Proprietarii hotelului Ambasador din București au făcut o plângere preliminară administrativă împotriva unei hotărâri a Primăriei Capitalei prin care a fost instituită, exclusiv pentru hotelieri, o nouă taxă, numită "taxa specială de promovare turistică a Bucureștiului", în cuantum de 1% din veniturile obținute în urma încasărilor din cazări. Reprezentanții hotelului susțin că taxa încalcă legea și discriminează hotelurile.
Ambasador a formulat o plâgere administrativă prealabilă împotriva hotărârii Consiliului General al Municipiului București (CGMB) din 10 decembrie 2015, prin care a fost instituită exclusiv pentru hotelieri “taxa specială de promovare turistică a Bucureștiului" și a solicitat anularea parțială a hotărârii, care prevede și alte măsuri, și eliminarea taxei speciale.
Plângerea a fost transmisă CGMB pentru a fi pusă în discuție pe ordinea de zi la viitoarea ședință. Totodată, hotelul Ambasador a sesizat Prefectura Municipiului București și i-a solicitat să analizeze hotărârea, să își exercite atribuția de control al legalității acesteia și să facă demersurile necesare anulării parțiale a hotărării.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Anterior aprobării taxelor speciale și stabilirii cuantumului lor, a explicat pentru Profit.ro Iustina Dragne, avocatul firmei Ambasador, care deține hotelul, trebuia mai întăi aprobat regulamentul taxei speciale cu acordul persoanelor fizice și juridice beneficiare ale serviciilor respective, ceea ce nu se regasește în situația de față. Regulamentul de instituire a taxei a fost aprobat, potrivit avocatului, abia după instituirea taxei.
Un alt obiect al plângerii este că taxa de promovare turistică a Bucureștiului a fost institută exclusiv pentru hotelieri, ceea ce încalcă prevederile din Constituția României, potrivit avocatului. "Instituirea taxei de promovare exclusiv pentru hotelieri, pentru activitatea de cazare, este neconstituțională și încalcă principiul egalității, în condițiile în care de promovarea Bucureștiului beneficiază toți profesioniștii care desfășoară activități comerciale în Capitală, printre care restaurante, baruri, aeroporturi, firme de taximetrie și agenții de turism", a spus Iustina Dragne.
Un alt motiv de nemulțumire al celor de la Ambasador este că hotelierii din București nu sunt reprezentați de Asociația pentru Promovarea și Dezvoltarea Turismului în București.
Nicolae Istrate, acționar la Ambasador, a explicat pentru Profit.ro că asociația la care este afiliat hotelul (FPTR) nu a dorit să se implice în problema acestei taxe, motiv pentru care a stabilit, împreună cu ceilalți acționari ai firmei, să se ocupe singuri de contestarea acesteia.
Istrate recunoaște că turismul nu poate exista fără alocarea unui fond de promovare și crede că noul Guvern ar trebui sa aloce pe următorii 5 ani aproximativ 100 milioane de euro în acest sens. Pentru promovarea eficientă a turismului, spune el, este necesară crearea unei structuri independente în subordinea directă a Guvernului, care să răspundă material și penal de cheltuirea eficientă a banilor publici.
"Sunt de acord cu înființarea taxelor speciale de promovare pentru turism, la nivel local, la care să participe toți agenții economici, inclusiv cei sezonieri, ambulanți, PFA etc. Acești bani publici trebuie folosiți pentru promovarea turismului, și nu pentru acțiuni gen campanii electorale, sau evenimente de tipul <<cel mai lung cârnat>> sau <<cea mai mare pizza>>", a spus Istrate.
Deși taxa hotelieră este eliminată în noul Cod Fiscal, asociația care se ocupă de promovarea Capitalei a cerut ca hotelurile din București să plătească o taxă de 1% din tariful primei nopți de cazare în cazul fiecărui client, cu condiția ca banii să fie strânși într-un cont separat și folosiți exclusiv pentru promovarea turistică a orașului, așa cum se întâmplă deja cu Mamaia sau Oradea.
Călin Ile, vicepreședintele asociației de promovare și dezvoltare turistică a Bucureștiului, a declarat în noiembrie pentru Profit.ro că Primăria Capitalei strângea în fiecare an în jur de 3 milioane de euro din taxa hotelieră, bani care ar fi trebuit să fie folosiți pentru promovarea turistică a orașului. Banii, a spus el, se împărțeau primăriilor de sector și de-acolo nimeni din turism nu mai știa exact ce se întâmpla cu ei.
Noul Cod Fiscal prevede eliminarea taxei hoteliere, de 1% din tariful primei nopți de cazare, care ajungea la bugetele locale, dar permite aprobarea unor taxe speciale, incluziv pentru promovare. Problema este cum se cheltuiesc acești bani publici.