Sub soarele dogoritor din Istanbul, turiștii fac turul platourilor de filmare care recreează perioada otomană și își fac selfi-uri cu actori îmbrăcați în costume otomane tradiționale, printre ei fiind și Riia Toivanen, o tânără de 22 de ani, care a venit în Istanbul din Finlanda împreună cu mama sa pentru a vizita locurile unde s-au filmat serialele ei favorite, transmite AP.
Popularitatea serialelor turcești, sau dizi în limba turcă, a propulsat Turcia în poziția de mare exportator de televiziune, consolidând imaginea internațională a țării și atrăgând milioane de vizitatori și turiști din întreaga lume spre locațiile istorice și culturale care constituie fundalul pentru multe din aceste seriale, scrie Agerpres.
Succesul serialelor a alimentat o industrie de miliarde de dolari care continuă să se extindă pe noi piețe, susțin experții. De asemenea, popularitatea acestor seriale extinde în mod semnificativ așa-numita "soft power" a Turciei la scară mondială.
Între 2020 și 2023, cererea globală pentru seriale turcești a crescut cu 184%, poziționând Turcia drept unul dintre cei mai mari exportatori mondiali de seriale tv, potrivit firmei de cercetare Parrot Analytics.
"Am ajuns la peste 400 de milioane de urmăritori în fiecare noapte la nivel mondial", susține Izzet Pinto, director general la Global Agency, care exportă seriale turcești pe piața mondială. "Soft power-ul pe care l-am creat cu serialele turcești nu poate fi comparat cu ceea ce am fi putut face în domeniul politicii", adaugă Izzet Pinto.
Chiar dacă primul serial turcesc exportat în 2001 în Kazahstan este "Deli Yurek" (Inima nebună), serialul "Gumus" (Iubire de argint) este cel care în 2005 a catapultat dizis-urile turcești pe scară mondială, în condițiile în care a fost extrem de popular în Orientul Mijlociu. A urmat "Magnificent Century" (Suleyman Magnificul) care a captivat audiența din Balcani.
În aceste condiții, Turcia, care odată era importator de telenovele sud-americane, exportă acum serialele sale în această regiune. Președintele Venezuelei, Nicolas Maduro, a vizitat platourile pe care se filma serialul "Resurrection: Ertugrul"(Putere și Glorie) în 2018, o dovadă a popularității dizis-urilor turcești în țara sa.
Haley Uganadi, fondatoarea platformei "Dizilah", dedicată fanilor serialelor turcești, spune că popularitatea lor se datorează temelor care se concentrează pe familie, prietenie și dragoste, care în mod frecvent au drept fundal stilul de viață luxos din Istanbul sau istoria Turciei.
"Oferă ceva pentru toată lumea, indiferent de unde ești", spune Haley Uganadi. Platforma sa înregistrează 1,5 milioane de urmăritori în fiecare lună, cu fani din SUA, Canada, Grecia, India și Pakistan.
Izzet Pinto arată spre caracterul concentrat pe familie al serialelor turcești. "Nu există nuditate sau înjurături. Deci este ceva ce poate fi urmărit în familie", explică Izzet Pinto.
Într-o pauză de filmare, actorul Ozcan Deniz, cunoscut pentru că a jucat în seriale precum "Mireasa din Istanbul", spune că diversificarea este esențială pentru ca industria să continue să crească. "Țările care nu au putut să facă trecerea la ceva diferit sunt acum codașe la capitolul exporturi de seriale. Turcia profită de elanul actual, dar dacă nu va putea să se diversifice, dacă nu poate spune și alte povești, totul se va opri undeva", spune Deniz.
CITEȘTE ȘI CFR reduce viteza de circulație a trenurilorUn exemplu este Riia Toivanen, care împreună cu mama sa a făcut un tur al studiourilor Bozdag Film, un vast complex de studiouri în nordul Istanbulului, unde au fost filmate serialele istorice "Resurrection: Ertugrul"(Putere și Glorie) și "Foundation: Osman" (Osman Întemeietorul). Toivanen spune că seriale romantice "Black Money Love" (Dragoste de Contrabandă) și "Endless Love" (Dragoste Infinită) au fost cele care au adus-o la Istanbul. "Îmi place foarte mult cultura turcească. Aceste seriale sunt foarte prietenoase și conțin multă dramă", spune tânăra finlandeză.
Deniz Gurgen Atalay, profesor de film și televiziune la Universitatea Bahcesehir din Istanbul spune că în 2023 industria serialelor a generat venituri de un miliard de dolari din exporturi și a avut un impact important asupra turismului, în special în Istanbul.
"Sectorul serialelor de televiziune are o contribuție uriașă. Imaginea Istanbulului prezentată de seriale, mâncarea, băuturile, muzica, standardele de viață și cultura locală creează un loc foarte plăcut în cadrul serialelor", spune Atalay.