Platforma Bringo, o aplicație IT prin intermediul căreia produsele diferitelor magazine pot fi comandate și primite de cumpărători direct acasă, preluată anul trecut trecut de grupul francez de retail Carrefour, conform informațiilor anunțate atunci de Profit.ro, a atras în 2017 venituri de aproape 1 milion de lei, dar a avut o pierdere de 3,6 milioane lei.
Astfel, conform datelor analizate de Profit.ro, firma care operează platforma a avut venituri de 968.391 lei și o pierdere de 3,6 milioane lei, pe fondul cheltuielilor, cel mai probabil, în dezvoltarea produsului. În dreptul anului 2017 figurează și o datorie totală de 6,3 milioane lei.
Firma este controlată de Allib Rom SRL, societate a grupului Carrefour, și Ascend Netsolution SRL.
Preluarea Bringo de către Carrefour a fost cea mai importantă mișcare din ultimii ani pe o piață a comerțului online cu alimente în care retailerii încă încearcă să găsească cea mai bună intrare.
Platforma a fost lansată în toamna 2016 de către Beta Software Management (21% din titluri), firmă care a creat programul software pentru ca aplicația să poată funcționa pe smartphone și/sau tabletă și/sau computer, și Ascend Netsolutions (49%), care a mai creat aplicațiile Star Taxi (pentru comenzi taxi online) și Oliviera (pentru comenzi online de la diferite restaurante din București), ultima preluată recent de Platforma Takeaway.com.
Imediat după lansare, aplicația a intrat în Apple Store și Google Play.
Al treilea fondator al Bringo a fost firma Allib Rom, administrată de Jean-Baptiste Dernoncourt, General Manager al Carrefour România, cu 30% din titluri.
Anul trecut, Allib a decis să cumpere întreaga participație a Beta Software și a ajuns să dețină 51% din Bringo, alături de Ascend (cu 49%), Carrefour preluând astfel controlul asupra platformei.
În primăvară, Carrefour a lansat în România și aplicația "Gurmandio" de comenzi de mâncare, pentru produse furnizate de hypermarketurile rețelei și unele restaurante din diferite orașe, cu livrare gratuită (diferită de aplicația Bringo, prin care pot fi comandate, de exemplu, și medicamente de la diferite magazine).
Piața locală de comerț online cu alimente, încă ținută jos de neîncrederea cumpărătorilor
Piața locală de comerț online cu alimente nu este una puternic dezvoltată, astfel că nici marii retaileri nu s-au concentrat semnificativ până în prezent pe această nișă. Anul trecut, în România, conform datelor preliminarii, comerțul electronic a totalizat 2,8 miliarde de euro și este estimat că va atinge 5 miliarde de euro în 2020. Comerțul online local are, de altfel, printre cele mai mari creșteri din Europa, dar România se numără printre țările cu cea mai mică pondere a persoanelor care cumpără online. Din acest total, întreaga piață de online pentru produse alimentare nu este însă estimată să fie mai mare de 17-20 de milioane de euro în România, inclusiv deoarece cumpărătorii locali nu au încă suficientă încredere să comande un produs alimentar pe care nu l-au văzut bine înainte sau nu știu să utilizeze cardul bancar pentru shopping online.
Tendința pe piața românească este însă una de creștere.
CITEȘTE ȘI Tranzacție: Producătorul român de hrană pentru animale Nordic Petfood a fost preluat de un grup belgianCarrefour s-a extins în zona comerțului online și în alte țări, precum Belgia, unde a introdus puncte de colectare în parcările unor clădiri de birouri, puncte denumite "after-work", de unde consumatorii își pot ridica cumpărăturile după ce au comandat online. În Franța, a lansat C-Zam, un cont curent care poate fi activat online, pe smartphone, în 10 minute de orice cumpărător în vârstă de peste 18 ani
De asemenea, în ianuarie anul trecut, a cumpărat Rue du Commerce, cel mai important comerciant online de produse non-food din Franța, cu aproape 5 milioane de vizitatori unici pe lună.
Recent, Carrefour s-a asociat cu Google pentru a-și dezvolta vânzările online pe piața franceză.
Ce fac concurenții Carrefour pe această nișă
Principalul său concurent și liderul pieței, retailerul german Kaufland, a intrat timid pe piața online românească, lansând în urmă cu doi ani aplicația pentru cumpărături “Scan&Pay”, care promite clienților un timp de așteptare la casă de doar 30 de secunde. Clientul scanează produsele după ce le pune în coș, trebuie să introducă date personale și primește un cod QR ce este scanat direct de casier. Pentru a testa însă piața și succesul aplicației, serviciul a fost lansat doar într-un singur magazin din București și a fost dezvoltat și pentru Râmnicu Vâlcea.
Cora, controlat de controlat grupul belgiano-olandez Ahold-Delhaize, a lansat în 2013 serviciul coraDrive, mai exact primul hipermarket online din țară cu servire direct în mașină, prin care clienții consultă oferta de produse online, își trimit lista de cumpărături, iar când ajung la hipermarket, produsele le sunt încărcate în mașină sau livrate acasă. inițial, clienții care cumpărau produsele online, prin intermediul coradrive.ro, erau obligați să le ridice din magazin, dar, din decembrie 2014, retailerul a lansat și opțiunea de comandă online cu livrare la domiciliu, printr-un parteneriat cu firma de curierat TNT România.
Comenzile online sunt disponibile însă la Cora doar pentru București, Ilfov, Constanța, Cluj-Napoca, Ploiești și Bacău.
CITEȘTE ȘI Retailerul sloven Vitapur Home intră pe piața localăUn serviciu de livrări la domiciliu a lansat, în vara anului 2014, Mega Image, parte din Delhaize Group, instrument gândit în parteneriat cu eMAG. Pusă pe piață sub sloganul "Supermarket la tine acasă", platforma online asigură livrarea la domiciliu a produselor din Mega Image în maximum 24 de ore, iar clienții pot alege ziua și intervalul orar de livrare.
Și Selgros, parte a grupului Transgourmet Holding, cu operațiuni în Elveția, Franța, Germania, Austria, Polonia, România și Rusia, a intrat în 2014 în comerțul online printr-un parteneriat cu platforma de servicii de aprovizionare online megamarket.ro, prin care livrează direct clienților peste 11.000 de produse alimentare și nealimentare. Selgros lucrează cu mai multe companii specializate în servicii de aprovizionare și livrare la domiciliu, pe platforme precum cumparaturionline, top delivery, cumparaieftin.
Pe de altă parte, retailerul german Lidl, cu peste 200 de magazine în România, a transmis de mai multe ori că ia în calcul posibilitatea de a deschide și un magazin online, dar nu a precizat când se va întâmpla acest lucru. "La un moment dat vom intra pe online", spun de fiecare dată reprezentantii companiei.
Recent, Lidl a semnat actele pentru deschiderea la București a primului hub digital din România, al doilea ca mărime din Europa, cu o investiție inițială de aproape 10 milioane euro.
La fel de reținut este și grupul francez Auchan, care anunța în aprilie 2014 că va lansa un magazin online în România în circa 2 ani. Francezii spuneau că în 2015 vor studia proiectul de înființare a unui magazine online în România și vor efectua teste în 2016, deoarece vor să vadă cum se descurcă celelalte companii pe această zonă și a învăța astfel din greșțelile lor.
"Vrem să profităm de experiența altor colegi, pentru a face teste în 2016. Aceasta pentru că se înregistrează frecvent pierderi pe online și trebuie să fim precauți", spunea, în 2014, Patrick Espasa, directorul general al Auchan România.
Doi ani mai târziu, în 2016, Auchan asigura din nou că nu a renunțat la ideea de a avea un magazin online: "Clientul cumpără astăzi din hipermarket, mâine din supermarket, iar apoi este online. Noi trebuie să fim acolo“, spunea conducerea companiei.
CITEȘTE ȘI Tranzacție: PayU achiziționează unul dintre cei mai importanți jucători de tehnologie de plăți din IsraelAbia în februarie acest an a făcut primul pas concret în strategia de a intra și în România pe nișa comerțului online, deschizând o platformă prin care clienții pot verifica online ce produse sunt în stocul Auchan, la început doar pentru centrul comercial din cartierul bucureștean Militari.
În schimb a deschis în Franța, în 2016, când analiza piața din România, serviciul Auchan Frais, care presupune comanda online a unor produse proaspete cu ridicare din magazin.
În România, a preferat să intre mai întâi pe nișa benzinăriilor și să deschidă în incinta acestora mici magazine în parteneriat cu Petrom. Astfel, în luna mai a anului trecut, Auchan a deschis primul magazin într-o benzinărie Petrom, planul fiind să ajungă la 15 magazine MyAuchan în cadrul stațiilor Petrom din București și din țară.
Auchan are însă platforme de vânzare online în Franța Ungaria, Ucraina, Luxemburg, Polonia, Italia, China.