Secretarul general al ONU, Antonio Guterres, a scris Rusiei, Ucrainei și Turciei pentru a-și exprima îngrijorarea cu privire la aplicarea acordului ce permite, în condiții de siguranță, exportul de cereale din mai multe porturi ucrainene de la Marea Neagră, a declarat vineri un purtător de cuvânt al ONU. În același timp, Kremlinul a declarat că perspectivele nu sunt "atât de bune" în ceea ce privește prelungirea dincolo de data de 18 mai a acordului încheiat anul trecut cu medierea Turciei și ONU, relatează Reuters.
Acordul a ajutat la soluționarea unei crize alimentare globale despre care oficialii ONU au declarat că a fost agravată de cel mai sângeros război din Europa de la cel de-al Doilea Război Mondial încoace, scrie News.ro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Încheiat în iulie anul trecut, acordul a creat un coridor protejat în Marea Neagră pentru a permite reluarea exporturilor din trei porturi din Ucraina, un producător important de cereale și semințe oleaginoase. După invazia Rusiei în Ucraina, din februarie 2022, porturile ucrainene au fost blocate, ambele părți plasând totodată în apă numeroase mine.
Potrivit acordului încheiat în vara anului 2022, a fost creat un coridor special securizat, iar toate navele sunt inspectate de oficiali din Rusia, Ucraina, Turcia și ONU în apele din apropierea Turciei, la intrarea și ieșirea din Ucraina.
RUSIA BLOCHEAZĂ INSPECȚIILE
Prelungit deja o dată în toamna anului trecut, pentru patru luni, acordul a mai fost prelungit anul acesta dar doar pentru 60 de zile, din cauza condițiilor pe care le pune Rusia. Acordul urmează să expire la 18 mai și în prezent există discuții dificile pentru a-l păstra viabil. Moscova vrea să-și maximizeze șansele de a obține noi concesii și derogări de la sancțiuni.
Între timp, zeci de nave așteaptă să fie inspectate înainte de a ajunge în Ucraina. Națiunile Unite au declarat că marți nu au fost inspectate nave în cadrul acordului, "deoarece părțile au avut nevoie de mai mult timp pentru a ajunge la un acord privind prioritățile operaționale". Inspecțiile au fost reluate miercuri.
"Secretarul general a scris scrisori părților și lucrăm cu sârguință, în strânsă colaborare cu Turcia, pentru a menține continuarea acordului vital", a declarat vineri purtătorul de cuvânt al ONU, Stephane Dujarric.
"Există puncte de vedere diferite cu privire la navele care urmează să fie înregistrate și inspectate în zilele următoare", a explicat Dujarric, adăugând că există "discuții active" pe această temă în cadrul Centrului comun de coordonare de la Istanbul, care este format din oficiali ruși, ucraineni, turci și de la ONU.
Dujarric a precizat că vineri au fost inspectate două nave pentru intrare și două pentru ieșire.
Inspecțiile de intrare deveniseră mai puțin eficiente, deoarece Rusia a început să insiste asupra unei liste aleatorii de nave care să fie alese pentru inspecție în fiecare zi, a declarat o sursă familiarizată cu situația, la începutul acestei săptămâni.
Luna trecută, Rusia a fost de acord să reînnoiască acordul de export de cereale pentru cel puțin 60 de zile, jumătate din perioada prevăzută, iar Moscova a declarat că va lua în considerare o nouă prelungire doar dacă vor fi îndeplinite mai multe cerințe legate de propriile sale exporturi.
Ministerul de Externe al Rusiei a declarat joi că "nu mai este necesar să se vorbească despre o nouă prelungire a inițiativei de la Marea Neagră după 18 mai" dacă nu se înregistrează progrese în rezolvarea a ceea ce a numit "probleme sistemice" cu propriile sale exporturi de alimente și îngrășăminte.
CE A FOST EXPORTAT?
În cadrul acestui pact, a fost creat un canal de transport maritim sigur, iar Ucraina a putut exporta 27,7 milioane de tone de produse agricole, inclusiv 13,9 milioane de tone de porumb și 7,5 milioane de tone de grâu.
Aceasta reprezintă aproximativ 60% din exporturile de porumb ale Ucrainei în actualul sezon 2022/23 și 56% din exporturile de grâu.
Alte produse de bază expediate includ semințe de rapiță, ulei de floarea-soarelui, șrot de floarea-soarelui și orz.
Principalele destinații au fost China (6,3 milioane de tone), Spania (4,8 milioane) și Turcia (3 milioane).
DE CE S-AR PUTEA CA RUSIA SĂ SE RETRAGĂ DIN PACT?
Rusia a declarat că nu va exista nicio prelungire a acordului, dacă Occidentul nu elimină obstacolele din calea exportului de cereale și îngrășăminte rusești, inclusiv reconectarea Băncii Agricole Ruse (Rosselkhozbank) la sistemul de plăți SWIFT.
Printre alte cereri se numără reluarea livrărilor de mașini agricole și piese de schimb, ridicarea restricțiilor privind asigurările și reasigurările, reluarea transportului de amoniac prin conducta Togliatti-Odesa și deblocarea activelor și a conturilor companiilor rusești implicate în exporturile de alimente și îngrășăminte.
Există însă puține semne că Occidentul va fi de acord cu aceste cereri.
POATE CORIDORUL SĂ FUNCȚIONEZE FĂRĂ RUSIA?
Porturile ucrainene au fost blocate înainte de încheierea acordului, în iulie anul trecut, și nu este clar dacă ar fi posibilă expedierea de cereale dacă Rusia s-ar retrage.
Ratele de asigurare, care sunt deja ridicate, ar putea crește, iar armatorii s-ar putea dovedi reticenți în a permite navelor lor să intre într-o zonă de război fără acordul Rusiei.
Printre riscurile pe care asigurătorii ar trebui să le ia în considerare s-ar număra prezența navelor marinei rusești în apele Mării Negre și a minelor maritime plutitoare.
ESTE CORIDORUL NECESAR DACĂ RECOLTELE UCRAINENE SE REDUC?
Se preconizează că exporturile de cereale ale Ucrainei vor scădea în sezonul 2023/24, după ce, din cauza războiului, fermierii au plantat mai puțin porumb și grâu.
Cu toate acestea, condițiile climatice favorabile ar putea limita amploarea declinului.
Consiliul Internațional al Cerealelor a prognozat că recolta de porumb a Ucrainei va scădea la 21 de milioane de tone, față de 27 de milioane în sezonul precedent, iar exporturile vor scădea la 15 milioane de tone, de la 20,5 milioane.
Producția de grâu a Ucrainei este prognozată să scadă la 20,2 milioane de tone, de la 25,2 milioane în 2022/23, iar exporturile să fie de 11 milioane, față de 14,5 milioane în sezonul precedent.
Exportul acestor volume de cereale prin estul Uniunii Europene ar fi atât dificil din punct de vedere logistic, dar și costisitor, în special pentru culturile cultivate în regiunile estice ale Ucrainei, care se confruntă cu un traseu lung și dificil doar pentru a ajunge la graniță.
POATE UCRAINA SĂ EXPORTE MAI MULTE CEREALE PRIN RUTE TERESTRE?
De la începutul conflictului, Ucraina a exportat volume substanțiale de cereale prin țările din estul UE, în special prin Ungaria, Polonia și România.
Cu toate acestea, au existat multe provocări logistice, inclusiv ecartamente diferite ale căilor ferate. Rețeaua feroviară ucraineană este în ecartament de 1.520 mm, la fel ca în cazul altor țări post-sovietice. Țările din Uniunea Europeană de Est folosesc ecartament de 1.435 mm, ceea ce face imposibilă circulația trenurilor de la o rețea la alta fără întrerupere.
O altă problemă este faptul că fluxul de cereale ucrainene prin estul UE provoacă deja agitație în rândul fermierilor din regiune, care spun că acestea au subcotat livrările locale și au fost cumpărate de fabrici, lăsându-i fără o piață de desfacere pentru propriile recolte.
Săptămâna trecută, Polonia a blocat temporar importurile de cereale ucrainene pentru a atenua impactul asupra prețurilor, deși a declarat că acestea vor putea în continuare să tranziteze țara. Fermierii români au blocat, la rândul lor, traficul și controalele de frontieră cu tractoare și camioane, după ce anterior astfel de acțiuni fuseseră întreprinse și de colegii bulgari.
Fermierii ucraineni au respins afirmațiile potrivit cărora exporturile lor reduc profitabilitatea în alte părți. Cu toate acestea, disensiunile s-ar putea intensifica dacă Ucraina va trebui să exporte un volum semnificativ mai mare prin Europa de Est.
A ATENUAT CORIDORUL CRIZA ALIMENTARĂ?
Livrările reduse din partea principalului exportator de cereale, Ucraina, au jucat un rol în criza mondială a prețurilor la alimente.
Printre alți factori se numără fenomenele climatice extreme și consecințele pandemiei COVID-19.
În cazul în care coridorul ar fi închis, acest lucru ar duce la o creștere bruscă a prețurilor globale ale cerealelor, în condițiile în care multe țări se confruntă deja cu o creștere abruptă a costului importurilor de alimente și combustibil.
Programul Alimentar Mondial al Națiunilor Unite a declarat luna aceasta că insecuritatea alimentară rămâne la niveluri fără precedent.