Turismul românesc, sărac, bolnav și neînarmat, pornește la vânătoare de ruși

Turismul românesc, sărac, bolnav și neînarmat, pornește la vânătoare de ruși
Liviu Iancu
Liviu Iancu
scris 1 feb 2016

N-a împlinit nici măcar patru luni la cârma turismului românesc tânăra Anca Nedea, că se mândrește deja cu o acțiune pe care o consideră fără precedent: a luat cu asalt piața rusă și a pus România pe harta turistică a urmașilor lui Tolstoi, Cehov și Gorbaciov, care până acum nu știau nimic despre noi. Fără buget de promovare și cu un site al României cu care i-ar fi rușine și celui mai slab elev dintr-un liceu de informatică, Nedea speră să aducă în România, anul viitor, peste 100.000 de ruși, față de 27.000 în 2014, iar asul din mâneca sa este turismul balnear.

Din cei 27.967 de ruși care s-au cazat în România în 2014, după cum spune Statistica, în stațiunile balneare au mers doar 439. Cu alte cuvinte, doar 1,5% din rușii care au ajuns la noi, deci au aflat cumva de țara noastră și ne-au studiat oferta turistică, au ales să meargă la băi. Chiar și pe litoral, renumit pentru cât este de neatractiv în ochii turiștilor străini, au ajuns 1.244 de ruși în urmă cu doi ani, de trei ori mai mulți decât la Govora și Herculane, după cum arată datele Institutului Național de Statistică, transmise la solicitarea Profit.ro.

Urmărește-ne și pe Google News

În Deltă, considerată de Nedea un alt atu în încercarea de a-i atrage, au venit, în 2104, doar 28 de ruși. În schimb, 22.240 au fost în București și orașele reședință de județ, ceea ce poate însemna nu neapărat că sunt turiști de city break, ci că sunt oameni de afaceri ajunși aici cu diverse treburi. La munte au mers 2.216 persoane, iar în alte zone sau pe trasee turistice - 1.620.

Anul 2014 ar putea părea un accident, dacă n-am ști că în primele 11 luni din 2015 au ajuns în România mai puțin de 23.000 de ruși, dintre care 298 în stațiunile balneare (0,99%), 13 persoane în Deltă și 932 pe litoral. Un avantaj este că se pleacă de foarte jos și, dacă anul viitor vor ajunge cu un autocar 40 de ruși în Deltă, șefa ANT va putea susține, fără să greșească, că a triplat fluxul. 

Anca Nedea n-a consultat, probabil, aceste date, când a plecat la Moscova, zilele trecute, în fruntea unei delegații oficiale din care au făcut parte 20 de turoperatori români importanți, specializați pe incoming. O delegație care, după cum a anunțat ANT într-un comunicat, "a repurtat un succes fără precedent". Delegația a participat la un eveniment unde s-a întâlnit cu 100 de turoperatori ruși, specializați pe outgoing, bloggeri, ziariști și specialiști. Aceștia, mai spune comunicatul ANT, amintindu-ne de știrile din Scânteia anilor '80 cu vizitele glorioase ale "Tovarășului" peste granițe, "au fost entuziasmați" de prezentările susținute de reprezentanții mediului privat, "dar și de energia și pasiunea" cu care au vorbit atât președintele Autorității Naționale pentru Turism, adică Nedea, cât și ambasadorul României în Federația Rusă. Participanții la eveniment, mai spune comunicatul, al cărui stil l-ar face invidios chiar și pe redactorul-șef de la Scânteia anilor '80, "au fost atât de impresionați de informațiile primite, de bogăția culturală și naturală, de istoria pe care o poate oferi România, dar și de resursele existente pe partea de balneo și turism medical, încât până la sfârșitul zilei au reacționat deja, România fiind invitată la evenimente organizate pe parcursul anului 2016 pe partea de balneo și turism medical".

Anca Nedea a povestit luni, într-o conferință de presă, că delegația română le-a prezentat rușilor oferte din zona turismului balnear, dar și regiunile României, cu imagini. Dar vârful de lance rămâne balnearul. Nedea n-a explicat ce o face pe ea să creadă că rușii ar vrea să vină la tratament, când doar 1% dintre cei care ajung la noi în țară sunt tentați de băi. Ea a constatat că rușii nu știu nimic despre țara noastră, deși există de mulți ani acolo un birou de promovare turistică a României.

Cineva încearcă să sufoce turismul cu perna CITEȘTE ȘI Cineva încearcă să sufoce turismul cu perna

De ce, aflând aceste lucruri, n-a demis-o pe șefa biroului respectiv? "Nu poți să-i ceri unui subaltern și să-l întrebi de ce e ineficient, când nu i s-au trasat obiective", a explicat șefa turismului românesc. Ea a spus că încearcă să aducă în fiecare din următorii ani peste 100.000 de ruși în România, de trei patru ori mai mulți decât vin acum. Întrebată de ce nu s-a atins până acum adevăratul potențial al României, Nedea a răspuns scurt: "Pentru că n-a fost promovată". Atunci, dacă nu știu nimic despre noi, de ce crede Nedea că vor fi atrași de băi și nu de vulcanii noroioși sau de Delta Neajlovului? Pentru că nimic din datele pe care le avem nu arată un apetit al rușilor pentru stațiunile noastre balneare.

Este greu de crezut că cifra avansată de șefa ANT ar putea avea vreo legătură cu realitatea, în condițiile în care, în ultimii 5-6 ani, turismul românesc a avut, din fondurile europene, un buget de promovare de 60 de milioane de euro, din care a cheltuit cam 40 de milioane de euro (restul fiind pierdut, pentru că n-au fost proiecte eligibile), iar din 2016 bugetul a scăzut sub 500.000 de euro pe an, bani cu care vor trebui organizate zeci de târguri internaționale în mai multe țări. Ce rămâne din banii aceștia pentru Rusia? 

Fără să fie unică, inițiativa Ancăi Nedea nu e nici măcar originală. În vara lui 2009, ministrul Turismului din acea vreme, Elena Udrea, s-a întâlnit și a semnat un protocol cu omologul său rus, care presupunea organizarea unor vizite ale tutoperatorilor ruși în România și ale celor români în Rusia, cu implicarea ambasadelor celor două state, care să le sprijine demersurile. Rezultatul a fost că dacă în 2008, fără niciun acord și niciun protocol veniseră în România 17.400 de ruși, în 2009 au mai ajuns doar 13.400, iar în 2010 - 14.900. "Am fost, am văzut, am semnat… Dar s-a și întâmplat ceva”, a spus Udrea pentru Profit.ro, adăugând că România a avut o campanie de promovare în Rusia, un eveniment de prezentare a turismului balnear, care s-a soldat cu contracte ale agențiilor de turism cu operatorii balneari. Deci rezultatele efortului de a ieși în față cu oferte la băi ne-au adus în anii următori câteva sute de ruși în stațiunile balneare.

Poate rezultatele s-au văzut mai târziu, dar n-au fost spectaculoase: 19.500 turiști în 2011. În 2012 au ajuns aproape 27.900 de turiști, iar în 2013 - 29.300. Și dacă în acei ani, când România arunca cu banii de promovare pe la toate târgurile, n-am reușit să atragem mai mult de 30.000 de ruși, cum am putea acum, cu zero lei pentru reclamă, să aducem aici 100.000? Și de ce ieșim tot cu ofertele balneare, când e clar că nu sunt interesante pentru ruși? N-au analizat cei de la ANT statisticile și Nedea a preluat, poate, de la aceiași oameni care i-au făcut temele Elenei Udrea, ideea cu turismul balnear?

Și în anii care au urmat după Udrea cei care au condus turismul au încercat, fără să-și facă un titlu de glorie, să atragă ruși în România. Maria Grapini, fost ministru delegat pentru IMM, Mediu de Afaceri și Turism în perioada decembrie 2012-martie 2014, a afirmat pentru Profit.ro că nu a exclus din acțiunile de promovare piața rusă. Ea spune că rușii nu ajung în România în primul rând pentru că se obține greu viză. Întrebată dacă este de acord cu Anca Nedea, care spunea că rușii nu știau, până la vizita ei la Moscova, mai nimic de România, Maria Grapini a răspuns: “Da’ de unde!”. După care a adăugat: “Da’ de unde! Nu cred că rușii nu cunosc România”. Ea a explicat că România a mers chiar și cu filme de promovare pe piața rusă și a participat an de an la târguri acolo, iar firmele românești de turism s-au întâlnit acolo cu cele rusești.

Și Florin Jianu, fost ministru pentru IMM și Turism, imediat după Grapini, a spus, pentru Profit.ro, că în mandatul său a semnat pentru ca România să participe la două târguri la Moscova, unul în martie și altul în septembrie, și a continuat demersul pentru acordarea vizelor și după semnarea unui protocol în 2013. “De lăudat inițiativa de acum a ANT, dar departe de a fi prima sau una istorică”, a adăugat el.

Mirela Matichescu, care a fost, din februarie 2013 și până în octombrie 2015 vicepreședinte, respectiv președinte al ANT, a spus că și pe vremea ei s-au făcut acțiuni pe piața rusă și chiar, în 2013, s-a întâlnit la Moscova cu omologul ei și cu ambasadorul român de acolo. Din păcate, a explicat ea, vizele se obțineau destul de greu, într-un termen de aproape o lună. “Noi am legat niște relații și am vorbit cu turoperatorii, deci ei au trimis turiști”, a mai spus ea.

Agențiile: Românii vor sta departe de Istanbul o vreme, dar după câteva luni uită CITEȘTE ȘI Agențiile: Românii vor sta departe de Istanbul o vreme, dar după câteva luni uită

Privită superficial, acțiunea ANT de acum este explicabilă: Putin le-a interzis turoperatorilor ruși să mai ducă turiști în Turcia, unde trimiseseră anul trecut, doar în Antalya, mai mult de 3 milioane de persoane. Dar să speri să aduci aici măcar o mică parte din ei, obișnuiți în Turcia cu hoteluri all inclusive de cinci stele și cu servicii aproape fără egal în Europa, este iarăși o dovadă de naivitate.

După ce se va trage linie, vom constata că tot rușii vor fi cei care au câștigat și de data asta. Discuțiile purtate cu rușii de delegația condusă de Anca Nedea au durat, potrivit comunicatului ANT, 7 ore și “s-au finalizat cu o masă românească”, oferită de ambasada României. Chiar dacă nu va crește numărul de ruși, delegația României de peste 20 de oameni s-a ales cu o plimbare la Moscova, o parte din ea suportată din bani publici. De partea cealaltă, cu toate că n-au aflat nimic nou despre România, rușii s-au ales cu o masă gratis și cu 20 de turiști români cu bani, care au stat câteva zile în țara lor și, în afară de orele de discuții, s-au plimbat, au mâncat și au făcut shopping.

Deci, ca de fiecare dată în relația cu rușii, când e vorba de “finalizare", ei sunt de partea bună a problemei.

viewscnt
Afla mai multe despre
nedea
turism
rusi
romania