va resimți și pe piața autohtonă. De altfel, de la incidentul apărut la rafinăria austriacă, care a coincis cu momentul publicării în Jurnalul Oficial al UE a legislației care interzice importul maritim de țiței din Rusia, OMV Petrom a scumpit benzina atât în stațiile OMV, cât și în cele Petrom, cu 34 bani/l, iar motorina - cu 30 bani/l. MOL a aplicat majorări de 38 de bani pe litrul de benzină și de 34 pe litrul de motorină. Comparativ, în întreaga lună precedentă, Petrom majorase prețurile la motorină cu 25 de bani/l, iar MOL, cu 20 de bani/l.

Urmărește-ne și pe Google News

Efectele incidentului s-au transmis inițial în Ungaria, unde OMV are o rețea de 200 de benzinării. Presa maghiară a avansat chiar ideea închiderii unor stații OMV, informație infirmată de grupul austriac. Pentru a compensa deficitul de carburanți de pe piața din Ungaria care proveneau de la rafinăria de lângă Viena nu este exclus ca OMV să fi achiziționat combustibili din România, așa cum sugerează o declarație a OMV pentru publicația maghiară Világgazdaság: „În prezent, punem la punct noi opțiuni de aprovizionare între rafinăriile OMV și în cadrul propriei noastre rețele de depozitare și, totodată, căutăm soluții suplimentare împreună cu partenerii noștri pentru a atenua această problemă. Toate aceste măsuri privesc produsele finite și semifabricate și servesc la menținerea securității aprovizionării”.

VIDEO PROFIT NEWS TV Bogdan Maioreanu, Market Analyst eToro: Piețele financiare intră în panică, Bitcoin se prăbușește. Foarte multe îngrijorări legate de conflictul din Ucraina și zona de energie. La petrol nu e ca la curent CITEȘTE ȘI VIDEO PROFIT NEWS TV Bogdan Maioreanu, Market Analyst eToro: Piețele financiare intră în panică, Bitcoin se prăbușește. Foarte multe îngrijorări legate de conflictul din Ucraina și zona de energie. La petrol nu e ca la curent

Potrivit presei maghiare, un mic incendiu a izbucnit la Uzina de Distilare Atmosferică și Vacuum-2 (AV-2) a rafinăriei Dunăre din Százhalombatta, în zorii zilei de marți. În prezent, rafinăria este oprită, dar se preconizează că-și va relua operațiunile în în mai puțin de două săptămâni.

Potrivit informațiilor publicate în presa maghiară, capacitatea de procesare a MOL ar urma să se reducă cu aproximativ 8.000 de tone pe zi, o treime din capacitatea totală a rafinăriei Dunărea.

Incidentul de la rafinăria MOL se suprapune celui de la cea mai importantă rafinărie a grupului austriac OMV, de la Schwechat de lângă Viena.

Potrivit CEO-ului OMV, Alfred Stern, citat de Reuters, în prezent rafinăria de lângă Viena, cu o capacitate de procesare anuală de 2,5 ori mai mare decât cealaltă rafinărie deținută de OMV în România, Petrobrazi, funcționează la o capacitate de 20%.

Acesta este cel mai mare incident cu care OMV s-a confruntat la o rafinărie și necesită o forță de muncă de zeci de oameni pentru a repara unitatea de 40 de metri înălțime afectată.

PROFIT NEWS TV Claudiu Cazacu, Consulting Strategist XTB România: Oamenii sunt pregătiți să plătească prețuri mai mari pe vacanțe. Era un fenomen de așteptat să se întâmple CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Claudiu Cazacu, Consulting Strategist XTB România: Oamenii sunt pregătiți să plătească prețuri mai mari pe vacanțe. Era un fenomen de așteptat să se întâmple

OMV va putea spune în următoarele două săptămâni cât de mult ar putea dura reparațiile, dar se așteaptă acestea să dureze cel puțin „câteva săptămâni”, a adăugat Stern.

Weekend-ul trecut, guvernul maghiar a preluat exemplul celui austriac și a eliberat din rezervele sale strategice de carburanți o cantitate suficientă pentru acoperirea vânzărilor celor 200 de stații OMV din Ungaria pentru 10 zile, pentru a atenua penuria creată de „incidentul mecanic” de pe 3 iunie, care a condus la indisponibilizarea rafinăriei de lângă Viena a grupului austriac OMV. Decizia guvernului maghiar a detensionat temporar piața regională a carburanților, care nu a mai înregistrat majorări de prețuri timp de 3 zile.

Guvernul austriac a eliberat deja încă de pe 5 iunie din rezerva strategică 112.000 de tone de motorină și 56.000 de tone de benzină, cantități care ar acoperi deficitul de producție ale rafinăriei OMV timp de 14 zile

Sâmbătă, executiv ungar a anunțat, la rândul său, eliberarea din rezervele strategice a 18 milioane litri de benzină standard și 29 de milioane de litri de motorină standard.

În urma scumpirilor de joi, prețul benzinei a ajuns la 8,62-8,67 lei în stațiile Petrom din capitală, la 8,7-8,75 în cele OMV și la 8,71-8,76 în cele MOL, iar cel al motorinei, la 9,21-9,22 lei/l în stațiile Petrom, la 9,27-9,2 lei/l în cele OMV și la 9,26-9,31 lei/l în stațiile MOL.

viewscnt
Afla mai multe despre
pret
benzina
motorina
carburanti
mol
omv
viena
rafinarie
dunărea