Afacerile cumulate ale celor 12 rețele moderne de retail din România (Kaufland, Carrefour - inclusiv Artima, Lidl Discount, Metro Cash&Carry, Auchan, Mega Image, Selgros Cash&Carry, Penny Market, Profi, Cora, Billa și Real) au crescut anul trecut cu 14%, la 44,2 miliarde lei (9,94 miliarde euro), în timp ce profitul net cumulat s-a dublat, la 1,16 miliarde lei (262 milioane euro), reiese din bilanțurile financiare depuse la Ministerul Finanțelor Publice. Kaufland și Lidl, ambii parte a grupului german Schwarz, dețin 30% din acest segment, cu afaceri cumulate de 3 miliarde euro.
În 2014, cifra de afaceri cumulată la nivel de sector a fost de 38,7 miliarde lei (8,7 miliarde euro) și un profit net de 556,2 milioane lei (125 milioane euro).
Toți retailerii au raportat creșteri ale cifrelor de afaceri, cu procente între 1 și 40%, fiind primul an cu cinci miliardari în euro: Kaufland, Carrefour, Lidl, Metro și Auchan.
De asemenea, anul 2015 a fost unul profitabil pentru majoritatea retailerilor cu creșteri ale câștigurilor și de trei ori, unii au trecut pe profit - Auchan și Metro, singura rețea care a rămas pe pierderi, mai mari decât în 2014, fiind Cora.
Creșterile vin în principal ca urmare a scăderii TVA la alimente de la 1 iunie 2015, de la 24% la 9%, ceea ce a susținut creșterea consumului cu 8,9% anul trecut.
Numărul angajaților la nivelul industriei a crescut cu circa 7% anul trecut, la 72.593 de angajați.
Retailul modern număra la sfîrșitul anului trecut peste 1.700 de magazine.
(Sumele în euro au fost calculate la cursul mediu afișat de Banca Națională a Românie pentru 2015 de 4,4450 lei/1 euro)
Profit.ro vă prezintă clasamentul retailerilor în funcție de cifra de afaceri obținută în 2015:
1. Kaufland: Cea mai mare cifră de afaceri (peste 2 miliarde euro) și cel mai mare câștig din retail (146 milioane euro)
Kaufland rămâne cel mai mare retailer din România cu afaceri de 9,17 miliarde lei (2,063 miliarde euro) în 2015, în creștere cu 14,7% comparativ cu anul anterior. Profitul net al companiei a urcat cu 58%, la 649 milioane lei (146 milioane euro).
Astfel, Kaufland deține circa 20% din comerțul modern din România.
Anul trecut, Kaufland a deschis doar 5 magazine, la jumătate față de 2014, când a inaugurat 11 hipermarketuri, și ajunsese la 107 unități pe piața românească. De la începutul anului, compania a mai deschis un hipermarket la și a ajuns la 108 magazine.
Potrivit datelor de la MFP, retailerul avea anul trecut un număr mediu de angajați de 13.263, cu peste 1.000 mai mulți decât în 2014.
Kaufland se numără printre cele mai mari companii de retail din Europa, cu peste 1.300 de magazine în 7 țări: Germania, Cehia, Slovacia, Polonia, Croația, Bulgaria și România.
2. Grupul Carrefour (inclusiv Artima): Afaceri de 1,4 miliarde euro și profit net de 28,7 milioane euro
Grupul francez Carrefour a obținut anul trecut pe piața românească o cifră de afaceri de 6,18 miliarde lei (1,39 miliarde euro), cu 13,4% mai mare comparativ cu 2014, și un profit net de 127,7 milioane lei (28,7 milioane euro), în creștere cu 9,6%.
Rezultatele cumulează afacerile Carrefour România SA – hipermarketurile și Artima – supermarketurile.
Anul trecut, Carrefour și-a extins rețeaua cu două hipermarketuri și 10 supermarketuri. În prezent, grupul Carrefour numără 191 de magazine dintre care 29 hipermarketuri ”Carrefour”, 108 supermarketuri ”Market”, 43 magazine de proximitate ”Express”, 10 magazine de proximitate ”Contact” și un magazin online. Retailerul deține însă și patru magazine sub brandul Supeco.
Retailerul așteaptă avizul Consiliului Concurenței pentru preluarea celor 89 de supermarketuri Billa, iar după integrarea acestora rețeaua Market a Carrefour aproape se va dubla. Carrefour va deveni astfel, cel mai mare operator de supermarketuri din România, după suprafață.
Grupul are peste 9.000 de angajați în România.
3. Lidl a depășit pentru prima oară pragul de afaceri de un milliard euro și a intrat în top 3
Retailerul german Lidl a înregistrat anul trecut în România, cu o rețea de 192 magazine, o cifră de afaceri netă de 4,72 miliarde de lei (1,062 miliarde de euro), în creștere cu 21,5% comparativ cu 2014, și un profit net de 172 milioane de lei (38,7 milioane ede uro), de 2,8 ori mai mare.
Lidl a intrat pe piața locală în 2010, când a preluat de la grupul Tengelmann cele aproximativ 100 de magazine de discount Plus. În prezent, compania a ajuns la o rețea de 195 de magazine la nivel național, de la începutul anului deschizând trei magazine noi.
Compania a anunțat că va continua investițiile în extinderea rețelei de magazine, dar și într-un nou centru logistic la Lugoj și un nou sediu central în București, care va cuprinde și un magazin.
Lidl este unul dintre cele mai mari lanțuri de magazine din Europa, care activează în 26 de țări europene, cu peste 10.000 de magazine și mai mult de 170.000 de angajați.
Retailerul este parte a grupului german Schwarz, care mai deține în România rețeaua de hipermarketuri Kaufland.
4. Metro Cash & Carry: Afaceri în ușoară creștere și trecere pe profit
Metro Cash&Carry, parte a grupului german Metro și primul retailer care a intrat în România după Revoluție, în 1996, a raportat o ușoară creștere a cifrei de afaceri, de la 4,48 miliarde lei la 4,49 miliarde lei (1,011 miliarde euro) în 2015, an în care a revenit pe profit, de 35,4 milioane lei (7,9 milioane euro), față de pierderi de 1,25 milioane lei.
Compania avea anul trecut o rețea de 31 de magazine, dintre care 26 cash&carry și cinci Punct și un magazin online de birotică. În martie anul acesta, Metro a închis magazinul din Brăila.
Metro Cash&Carry a fost afectată de criza financiară, din 2009 până în 2014, vânzările înregistrând un declin constant, întârziind restartarea afacerii, odată cu economia României în 2013-2014.
Compania a trecut printr-o perioadă de reorganizare a activității și a anunțat că va continua planurile de consolidarea și optimizare a rețelei de magazine.
5. Auchan: A ajuns la afaceri de un milliard euro și a trecut pe profit
După doi ani de pierderi, Auchan România a trecut pe profit în 2015, de 52,5 milioane lei (11,8 milioane euro) și a atins afaceri de 4,44 miliarde lei (un milliard euro), cu 17,7% comparativ cu 2014.
Auchan a trecut pe pierderi în 2013, după preluarea celor 20 de hipermarketuri Real de la grupul german Metro. Retailerul a plătit 257 milioane euro pentru achiziția hipermarketurilor Real din România, respectiv a spațiilor în care funcționează o parte din magazine și galeriile comerciale atașate.
Anul trecut Auchan a deschis anul trecut un hipermarket la Brașov, în centrul comercial Coresi și a ajuns la o rețea de 33 de hipermarketuri în România.
6. Mega Image a ajuns la 800 milioane euro afaceri și și-a dublat profitul
Rețeaua de supermarketuri Mega Image, deținută de grupul belgian Delhaize, a obținut anul trecut o cifră de afaceri de 3,56 miliarde lei (801 milioane euro), cu 26,6% mai mare comparativ cu valoarea din 2014, și aproape și-a dublat profitul net, la 102 milioane lei (23 milioane euro).
Anul trecut, retailerul a deschis 71 de magazine noi și a încheiat 2015 cu 471 de unități și peste 8.000 de angajați.
Fondat în 1995, Mega Image este cel mai mare lanț de supermarketuri din România cu o rețeade 477 magazine în prezent în București, Constanța, Ploiești, Brașov, Târgoviște și alte orașe din țară, sub mărcile Mega Image (216), Shop&Go (259), Gusturi Romanești (2).
7. Selgros Cash&Carry România a obținut un profit aproape triplu anul trecut
După doi ani de scădere, cifra de afaceri a Selgros Cash&Carry România a revenit pe creștere anul trecut, cu un avans de 3,5%, la 2,93 miliarde lei (651 milioane euro), iar profitul net aproape s-a triplat, la 43,2 milioane lei (9,6 milioane euro).
Cifra de afaceri a Selgros Cash&Carry România a scăzut cu 9,8% în 2013 și cu 8,3% în 2014, până la 2,83 miliarde lei. În același timp, profitul net s-a redus de 3,5 ori în 2014, comparativ cu anul anterior, la 15,2 milioane lei.
La începutul anului, Selgros a anunțat relansarea extinderii rețelei în acest an, primul oraș fiind Târgu Mureș, după care va urma Alba Iulia.
Selgros a anunțat recent că a finalizat procesul de rebranding prin preluarea siglei și a elementelor grafice ale Transgourmet. Demarat în 2014, rebranding-ul a urmat achiziției rețelei Selgros de către Transgourmet Holding AG, al doilea grup cash & carry și comerț B2B din Europa.
Compania și-a început activitatea pe piața locală în 2001, iar în prezent deține 20 magazine standard în București, Brașov, Iași, Târgu Mureș, Oradea, Cluj, Ploiești, Timișoara, Craiova, Bacău, Galați, Brăila, Arad, Suceava și Constanța.
8. Rewe România (Penny Market și XXL Mega Discount)
Rewe România, care deține supermarketurile discount Penny Market și XXL MegaDiscount, a înregistrat anul trecut cea mai mare creștere a afacerilor dintre cele cinci piețe unde grupul german Rewe este prezent, de 13,8%, până la 2,65 miliarde lei (597 milioane euro).
Totodată, profitul net al companiei a avansat cu 13%, la 12,8 milioane de lei (2,9 milioane de euro).
Anul trecut, retailerul a deschis 11 magazine noi, în București, Fetești, Luduș, Focșani, Rovinari, Giurgiu, Sibiu, Corbeanca, Zimnicea și Bragadiru.
La sfârșitul anului trecut, acționarii au decis ca activitatea grupului să se concentreze în viitor pe dezvoltarea business-ului de discount, după vânzarea supermarketurilor Billa grupului Carrefour.
De altfel, Rewe vrea să ajungă la o rețea de 200 de magazine Penny Market în România până la sfârșitul anului și să modernizeze 50 din cele existente, începând cu toate unitățile din București și Oradea. Noul design va fi implementat în toate magazinele din rețea până la sfârșitul anului 2018.
Grupul german a deschis primul magazin pe piața locală în anul 2005, iar alături de cele 175 de magazine Penny Market, mai operează în România 8 magazine XXL Mega Discount.
9. Profi: cea mai mare extindere, cea mai mare creștere a cifrei de afaceri și profit dublu
Retailerul Profi, care numără în prezent 401 supermarketuri, a înregistrat anul trecut un profit net de 52,5 milioane lei (11,6 milioane euro), aproape dublu comparativ cu valoarea din 2014, la o cifră de afaceri cu 40% mai mare, de 2,54 miliarde lei (565 milioane euro.
Profi a deschis 93 de magazine anul trecut. Planurile anunțate de Profi pentru acest an presupun investiții de 50 milioane euro pentru deschiderea a peste 130 de magazine, cu scopul de a ajunge la 500 de unități, și pentru extinderea rețelei logistice.
Astfel, 2015 este cel mai bun an din istoria companiei, drept pentru care proprietarul, fondul de investiții polonez Enterprise Investors, a contractat Corporate and Investment Banking să evalueze opțiunile strategice pentru dezvoltarea în continuare a retailerului.
Profi a devenit rețeaua de retail modern cu cea mai mare acoperire geografică din România.
Compania operează magazine în formatele “Standard” și “City” în zonele urbane și a dezvoltat de curând și formatul “Loco”, destinat zonelor rurale din țară.
10. Cora: Afaceri în ușoară creștere, dar pierderi mai mari în 2015, când a închis un magazin
Cifra de afaceri a rețelei de hipermarketuri Cora a crescut cu 1% anul trecut la 1,72 miliarde lei (387 milioane euro), în timp ce pierderile s-au adâncit de la 25 milioane lei în 2014 la 39,8 milioane lei (8,9 milioane euro) anul trecut.
Evoluția afacerilor poate fi însă considerată bună, în contextual în care având în vedere că în 15 iunie anul trecut a închis hipermarketul din mallul Galleria din Arad.
Grupul franco-belgian operează în prezent pe piața locală o rețea de 11 hipermarketuri.
Anul acesta, după doi ani în care a închis un magazin, a vândut terenul proiectului din Brașov și au apărut zvonuri de vânzare, Cora a anunțat investiții în dublarea suprafeței Cora City Park din Constanța și dezvoltarea puternică pe online.
11. Billa, afaceri și profit în creștere înainte de integrarea în Carrefour
Anul trecut, Billa România a înregistrat o cifră de afaceri net de 1,5 miliarde lei (337 milioane euro), în creștere cu 7% față de 2014, și un profit net de 5,18 milioane lei (1,16 milioane euro), de 2,2 ori mai mare.
Billa este prezentă pe piața din România din februarie 1999, când a deschis primul supermarket din București, și are 86 de supermarketuri și peste 3.500 de angajați.
În prezent retailerul așteaptă avizul Consiliul Concurenței pentru a fi integrat în rețeaua Carrefour.
În așteptare acestui aviz, Carrefour a intrat în acționariatul retailerului printr-o majorarea de capital în urma căreia are două acțiuni.
Carrefour a semnat la sfârșitul anului trecut un acord cu REWE pentru preluarea celor 86 de supermarketuri Billa din România.
Valoarea tranzacției se situează între 95 și 100 de milioane de euro, au declarat pentru Profit.ro surse din piața de retail. Suma include și datoriile Billa, evaluate de Carrefour.
12. Real, afaceri cu 20% mai mari și pierderi mai mici
Cifra de afaceri a celor patru hipermarketuri Real pe care grupul german Metro le mai deține în România s-au situate anul trecut la 249 milioane lei (56 milioane euro), în creștere cu 20% comparativ cu 2014.
În același timp, pierderile companiei s-au redus de la 54,9 milioane lei în 2014 la 48,8 milioane lei (10,9 milioane euro) anul trecut.
Grupul a rămas cu cele patru magazine din Arad, Constanța, Oradea și Suceava, după condițiile impuse de Consiliul Concurenței pentru realizarea tranzacției cu Auchan. Surse din piața de retail spun că și aceste patru hipermarketuri sunt la vânzare. Operațiunile Real sunt conduse de Dusan Wilms, fost drector general al Metro Cash&Carry România.
Cele patru hipermarketuri Real sunt de vânzare.