Producători de lux precum LVMH și Kering se confruntă cu o problemă în creștere rapidă în China: o piață gri care oferă bunuri noi, autentificate, procurate în alte țări, la reduceri majore față de prețurile practicate pe continent, cu reduceri de până la 40%.
Fluctuațiile de schimb valutar și conștientizarea creșterii a prețurilor de către cumpărătorii chinezi au dat o nouă viață arbitrajului în domeniul bunurilor de lux, dominat de o platformă de comerț electronic numită Dewu, conform BoF.
Valoarea bunurilor Louis Vuitton vândute prin Dewu a crescut cu 11%, ajungând la 2,6 miliarde de yuani (358 de milioane de dolari) în prima jumătate a anului 2024, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, au declarat persoane familiarizate cu această chestiune, arată G4Media.ro.
Aceasta reprezintă peste 14% din vânzările totale estimate ale Louis Vuitton în China de 2,3 miliarde de euro (2,5 miliarde de dolari) pentru aceeași perioadă, au declarat persoanele, care au vorbit sub rezerva anonimatului, mai notează BoF.
Vânzările de articole de la alte mărci, precum Christian Dior, Hermès, Chanel și Prada, au înregistrat, de asemenea, o creștere de două cifre în prima jumătate a acestui an pe Dewu, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, au declarat persoanele respective.
Influența în creștere a Dewu este o veste proastă pentru giganții globali ai luxului, care se confruntă deja cu încetinirea creșterii în China. În timp ce articolele revândute pe platformă au fost achiziționate oficial de la brandurile din alte țări, contribuind la venituri, aceste importuri paralele erodează marjele de profit și distrug miliardele de dolari pe care casele de modă le-au investit în construirea de magazine și operațiuni în China, raportează BoF.
Nu este clar dacă casele de lux sunt conștiente de amploarea pieței grev din China, deși directorii au semnalat pericolul unei alte forme de import paralel: Călătorii chinezi își economisesc cheltuielile pentru călătoriile în străinătate, în special în Japonia, unde yenul slab a făcut cumpărăturile mai ieftine.
„Deocamdată încă vedem o mulțime de călători chinezi, în special în Japonia, ceea ce practic spune ceva despre apetitul clienților chinezi pentru mărcile noastre”, a declarat directorul financiar al LVMH, Jean-Jacques Guiony săptămâna trecută în cadrul unui apel privind câștigurile. „Dar aceasta are un cost notabil din perspectiva profitului și a marjei”.
Vânzările LVMH în regiunea care include China au scăzut cu 14 procente în trimestrul până în iunie, dar au crescut 57% în Japonia”.
Având în vedere că yenul se află la cel mai scăzut nivel din ultimii 34 de ani față de euro, acest lucru înseamnă că o parte semnificativă a creșterii a avut loc la un preț mai mic, a declarat Guiony, raportează BoF.
La Kering, veniturile din Asia-Pacific au scăzut cu 22% în prima jumătate a anului, în principal din cauza înrăutățirii situației din China, comparativ cu o creștere de 22% în Japonia, a declarat directorul financiar Armelle Poulou, la o ședință de informare privind rezultatele săptămâna trecută. O treime din cheltuielile clienților chinezi au avut loc în străinătate în al doilea trimestru, în principal în Asia, inclusiv în Japonia, a spus ea.
„Dewu este versiunea digitală a unui zbor spre Japonia”, a declarat Jacques Roizen, director general pentru consultanță în China la Digital Luxury Group. „Prețurile pe care le puteți obține în Japonia, le puteți obține pe Dewu.”
Conform unui raport al firmei de consultanță Re-Hub, Dewu a reprezentat 73% din veniturile de pe piața gri din China pentru 10 mărci de lux de top din categorii cheie, în luna august a anului trecut. Taobao al Alibaba Group Holding Ltd. a reprezentat 26 %.
- Dewu, LVMH, Chanel, Kering și Hermès nu au răspuns la solicitările de comentarii. Prada a refuzat să comenteze.
- Acțiunile Kering au scăzut cu 7,8% de când a avertizat săptămâna trecută cu privire la o nouă scădere a profitului în a doua jumătate a anului.
- Acțiunile LVMH au scăzut cu 7,2% de când rezultatele din prima jumătate a anului, anunțate la mijlocul săptămânii trecute, au ratat așteptările analiștilor.
Reduceri și autentificatori
Vânzătorii de pe Dewu procură articole de lux de la magazine sau platforme online din alte țări și le transportă în China. Datorită impozitelor mari pe lux și a neconcordanței dintre prețurile mărcilor în China și restul lumii, exacerbată de perioada de izolare Covid, comerțul este profitabil pentru acești importatori paraleli cunoscuți sub numele de „daigou”, chiar și după costurile de transport și reduceri.
Pe Dewu, o geantă Chanel Flap neagră, clasică, de dimensiuni mari, este vândută cu o reducere de 33%, cu aproape 30.000 de yuani (4.130 de dolari) mai ieftin decât prețul oficial din China.
O geantă Louis Vuitton Carryall mică, maro, cu imprimeul său iconic cu monogramă – unul dintre cele mai populare articole ale mărcii în țară în acest an – este vândută cu o reducere de 20%.
Peste 4 000 de genți și-au schimbat proprietarul doar în ultimele trei luni. Astfel de reduceri sunt extrem de atractive, deoarece aceste mărci de lux de top nu oferă aproape niciodată reduceri de preț promoționale.
Cunoscută anterior sub numele de Poizon, Dewu a fost înființată în 2015 de către directorul executiv Yang Bing ca o piață de revânzare de adidași. Platforma a atras o bază din ce în ce mai mare de utilizatori tineri, pasionați de tehnologie, datorită modelului său unic de operare – prezintă doar vânzătorii care oferă cele mai mici prețuri și pune la dispoziție autentificatori care verifică fiecare articol înainte ca acesta să ajungă la cumpărător.
Pe rețelele de socializare din China, este plină de tutorialele despre cum să vinzi bunuri de lux pe Dewu. Un astfel de videoclip prezintă întregul proces de achiziționare a unei curele Gucci pentru 315 euro (341 de dolari) în străinătate, de expediere a acesteia în China prin Hong Kong, apoi de vânzare pe Downfor și revânzare pe Dewu pentru 460 de dolari – cu 20 % mai ieftin decât prețul oficial din țară.
CITEȘTE ȘI Consiliul Concurenței a efectuat inspecții la mai multe service-uri autoConform raportului Re-Hub, în total, piața gri de daigou din China este estimată la 81 de miliarde de dolari pentru toate industriile, sectorul de lux jucând un rol esențial. Vânzările neautorizate ar putea reprezenta până la 70% din cifra de afaceri oficială a unor mărci în China continentală, conform unui raport Bain & Co. din martie.
Importatorii s-au transformat, de asemenea, în întreprinderi foarte bine organizate și profesioniste, a afirmat Re-Hub. Aceștia au o putere de cumpărare semnificativă și pot obține volume mari de produse de lux prin intermediul canalelor angro, duty-free sau de vânzare ale mărcilor, conform raportului.
În timp ce mărci de lux de top precum Hermès, Louis Vuitton și Chanel controlează strict accesul la cele mai populare articole ale lor, altele se străduiesc acum să abordeze problema. Burberry Group Plc, care a obținut aproape o cincime din veniturile sale din vânzările din magazine în anul încheiat în martie și dorește să reducă acest procent cu 30%, în timp ce Kering și Prada SpA au declarat, de asemenea, că se îndepărtează de acest tip de vânzare.