Nu știi ce să împachetezi din garderoba ta pentru o vacanță în Japonia? Dacă zburați cu Japan Airlines, răspunsul ar putea fi: Nimic! - scrie CNN. Transportatorul aerian al Japoniei a început o perioadă de testare, timp de un an, a unui serviciu care permite călătorilor să rezerve un set de haine - ce acoperă diferite stiluri vestimentare și anotimpuri - și să îl primească la hotel, la sosire. La sfârșitul sejurului, hainele sunt returnate, pentru a fi spălate și reintroduse în sistem.
Denumit cu un joc de cuvinte în engleză "Any Wear, Anywhere" (Orice haină, oriunde), serviciul este valabil până la sfârșitul lunii august 2024, iar Japan Airlines spune că ar putea reduce emisiile de carbon prin reducerea greutății transportate de avioanele sale, scrie News.ro.
Programul "Any Wear, Anywhere" estimează că 10 kilograme scutite în bagaje echivalează cu 7,5 kilograme mai puține emisii - echivalentul funcționării unui uscător de păr, 10 minute pe zi, timp de 78 de zile.
"Îmi place să călătoresc și am fost în multe țări străine, dar întotdeauna mi-a fost incomod să târăsc după mine bagajele sau să spăl rufele în străinătate", spune Miho Moriya, care a venit cu ideea și gestionează Any Wear, Anywhere pentru Sumitomo, compania japoneză care se ocupă de rezervări, livrări și spălarea hainelor. "Când călătoresc, cele mai importante trei lucruri pentru mine sunt cazarea, mâncarea și îmbrăcămintea", adaugă ea. "Când călătorim în străinătate, există hoteluri și restaurante care oferă cazare și mâncare la fața locului, dar nu și îmbrăcăminte. De ce trebuie să ne aducem hainele de acasă?" - arată ea care este raționamentul.
ÎMBRĂCĂMINTE PENTRU TOATE ANOTIMPURILE
Miho Moriya a prezentat ideea acestui serviciu prin intermediul unei provocări antreprenoriale interne în cadrul companiei sale și spune că, odată ce a fost aprobată, după o întârziere din cauza pandemiei, a fost nevoie de "multe încercări" pentru a găsi o companie aeriană care să fie dispusă să o susțină.
Utilizatorii serviciului se conectează la site-ul web și aleg din câteva opțiuni - haine pentru femei sau bărbați; pentru ce sezon sunt; stil elegant sau casual; numărul de bluze și de pantaloni; și datele de ridicare și de returnare. Selecțiile îi vor aștepta la hotel, la prețuri care variază între 34 și 48 de dolari pentru întreaga perioadă de închiriere.
CITEȘTE ȘI Ryanair, în centrul unei polemici. Bărbat cu handicap: "Ryanair m-a abandonat!"Toate articolele de îmbrăcăminte sunt fie second-hand, fie provin din stocul excedentar al companiei, deși utilizatorii nu pot vedea aceste informații despre selecția lor.
Serviciul funcționează de la începutul lunii iulie, iar Moriya spune că răspunsul a fost extrem de pozitiv. "Avem cereri din toată lumea și din peste 115 țări în total, chiar dacă nu facem niciun fel de promovare", spune ea, adăugând că Statele Unite și Australia sunt țările de unde provin cei mai mulți utilizatori.
Adevăratul impact al testului va fi dezvăluit abia la final, după ce Japan Airlines va contabiliza economiile făcute cu greutatea și va calcula reducerea exactă a emisiilor. "Trebuie să vedem rezultatele finale înainte de a putea spune dacă acest serviciu este sustenabil sau nu", spune Moriya, adăugând că în calcule vor fi luate în considerare emisiile produse de livrarea hainelor și de spălarea acestora.
MAI PUȚINE EMISII
Reducerea greutății este o modalitate dovedită de economisire a combustibilului și de reducere a emisiilor, iar producătorii de aeronave și companiile aeriene au luat-o în considerare de mult timp, de exemplu prin proiectarea unor scaune mai ușoare pentru pasageri sau prin înlocuirea revistelor grele de hârtie cu tablete.
Chiar și schimbările mici pot avea un impact mare: atunci când Qantas și-a reproiectat vesela pentru clasa întâi și clasa business pentru a fi cu doar 11% mai ușoară, compania spune că a început să economisească 535 de tone de combustibil pe an.
Cu toate acestea, Japan Airlines trebuie să poată observa o reducere semnificativă din punct de vedere statistic a greutății bagajelor, spune Gary Crichlow, analist de aviație la firma de consultanță AviationValues. "În cazul în care stabilesc dacă pasagerii călătoresc într-adevăr cu mai puține bagaje", adaugă el, "trebuie să determine apoi dacă există o legătură de cauzalitate cu această inițiativă".
Odată ce se dovedește acest lucru, provocarea ar fi să se asigure că greutatea mai mică se traduce efectiv în reducerea consumului de combustibil. "Ceea ce contează din punctul de vedere al emisiilor este cât combustibil se consumă pentru a ridica greutatea totală a aeronavei în aer și pentru a o menține acolo până când aterizează în Japonia", explică el.
CITEȘTE ȘI Uniunea Europeană va ridica sancțiunile împotriva a trei oameni de afaceri ruși"Nu contează dacă greutatea provine de la pasageri, bagaje, marfă, echipaj sau catering. Întrucât spațiul imobiliar al aeronavei este foarte valoros, va exista întotdeauna un stimulent economic pentru a compensa greutatea redusă a bagajelor pasagerilor cu încărcătura suplimentară din cală, generatoare de venituri. Acest lucru poate să nu fie neapărat un lucru rău, vorbind în ansamblu, dacă are ca rezultat cea mai eficientă utilizare a capacității de încărcare a aeronavei. Dar se pare că acest lucru ar fi contrar scopului declarat al inițiativei. Prin urmare, transparența în ceea ce privește greutatea reală economisită pe zbor (dacă există) și consumul de combustibil redus ca urmare a acestui fapt va fi esențială", punctează Crichlow.
MAI PUȚINE DEȘEURI
Nina Gbor, expert și educator în domeniul modei durabile, consideră că proiectul este un pas pozitiv. "Adesea, oamenii își cumpără haine noi doar pentru vacanțe și călătorii de afaceri, astfel încât acest serviciu va reduce aceste deșeuri inutile de haine și resursele primare utilizate pentru fabricarea de haine noi. De asemenea, se utilizează stocul excedentar și hainele de ocazie care de obicei ar ajunge la groapa de gunoi sau la incinerare”, arată ea.
"Prelungirea duratei de viață a hainelor cu doar nouă luni suplimentare de utilizare activă reduce amprenta de carbon, de apă și de deșeuri cu aproximativ 20-30% fiecare", precizează Nina Gbor.
Ea consideră că inițiativa ar trebui să fie îmbrățișată de mai multe companii aeriene. "Având în vedere că se preconizează că zborurile globale vor ajunge la 32,4 milioane de pasageri în 2023, modelul de închiriere de haine ar trebui să fie replicat de alte companii aeriene din întreaga lume dacă sunt serioase în ceea ce privește susținerea economiei circulare și atingerea obiectivelor de sustenabilitate", subliniază Nina Gbor.
Moriya împărtășește această ambiție și speră să extindă parteneriatul cu Japan Airlines la alți membri ai Alianței OneWorld - care include American Airlines, British Airways și Quantas - și apoi la alte alianțe. "Scopul nostru final este să extindem serviciul în toată lumea", spune ea.