Românii au făcut mai multe cumpărături online și în magazinele de proximitate și au fost mai dispuși să sprijine afacerile companiilor locale în 2020, relevă un nou sondaj al Comisiei Europene cu privire la comportamentul consumatorilor în pandemie. În același timp, peste jumătate dintre respondenții români au indicat însă că au întâmpinat dificultăți la plata facturilor lunare, mult peste media UE, iar circa 70% au decis să amâne achizițiile majore.
Sondajul, realizat la finele anului 2020 pe un eșantion reprezentativ la nivelul Uniunii, ilustrează impactul pe care criza Covid-19 l-a avut asupra comportamentelor de consum.
În medie, aproape 40% dintre europeni au declarat că au fost preocupați de plata facturilor pentru luna următoare în 2020, procentele variind semnificativ în funcție de țară. Respondenții din Grecia (71,2%), Bulgaria (69,2%), Cipru (65,9%) și România (56,9%) s-au arătat cel mai îngrijorați de perspectiva neplății facturilor, la polul opus regăsindu-se respondenții din Suedia (6,9%), Danemarca (13,3%) și Germania (16,1%).
CITEȘTE ȘI Tranzacție surpriză: Grupul Aaylex, producătorul cărnii de pui CocoRico, și-a cumpărat discret un concurent de la una dintre cele mai mari companii alimentare din lume, într-o tranzacție de peste 20 milioane euro"Pandemia și-a lăsat amprenta asupra consumatorilor: în timp ce 38% dintre aceștia au fost preocupați de posibilitatea de a-și plăti facturile, 42% au decis să amâne deciziile privind achizițiile majore. Pe partea pozitivă, rezultatele arată, de asemenea, că 56% dintre consumatori sunt conștienți de impactul achizițiilor asupra mediului”, potrivit Comisarului UE pentru Justiție, Didier Reynders.
71% dintre consumatorii europeni au făcut cumpărături online anul trecut, iar 81% au achiziționat mai multe produse din magazinele aflate în apropierea locuințelor și au sprijinit mai mult firmele locale.
În România, 58% dintre respondenți au declarat că au cumpărat online, în special de la companii prezente pe piața locală, doar o treime dintre români având încredere să comande produse dintr-o altă țară UE. Totodată, aproape 90% dintre consumatorii români spun că au cumpărat mai mult din magazinele de proximitate anul trecut.
În ceea ce privește achizițiile majore, peste 67% dintre români au amânat luarea unei decizii, comparativ cu 57-58% dintre respondenții din Ungaria și Bulgaria.