Valoarea pieței de retail modern din România este estimată la 17-20 de miliarde de euro, principalele nume din top după cifra de afaceri fiind Kaufland, Carrefour, Lidl și Auchan.
Anul 2017 a fost un an foarte bun pentru consum, aducând o creștere de două cifre, peste 10% (conform INSSE), a vânzărilor din comerțul cu amănuntul. Această dinamică a fost susținută de o mare disponibilitate de a cumpăra în rândul consumatorilor, ca urmare a majorărilor salariale, a măririi punctului de pensie, dar și datorită reducerii fiscalității (diminuare tva de la 20% la 19%), a eliminării supraaccizei la carburanți în T1 și T2 2017 și a creșterii cu 2,3% a ratei de ocupare în rândul forței de muncă, arată o analiză Euler Hermes, cu operațiuni în asigurarea de credit comercial.
La creșterea sectorului retail a contribuit și expansiunea teritorială a retailerilor, cu peste 350 de magazine nou deschise în 2017, cele mai multe deschideri fiind înregistrate în zona rurală. Pentru al doilea an consecutiv, liderul expansiunii este Profi, cu aproape 200 de magazine nou deschise (pe toate formatele de magazin, dar în special pe Profi Loco). Profi deține și locul 1 după numărul de magazine, urmat de Mega Image, care a încetinit ritmul expansiunii în 2017 și Carrefour, acesta a integrat magazinele Billa.
CITEȘTE ȘI Vânzările Flanco ating un nou prag istoric. Compania a închis magazinele cu performanțe slabe din mall-uriRetailerii au mizat pe magazinele de tip discount și pe cele de proximitate, trendul fiind apropierea de consumatori. Mega Image a ieșit în afara Bucureștiului, Carrefour a extins conceptul “Carrefour Market”, Auchan a intrat în benzinarii cu magazinele “My Auchan”, iar Metro a extins rețeaua “La Doi Pași”.
Proximitatea și extinderea în mediul rural, care are mult potențial de creștere, este unul dintre trendurile din acest an. Retailerii se orientează către localitățile sub 15.000 de locuitori, iar formatul de magazin se adaptează și el: dacă pentru Kaufland suprafața uzuală a unui magazin era de 4.500 de metri pătrați, acum noile formate încep de la 2.000 de metri pătrați. Pentru retailerii concentrați în București, unde comerțul modern a ajuns aproape de 70%, devin de interes și alte orașe: de exemplu, Mega Image targetează Cluj-Napoca și Timișoara. Planurile de extindere continuă în 2018 cu un target de rețea de 1.000 de magazine pentru Profi (actual > 700) și 10 magazine noi anunțate de Kaufland (cu un buget dublu de investiții – de la 100 milioane de euro în 2017 la 200 milioane de euro în 2018). În timp ce rețeaua se dezvoltă mai moderat decât în anul 2016, majoritatea retailerilor așteaptă în continuare creșteri de cel puțin o cifră a vânzărilor. Creșterea densității unităților retail este așteptată să îngreuneze eventualele tranzacții pe piața de retail, în contextul în care Consiliul Concurenței a ajustat în jos zona de proximitate (acum 10 minute de mers pe jos între magazinele mici sau cu mașina între cele mari).
Zona de E-commerce, deși încă nu este o opțiune pentru unii retaileri, are o creștere anuală de două cifre ca pondere în totalul comerțului. Prezența umană în magazine rămane necesară, iar conceptul self service (magazine autonome, cu puțin sau deloc personal) câștigă popularitate în alte piețe, în timp ce România este la un stadiu incipient sau de testare.