Agențiile de turism sunt o breaslă în care toată lumea se cunoaște cu toată lumea, dar și o industrie lăsată în vânt de autorități, care a încercat cu forțe din interior să realizeze ceva, au spus reprezentanții turoperatorilor marți, la o conferintă de presă organizată de Asociația Națională a Agențiilor de Turism (ANAT) și reprezentanți ai Consiliului Concurenței, printre care și președintele Bogdan Chirițoiu, pe tema Legii Concurentei pentru agentiile de turism.
"Lucrul la care ne uităm este scăderea prețurilor și încercăm să împiedicăm înțelegerile între companii, care reduc această posibilitate de scădere a prețurilor", a declarat președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, în deschiderea conferinței care a fost succedata de ”Cursul privind Legea Concurenței pentru Agențiile de Turism”, organizat sub egida Centrului de Formare Continuă al ANAT si susținut de societatea de avocatură D&B David și Baias.
Chirițoiu a explicat că instituția pe care o conduce suspectează că a existat o înțelegere între marii turoperatori să limiteze discounturile, adică reducerile de tarife pe care le pot oferi agențiile revânzătoare - agențiile mai mici prin care își vând ei către clienți pachetele. "Au limitat scăderea prețurilor către clienții finali. Dacă vom constata că s-a încălcat legea, vom aplica amenzi. Pe baza deciziei noastre, clienții vor putea și ei să ceară despăgubiri, în caz că prețurile au fost mai mari decât ar fi fost normal", a spus Chirițoiu.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În aceste cazuri, amenzile sunt mari și pot ajunge până la 10% din cifra de afaceri, a adăugat el, dar dacă o companie aduce la cunoștința Consiliului Concurenței o încălcare a legii de care instituția nu știa, atunci scapă cu amendă zero.
"Dacă cineva și-a dat seama că a greșit și vine și recunoaște fapta înainte ca noi să acordăm amenda, putem să ajungem la o serie de reduceri ale sancțiunilor. Noi mai dăm reduceri ale amenzilor pentru traininguri interne pe care le faceți în compania dumneavoastră, așa numitele programe de conformare. Deci dacă faceți un efort să vă instruiți angajații să nu încalce legea concurenței, în cazul în care totuși vă amendăm, vă dăm o reducere la amendă. Discutăm acum să introducem niște reduceri ale amenzii dacă faci training nu doar cu angajații tăi, ci și pe lanțul tău și cu diferiții tăi parteneri de afaceri. Dacă o companie face training și cu distribuitorii ei", a afirmat Chirițoiu.
Prezent la eveniment, Dragoș Anastasiu, unul dintre cei mai mari turoperatori din România, prezent cu trei dintre companiile sale în ancheta derulată la începutul anului de Consiliul Concurenței, a explicat că nu se poate vorbi de înțelegeri între agențiile de turism.
"Suntem o breaslă foarte vulnerabilă pentru că lucrăm cu banii în avans din partea clienților. Vin banii în avans cu 6-10 luni, și este o tentație foarte mare, pentru că în piață se intră foarte ușor. Cu 200 de lei ești în piață și sunt multe companii care vor să acumuleze banii respectivi. Există pericolul să dispărem după puțin timp", a explicat el. În acest context, directiva europeană care prevede asigurarea banilor plătiți în avans de client, în România nu funcționează, a mai spus omul de afaceri. Și atunci - a continuat el - a existat o tentație în această breaslă de autoreglementare, în condițiile în care tot dialogul pe care agențiile l-au avut cu ANT, ANPC, ASF și alte instituții s-a soldat cu rezultate zero.
"Dialogurile care au existat între noi au avut la bază această dorință de autoprotejare a imaginii și de protejare a clientului final, în contextul în care suntem foarte vulnerabili. Concluzionând, o industrie extrem de competitivă, în care toată lumea se cunoaște cu toată lumea, dar o industrie lăsată în vânt de autorități și care a încercat cu forțe din interior să realizeze ceva. Dacă au existat greșeli în acest demers, sigur că o să învățăm din ele și o să ne comportăm ca atare, dar ceea ce știu din interior este că niciodată nu a existat o înțelegere sau intenția de așa ceva", a încheiat Dragoș Anastasiu.
Consiliul Concurenței a declanșat în aprilie prima investigație pe piața produselor turistice și a pachetelor de servicii turistice privind o posibilă încălcare a regulilor de concurență de către agenții de turism, la care au fost efectuate inspecții inopinate.
Investigația a fost declanșată în urma unor informații primite printr-o sesizare anonimă înregistrată pe platforma avertizorilor de concurență.
Autoritatea de concurență suspectează unele agenții de turism că își coordonează politicile comerciale în scopul impunerii unui nivel minim de preț de vânzare a produselor turistice și/sau pachetelor de servicii turistice și al menținerii unui status-quo pe piață, începând cu anul 2013.