Din punct de vedere legal, persoanele care și-au cumpărat vacanțe și doresc să le anuleze, în cazul unor circumstanțe inevitabile și extraordinare, au posibilitatea să își recupereze integral sumele plătite către operatorii de turism, însă nu pot beneficia de despăgubiri suplimentare, a informat miercuri Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri.
Marți, 25 februarie, președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), Eduardt Cozminschi, a avut o întâlnire cu Emil-Răzvan Pîrjol, secretar de stat în Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri – Direcția Generală Turism, Nicolae Demetriade, președinte al Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT) și Paul Silviu Anghel, director general ANPC.
CITEȘTE ȘI Ce așteptări avem de la anul fiscal 2020?”Având în vedere extinderea epidemiei de coronavirus, s-au discutat viitorii pași care trebuie urmați pentru eventualele sesizări și reclamații din partea consumatorilor. Se recomandă tuturor turiștilor să trateze cu calm această situație, să respecte măsurile de prevenire recomandate de autoritățile sanitare și să-și continue planurile de călătorie în zonele în care companiile aeriene operează normal”, arată un comunicat emis miercuri de minister.
În toate cazurile în care există contracte care reglementează raporturile dintre agenții de turism și călători, acestea trebuiesc respectate și numai în cazul celor care urmau să se deplaseze în zonele grav afectate din China, respectiv provincia Wuhan, dar și în alte orașe precum Beijing, Shanghai și Shenzhen, cât și în nordul Italiei, să se poarte discuții cu operatorii economici din turism pentru a găsi cele mai bune soluții pentru consumatori, scrie News.ro.
”Din punct de vedere legal, persoanele care și-au cumpărat vacanțe și doresc să le anuleze, în cazul unor circumstanțe inevitabile și extraordinare, au posibilitatea să își recupereze integral sumele plătite către operatorii de turism, însă nu pot beneficia de despăgubiri suplimentare. Conform art. 13, alin. (3) din Ordonanța nr. 2/2018 privind comercializarea pachetelor de servicii de călătorie, 'prin excepție de la alin. (1), călătorul are dreptul să înceteze contractul privind pachetul de servicii de călătorie înainte de începerea executării pachetului, fără a plăti vreo penalitate de încetare în cazul unor circumstanțe inevitabile și extraordinare care se produc la locul de destinație sau în vecinătatea imediată a acestuia și care afectează în mod semnificativ executarea pachetului sau care afectează semnificativ transportul pasagerilor la destinație'. Prin circumstanțe inevitabile și extraordinare înțelegem, conform art. 3, alin. (3) din Ordonanța nr. 2/2018, o situație care nu poate fi controlată de partea care invocă o astfel de situație și ale cărei consecințe nu ar fi putut fi prevăzute și evitate chiar dacă s-ar fi luat toate măsurile rezonabile”, arată ministerul.
În prezent, în România nu există niciun caz confirmat de infecție cu virusul COVID-19 (coronavirus).
”Pentru prevenire, este indicat să evitați contactul cu persoanele care sunt suspecte de infecții respiratorii acute. Spălarea și dezinfectarea mâinilor sunt acțiuni decisive pentru a preveni infecția și nu luați medicamente antivirale și antibiotice decât în cazul în care vă prescrie medicul. Curățați toate suprafețele cu dezinfectanți pe bază de clor sau alcool și utilizați masca de protecție doar în cazul în care suspectați că sunteți bolnav sau în cazul în care acordați asistență persoanelor bolnave. Nu în ultimul rând, sunați la 112 dacă aveți simptome respiratorii acute (tuse, febră, dureri de gât, scurtarea respirației) sau v-ați întors din China sau din zonele în carantina din Europa de cel puțin 14 zile”, informează Ministerul Economiei.
Totodată, le recomandă cetățenilor să se informeze permanent de pe canalele oficiale ale Ministerului Sănătății, Ministerul de Externe, Ministerul Afacerilor Interne și Departamentul pentru Situații de Urgență.
Referitor la cetățenii români aflați în zonele afectate din Italia, pot solicita asistență consulară la numerele de telefon ale Ambasadei României la Roma: +390683523358; +390683523356; +390683523369, +390683523371, +390683523374, +390683523352; +390683523344, Consulatului General al României la Milano: +39 0240098207, +39 0240074018 și Consulatului General al României la Trieste: +39 040 411 652, +39 040 452 8136, +39 040 416 350, apelurile fiind redirecționate către Centrul de Contact și Suport al Cetățenilor Români din Străinătate (CCSCRS) și preluate de către operatorii Call Center, în regim de permanență.
Românii care se confruntă cu o situație dificilă, specială, cu caracter de urgență, au la dispoziție și numărul de telefon de permanență al Ambasadei României la Roma: +393451473935, respectiv al oficiilor consulare la Milano: +39 366108 1444 și Trieste: +39 340 8821688.