Reprezentanții turoperatorului Christian Tour anunță că vor contesta amenda în valoare de 90.000 de lei dată de Autoritatea pentru Protecția Consumatorului, despre care spun că au aflat din presă, întrucât ANPC nu a transmis oficial procesul verbal privind constatarea unor abateri și sancțiunile aplicate.
Agenția de turism Christian Tour a fost amendată de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) cu 90.000 de lei pentru mai multe nereguli, printre care afișarea prețului în euro la pachete de servicii turistice din România și indicarea unor reduceri fără a se putea demonstra acest lucru în istoricul prețului, scrie News.ro.
ANPC a anunțat, joi, printr-un comunicat de presă, că reprezentanții Comisariatului pentru Protecția Consumatorilor al Municipiului București (CPCMB) au verificat respectarea prevederilor legale la șapte agenții de turism aparținând operatorului economic SC Christian'76 Tour SRL, ca urmare a numărului însemnat de reclamații primite, pe această temă.
”Reprezentanții turoperatorului Christian Tour anunță că vor contesta amenda în valoare de 90.000 de lei dată de Autoritatea pentru Protecția Consumatorului, despre care spun că au aflat din presă, întrucât ANPC nu a transmis oficial procesul verbal privind constatarea unor abateri și sancțiunile aplicate. Însă, pe baza informațiilor apărute în spațiul public, își propun să demonteze punct cu punct acuzațiile care li se aduc”, arată compania.
Astfel, în urma verificării sediilor Christian Tour, comisarii ANPC au găsit două unități a căror autorizație era în curs de prelungire.
“Conform legislației, noi avem obligația de a face o notificare de prelungire a autorizației, urmată de reînnoirea automată – o procedură administrativă care, ca multe altele în România, nu face decât să complice activitatea mediului privat. Dar această situație nu a afectat și nici nu afectează activitatea sediilor ori pe turiștii care ne intră în agenții. Noi nu fugim nicăieri cu banii turiștilor. Suntem cel mai mare turoperator român, cu capital 100% autohton. De asemenea, suntem una dintre cele mai longevive agenții - anul acesta, împlinim 25 de ani de activitate și am crescut datorită turiștilor noștri, a căror satisfacție reală reprezintă prioritatea zero pentru noi”, afirmă Cristian Pandel, owner Christian Tour.
Reprezentantul Christian Tour le cere autorităților ca, înainte de a aplica sancțiuni, să deruleze campanii de informare în rândul operatorilor economici, și susține că în România nu există conceptul de prevenție și nici de informare. Solicitarea vine în contextul în care există o confuzie privind politica de afișare a prețurilor în euro, care se regăsește pe lista abaterilor menționate de ANPC.
“Noi știm că agenția de turism are dreptul de a afișa prețurile în euro printr-o excepție a BNR. Și așa ni se pare și corect: suntem țară membră a Uniunii Europene, vorbim de ani buni despre aderarea la zona euro, iar prețurile sunt afișate în euro la tot pasul, atât online, cât și în magazine fizice. De ce, de exemplu, abonamentele la telefoane mobile pot fi în euro, iar pachetele turistice, nu?”, întreabă Cristian Pandel.
Comisarii autorității au sancționat și lipsa afișării cursului de schimb valutar în agenții.
“În era digitalizării, ANPC ne cere să afișăm cursul printat, în condițiile în care noi facem eforturi, inclusiv financiare, să automatizăm toate procesele și să eliminăm obiceiul de a imprima inutil documente. Dar acuzația care ni se aduce este relevantă pentru o instituție a statului în care <dosarul cu șină> este nu doar o practică larg răspândită, ci o mentalitate per se”, comentează Pandel.
Comisarii ANPC mai susțin că au constatat indicarea unor reduceri de prețuri fără a se putea demonstra această diminuare în istoricul prețului și menționarea prețurilor folosind sintagma ”de la...” fără a preciza un preț maxim.
“Este încă o dovadă că statul nu înțelege cum funcționează această industrie. În primul rând, sintagma <de la…> nu e o invenție a Christian Tour; este o expresie utilizată pe scară largă de companii în marketing, nu o practică înșelătoare, așa cum s-ar sugera. Cât privește faptul că nu este precizat un preț maxim, asta arată din nou o profundă necunoaștere a domeniului: un pachet turistic poate fi personalizat, iar turistul poate cere, de exemplu, să zboare cu un avion privat în Maldive, unde să închirieze o insulă întreagă. În turism, nu există un maxim, există cât dorește turistul să plătească pentru vacanța lui”, mai arată CEO-ul Christian Tour.
Anual peste 400.000 de turiști români aleg să își achiziționeze vacanțele prin Christian Tour, adaugă el.
”Numărul plângerilor se situează statistic la un procent extrem de mic de sub 0,96 la mie. Cu siguranță noi ne dorim să fie totul perfect, dar din păcate numai Dumnezeu este perfect în lumea asta”, a încheiat Cristian Pandel.
Echipele de control ale ANPC au constatat indicarea unor reduceri de prețuri fără a se putea demonstra această diminuare în istoricul prețului, menționarea prețurilor folosind sintagma ”de la...” fără a preciza un preț maxim, indicarea taxei incluse, nefiind specificat clar la ce tip de taxe se referă mențiunea, în condiția în care în contract apăreau și taxe neincluse.
De asemenea, comisarii au mai descoperit afișarea prețului în euro la pachete de servicii turistice din România, lipsa afișării cursului de schimb valutar în agenții și existența a două puncte de lucru cu sediu expirat.
În urma controalelor realizate, reprezentanții Comisariatului pentru Protecția Consumatorilor al Municipiului București (CPCMB) au aplicat amenzi în valoare de 90.000 lei, trei avertismente și au formulat șapte propuneri de încetare a practicilor incorecte.
ANPC îndeamnă consumatorii ca la achiziția unui pachet de servicii turistice să solicite toate informațiile legate de destinație, cazare, transport, serviciile de masă, precum și de modalitățile de plată.
De asemenea, turistul trebuie să fie informat cu privire la regimul pașapoartelor și al vizelor, dar și al formalitățile de sănătate, necesare pentru călătorie și ședere.
ANPC a mai menționat că agențiile de turism au obligația să încheie polițe de asigurare cu societăți de asigurare agreate de Ministerul Turismului.
”În contractul de comercializare a pachetelor de servicii turistice încheiat între agențiile de turism și turiști, indiferent de modul de prezentare a acestuia (catalog, pliant sau alt înscris) este obligatoriu să se consemneze faptul că turistul este asigurat pentru insolvabilitatea sau falimentul agenției de turism, precum și condițiile și termenele în care turistul poate solicita plată despăgubirilor”, a precizat ANPC.