Lanțul grec de restaurante tip fast-food Gregory’s, reintrat în România la doar 6 luni după ce și-a lichidat oficial toate centrele de pe piața românească, revine acum și în Centrul Vechi al Capitalei, zonă pe care a părăsit-o în urmă cu aproape 6 ani.
Restaurantul din Centrul Vechi a fost închis în vara anului 2013, iar spațiul și terenul au fost vândute 3 ani mai târziu, dar către acționarul său majoritar, operațiune care sugera de atunci că grecii lasă o ușă deschisă.
Între timp, însă, la doar 6 luni după ce și-a lichidat oficial toate afacerile din România, lanțul grec a decis brusc să revină în România, informație anunțată de Profit.ro în luna martie și confirmată oficial în vara anului trecut.
CEO-ul Vlassis Georgatos explica atunci în presa elenă, surprinsă de revenirea acestuia în România, că decizia a fost generată de nivelul TVA.
„Când am plecat din România, TVA era 24%, iar în Grecia era 9%. Acum se merge în direcție inversă“, este explicația avansată de CE.
Profit.ro a relatat anterior că retragerea din România a lanțului grec a fost argumentată prin criza financiară din 2008, care, cumulată cu scăderea salariilor și creșterea TVA în acea perioadă, a afectat puternic business-ul Gregory’s în România, grecii începând din acel moment să închidă restaurantele neperformante, fără să își mai poată reveni în afaceri. Foarte rapid, însă, grecii au revenit în România și au deschis un restaurant în Pipera, revenind acum și în zona zero a Bucureștiului.
Datele din vara anului trecut indicau că, până la sfârșitul anului 2018, Gregory’s și-a planificat să deschidă 3 restaurante proprii pe plan local, iar în următorii 5 ani să deschidă 80 de noi restaurante la nivel național, inclusiv în franciză.
Între timp mai mulți retaileri, precum Adidas și H&M, au părăsit Centrul Vechi al Capitalei, neavând succesul comercianților din nișa de food.
CITEȘTE ȘI Tranzacție: O firmă portugheză de investiții cumpără inclusiv contractele de franciză ale Maxi Toys din RomâniaGrecii de la Gregory’s au intrat în România în 2000, când au înființat o subsidiară, o unitate de producție și o rețea de restaurante cu afaceri anuale de 3 - 3,5 milioane euro.
În 2009, compania anunța reluarea planurilor de extindere, dar un an mai târziu a început un proces de reorganizare în urma căruia a închis restaurant după restaurant, iar pe unele le-a cedat în franciză. Cel mai longeviv fast-food Gregory’s a fost cel din strada Batiștei din București, închis ultimul, în 2016.
Conform datelor contabile, cifra de afaceri a Gregory’s România a scăzut de la 3,2 milioane lei în 2011 la 32.411 lei în 2016. Anul 2016 a fost însă singurul prezentat cu profit, de 562.000 lei.
Datoriile totale nu depășeau 216.000 lei, nefiind restanțe bugetare.
CITEȘTE ȘI Tranzacție surpriză: Compania americană Transcendia cumpără un producător român de ambalaje din polietilenăÎn octombrie 2016, Profit.ro anunța că lanțul Gregory’s continuă să își lichideze activele și nu mai are niciun restaurant deschis pe piața locală, argumentând că a pierdut lupta pe piața fast-food din România din cauza crizei.
În toamna anului 2017, grecii au decis să ceară Registrului Comerțului să înregistreze dizolvarea, lichidarea și radierea companiei de pe piața românească, angajând și un lichidator.
Numele de România a și fost scos atunci - odată cu cel al Albaniei - de pe site-ul companiei grecești ca țări în care deține restaurante.