Pandemia provocată de noul coronavirus a dus la schimbarea comportamentului consumatorilor, iar cumpărăturile online vor cunoaște o creștere de trei cifre procentuale, mare parte provenind de la clienți noi sau care făceau rar achiziții online, conform cercetărilor companiei Accenture.
De la izbucnirea pandemiei de coronavirus, atitudinile, comportamentele și modul în care oamenii fac cumpărături s-au schimbat. Măsurile de siguranță luate de autorități, dar și de mediul de afaceri i-a determinat pe oameni să se adapteze la noile condiții, cheltuindu-și timpul și banii în mod diferit, întrebându-se ce le va rezerva viitorul.
Conform studiului Accenture COVID-19 is Reshaping the Consumer Goods Industry în țările unde cazurile de COVID-19 s-au stabilizat temerile de sănătate s-au redus și sunt mai mici (69%), în comparației cu țările unde virusul încă se răspândește (80%), însă preocupările de natură economică persistă (85%, față de 86%).
Oamenii se tem să viziteze locuri publice în această perioadă și își fac griji atunci când se află în locuri aglomerate, inclusiv în transportul public. O tendință remarcată de la începutul pandemiei și care va continua și în viitor este achiziționarea de bunuri online. Tot mai mulți consumatori apelează la comerțul electronic și folosesc plata cu cardul, pe care o consideră mai sigură decât cea tradițională.
Conform unui alt studiu Accenture se preconizează că achizițiile online vor crește cu 169%, cea mai mare creștere provenind de la utilizatori noi sau cei care achiziționau rar și din categorii care aveau o cotă mică de piață precum băcănia. Unul din cinci respondenți ai studiului Accenture au spus că cea mai recentă comandă de alimente a fost făcută online, iar acest lucru a fost făcut în premieră de către aceștia. În timp ce 32% din achizițiile curente ale tuturor produselor și serviciilor au fost făcute online, se estimează că această cifră va crește la 37% în viitor.
Cererea de bunuri locale și mărci locale este în creștere
Consumatorii sunt mai atenți ca niciodată la ceea ce cumpără și este o mentalitate care probabil va continua. Majoritatea (75%) limitează risipa alimentară, iar 67% cumpără mai mult sănătos în mod conștient. În ambele cazuri, este probabil ca 90% din aceste grupuri de consumatori să continue aceste obiceiuri.
De asemenea, 59% dintre consumatori fac cumpărături în magazine de cartier sau cumpără mai multe produse provenite din localitate, iar 84% intenționează să facă acest lucru pe termen lung. Achiziția mărcilor locale și naționale a crescut (23% și, respectiv, 19%), iar motivele variază de la sprijinirea activă a magazinelor locale sau a produselor naționale până la a căuta produse autentice și artizanale.
Pentru comercianți există o oportunitate clară de a-și dezvolta serviciile online și de livrare la domiciliu pe termen lung. Spre exemplu, magazinele alimentare, farmaciile sau magazinele de discount pe care consumatorii le vizitează de obicei personal. Înainte de izbucnirea epidemiei, aceste business-uri și-ar fi dezvoltat propriile platforme digitale de cumpărături, dar nimeni nu s-ar fi putut aștepta ca cererea lor să crească atât de repede. Dacă acești comercianți cu amănuntul vor trece la comerțul digital, vor profita de o oportunitate uriașă. Dar a face saltul nu este ușor. Mulți generează cea mai mare parte a veniturilor prin intermediul magazinelor lor, așa că trebuie să își revizuiască modelul de operare. În plus, lansarea unui nou serviciu necesită o structură mai ridicată a costurilor de funcționare, iar anticiparea cererii viitoare este extrem de dificilă mai ales când evoluția crizei rămâne necunoscută.
Odată cu schimbarea comportamentului consumatorului și a deciziei de a cheltui banii mai cumpătat, comercianții trebuie să își construiască sustenabilitatea în centrul afacerilor lor și să caute noi modalități de a se dezvolta. De asemenea, aceștia trebuie să îmbunătățească eficiența cumpărăturilor, atât online, cât și offline și să fie gata să răspundă nevoilor care se schimbă rapid pe măsură ce pandemia evoluează. “Acasă” va fi noul teren de luptă. Pe măsură ce viața, munca și cumpărăturile vor continua să se concentreze în jurul casei, companiile trebuie să proiecteze servicii și experiențe pentru a răspunde noilor necesități ale consumatorilor, precum și să crească investițiile în digital. Companiile au nevoie de o strategie clară pentru a unifica experiența digitală a brandului online pentru a rezona cu consumatorii, în special încorporând noi canale și metode de comerț precum comerțul social și text-to-buy.
Lumea tânjește după o revenire la normalitate, dar realitatea este că lumea așa cum o știam s-a schimbat. Atitudinile, preferințele și comportamentele oamenilor se adaptează. În acest moment de schimbări dramatice, oamenii, companiile și instituțiile au posibilitatea de a se reseta și reînnoi.